Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 740 visningar
6 svar

Gallsopp?

Jonas

22 jul 2011 kl. 20:07

Hej alla

Mina soppar har en färg på rören som jag tycker går lite åt det rosa hållet, nästan som ljust rostbiff kött.

Smaken är i rått tillstånd OK och smakar inte pyton som Gallsopp skall mig veterligen göra.

Vad tror ni, tillaga och äta?

0 234 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 15:34

Växte i mitten på en stenig skogsväg! gran och björk på sidorna

0 418 visningar
3 svar

Svampdagen 27/8 del 2

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:30

bild 1-3
vit kungschampinjon

vi hade sån otrolig tur att vi på väg från Hasselförs till Tiveden passerade en grupp vit kungschampinjon

bara att nödparkera o snabbt ut o hämta…
och det blev så bra skörd att varje deltagare fick med sig ett fint exemplar - maskfritt

0 252 visningar
5 svar

Ramaria?

NadaL, Umeå

29 aug 2011 kl. 18:22

Växer precis på gränsen där mossig talskog går över till blåbärsgranskog. Fruktkroppen är 25cm hög och 35cm bred. Smaken är besk.
Tacksam för era förslag.

0 413 visningar
2 svar

Giftiga soppar?

Sofia

30 aug 2011 kl. 13:24

Är nybörjare på svampplockning och försöker mig inte på några avancerade varianter. Har fått för mig att det inte finns några giftiga soppar utan att man är ganska säker om man håller sig till dem. Vet att det finns soppar som inte smakar så gott dock.

Kan någon tala om huruvida det stämmer att det inte finns några giftiga att oroa sig för i Stockholmsområdet?

Tack!

0 320 visningar
3 svar

Blek KJ?

Hultet

30 aug 2011 kl. 14:40

Sprang på ett gäng riktigt bleka KJ (?) idag. De var ett tiotal som såg lika ut. Växte mot norr på en gammal skogsväg. Andra svamparter som växte där var normala i färg. Törs man äta dem?

0 311 visningar
2 svar

Vad är detta?

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 15:40

slemmurkling eller vad de nu heter?

0 281 visningar
5 svar

Riska

Pelle

30 aug 2011 kl. 13:25

Någon som med säkerhet vet denna Riska . Ser läcker ut smakar som blodriska doftar gott Växer i tallskog i Södra Halland massor i år och även förra året övergår snabbt till mörkare brun då den ligger nånn timme Det är inte Blodriska men den är väldigt snarlik ?

0 728 visningar
3 svar

Kantarell med missbildningar på hatten?

Anette

29 aug 2011 kl. 11:31

Jag hittade massor av stora kantareller på ett fuktigt ställe, men de såg så konstiga ut..ingen hatt var slät och fin utan alla hade utväxter av nå slag. Jag tog dom inte, men undrar om nån vet nånting om varför de såg ut som de gjorde och om dom var ätbara allafall.

0 221 visningar
0 svar

Gästrikekusten

Karl S

30 aug 2011 kl. 13:13

Finns det någon svamp vid kusten söder om Gävle, t ex Billudden-trakten? Har ni haft något regn där, alla svampguidare i området?

0 656 visningar
3 svar

Snyltangrepp

Tina Nordberg

30 aug 2011 kl. 00:37

Frågan om hur en snyltangripen Kj ser ut har varit på tapeten.
Hittade massor i dag. Inget ögongodis precis.

0 454 visningar
1 svar

lila svamp

agneta Styffe

30 aug 2011 kl. 12:16

Hej, jag har sett i vår skog lila svampar som är sammetsliknande, är det nåt som är vanligt tyvärr fungerade det inte att ta kort på dom. vad är det för sort, det vore kul att veta.

0 173 visningar
0 svar

Regn!

Birgitta Corbett

30 aug 2011 kl. 12:34

Härligt med skyfall i Stockholmsregionen. Men inte PRECIS när jag är på väg ut i skogen! Bara å sätta sig under ett träd å fika då! Dyngsur hälsning från mig.

0 288 visningar
5 svar

Klubbdynor

Frida T

30 aug 2011 kl. 09:08

Efter senaste nr av SMT trodde jag att det skulle bli enkelt att hålla isär de klubblika arterna inom Hypocrea…. men verkligheten är lite mer svårtolkad. Här kommer tre olika kollekter i färskt och torkat tillstånd. Alla skulle jag som färska ha artat till H.leucopus.

0 226 visningar
4 svar

Två taggsvampar?

NadaL, Umeå

30 aug 2011 kl. 10:41

1.Växer vid stigen på ung tallhed mest i täta gyttringar. Köttet frägas svagt olivgrön i KOH?

0 342 visningar
5 svar

OKÄND RISKA

Bo E

29 aug 2011 kl. 17:26

Denna bild kom till mig idag med tillhörande fråga

kan man äta den?

jag tror inte det för min gissning är pepparriska

eller nån liten skogsriska kanske?

vad tror expertisen på forumet?

0 225 visningar
1 svar

Blir inte klok på denna

Jeanette P, Lulé

30 aug 2011 kl. 10:13

Har hittat en svamp som jag inte finner dess namn på. Hoppas på svar så jag kan stilla min nyfikenhet :)

0 289 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

Linus Ängelholm

29 aug 2011 kl. 22:46

Ätlig?

0 355 visningar
4 svar

VARNING till trattis o rödgul trumpet plockare

Charlotte B

29 aug 2011 kl. 16:59

Hej på er
Jag vet att de flesta här inne vet om det och är försiktiga men man kan inte varna nog tycker jag så jag slänger in en varnande bild.

Jag hittade mängder med rödgul trumpetsvamp idag och plockade ett par kilo. Plockar alltid svamparna 1 och 1 och är noga. Men när jag kom hem gick jag igenom dem en gång till och vad hittade jag då? En fuling som satt fast på en av trumpeterna.

Man kan inte vara nog försiktig!!!

0 471 visningar
8 svar

Rosensopp?

Laila Småland

29 aug 2011 kl. 19:01

Funnen i blandskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone