Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 449 visningar
6 svar

Fingersvamp

ozvk

28 aug 2011 kl. 21:13

Hej, jag hittade denna fignersvamp i skogen idag. Letade i boken men det var svårt att få klarhet i vilken typ det är. Någon som vet och är den ätlig?

0 273 visningar
1 svar

olivvaxskivling?

fffffffff

28 aug 2011 kl. 21:43

är det här olivvaxskivling måntro, eller ngt annat?

0 415 visningar
2 svar

Lyophyllum deliberatum?

Mattias Andersson

28 aug 2011 kl. 19:54

Inte särskilt lik bilden i R&H, men vad annat kan det vara som svartnar och med den sporformen?

0 203 visningar
4 svar

Är osäker på denna??

anithau

28 aug 2011 kl. 19:46

Växer i mager mossa på en stenhäll

Vet någon säkert vad den heter?
Tack på förhand

0 401 visningar
4 svar

Snöbollschampinjon?

Daniel Larsson

28 aug 2011 kl. 14:57

Hittade dessa i ett parkområde med lövträd. Vågade ej plocka dem, men tog några bilder för att kunna slå i svampboken (Holmberg/Marklund) när jag kom hem. Det närmaste jag kan komma är nog snöbollschampinjon. Är det värt att gå dit och plocka dem?

0 281 visningar
0 svar

B.legaliae

Franco Matli

28 aug 2011 kl. 20:34

Är kommer en bild av B.legaliae

0 198 visningar
3 svar

artbestämning

Jonna

28 aug 2011 kl. 20:15

lakritsdoftande, torr hatt smak ingen. Stora bestånd stora svampar växer intill grusväg i barrskog. Hoppas någon kan hjälpa mig.

0 795 visningar
0 svar

Smörsopp - torkad

H-G

28 aug 2011 kl. 20:10

hej forum,
har plockat säkerligen fem kilo smörsopp idag, men då det regnat tänkte jag det som bäst att torka dem. Hur är det? Behöver man verkligen dra hattskinnet av, det är ju stört omöjligt nu när de är blöta…

Har för mig att smörsoppen är väldigt välsmaklig torkad…

0 307 visningar
4 svar

Goliatfråga

gunhild Nordås

26 aug 2011 kl. 20:20

Varför duger bara den lilla?

0 252 visningar
0 svar

stadsskogens dag: C. ambrosii

Mattias Andersson

28 aug 2011 kl. 19:50

En vit grynskivling, numera Cystodermella granulosa var. ambrosii

0 276 visningar
9 svar

Föränderlig tofsskivling???

Kristina /Västerbotten

28 aug 2011 kl. 10:05

Kan detta vara föränderlig tofsskivling? Växer på gammal björkstubbe ...

0 235 visningar
1 svar

är det samma eller är det olika?

Annika

28 aug 2011 kl. 18:28

Hej

Jag har så svårt att se skillnad ibland. Den till höger är jag nästan säker på att det är rödskivig spindling. Den ser ut som i svampboken (den om färgsvampar av Lundmark och Marklund). Men alldeles bredvid i granskogen hittade jag den som är till vänster. Är det också rödskivig fast äldre eller blötare eller så?

De två andra bilderna är en annan svamp (ser till och med jag) som nästan lyser i orange i skogen både ovanifrån och på skivorna. Jag ser den ganska ofta m…mer…

0 218 visningar
2 svar

Vilka svampar?

Seppo

28 aug 2011 kl. 17:18

Hej,
Tänkte njuta av lite kantarell, men hittade inte annat än kremla och sedan dessa, någon som kan ge tips om dem är ätbara?

0 395 visningar
2 svar

Kasta tillbaka resterna ???

soppen

26 aug 2011 kl. 20:37

jag har hört att det hjälper återväxten på svamp om man kastar tillbaka resterna av svampen dvs. det man skalar bort från till ex. karl johan svamp.
är detta korrekt eller är det bara en skröna ?

0 256 visningar
3 svar

Ticka?

Rebecka

28 aug 2011 kl. 12:33

Hittade en knubbig liten svamp i blandskog i Umeå. Anar att det kan vara en ticka på grund av att den är “slät” under hatten, men vet inte.

Svampen har stor fot och liten något knubbig hatt, mönstrad nätstrumpa på foten.

Vad kan detta vara? Den växte bland annat tillsammans med karljohan, smörsopp, sandsopp.

0 211 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

Daniel

28 aug 2011 kl. 12:55

Jag hittade de här champinjonerna i barrmattan under stora granar. De är ganska tunna och spensliga, kanske 10 cm över hatten, har gråvitgul hatt och rodnar ej. Vilken sort är det?

Bara ett par meter bort stod vanliga skogschampinjoner som var brunfjälliga, betydligt kraftigare och rodnade när man bröt dem.

Tacksam för svar!

0 222 visningar
2 svar

Fingersvamp?

Rebecka

28 aug 2011 kl. 12:38

Hittade en annan svamp i samma skog ( se tidigare inlägg - Ticka?) Jag anar att det är en typ av fingersvamp men har inte hittat nån bild på den nånstans. Den var fast men väldigt mjuk, köttet vitt, växte tätt men fristående från varandra, inte högre än 5cm. Gulbrun färg.

0 205 visningar
3 svar

Gallsopp?

Hultet

28 aug 2011 kl. 11:02

Är detta en gallsopp? Smakade på den men tyckte inte den var besk. Tyvärr hade jag skurit bort rören innan jag tog bilden.

0 187 visningar
2 svar

vad är detta för sopp?

Emil

28 aug 2011 kl. 11:04

hittade denna utanför luleå, har aldrig sett något liknande, någon som har nån aning vad det är?

0 8251 visningar
19 svar

Magsjuk av soppsvamp

Peter8689

23 aug 2011 kl. 11:25

Jag har genom åren plockat mycket soppsvamp och skulle nog påstå mig vara ganskakunnig på området. Nyligen har det dock inträffat en incident som förbryllar mig. Förr om åren har jag uteslutande plockat soppsvampar i Skåne och då i blandskog. Jag har stött på alla möjliga typer av soppsvamp och vissa har smakat mer eller mindre bra, men jag har aldrig blivit dålig av att äta dem. Nu har jag flyttat till västra götaland och för några veckor sedan hittade jag några exemplar, ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone