Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
1 svar

Kantarell under hvit rutten svamp

Lucce

28 aug 2011 kl. 17:42

fins det noen risk om man hittar kantarell vokse under en hvit rutten svamp, som har lägat ihop med en hvit rutten svamp (hvit fluesopp??).

om man tvättar er det ok?

0 323 visningar
2 svar

svart trumpetsvamp?

Linus Ängelholm

29 aug 2011 kl. 14:32

Som rubriken!?

0 221 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Catarina

29 aug 2011 kl. 14:24

På en rullstensås i Skåne hittade jag denna svamp som liknar fjällig taggsvamp på ovansidan, men har rör. Svampen är gråsvart.

0 267 visningar
1 svar

torkning av svamp.

Pelle Fallström, Själstuga i Skog´s socken.

28 aug 2011 kl. 19:28

Hej! Kan man inte använda salt för att dra vätskan ur svamp? På det sätt man konserverar och torkar andra matvaror.
Jag är i begrepp att skaffa en svamptork, så jag har funderat på det här med konservering och torkning.

0 218 visningar
3 svar

Murkla eller?

Pål

29 aug 2011 kl. 12:38

Kan någon identifiera dessa svampar? Fotat mitt i blandskogen i sotenäs kommun.

0 475 visningar
7 svar

Spindelskivlingar

SvenD

28 aug 2011 kl. 20:36

Fascineras av spindelskivlingar och försöker lära mig mer om dem med hjälp av forumet.
Nr 1: Torr violettbrun hatt och fot. Största hatt 5,5 cm. Fot vriden och klubbformad.Kött vitt/svagt violett. Mossig granskog.Ingen påtaglig lukt

0 194 visningar
2 svar

Svart trumpet

Disa

29 aug 2011 kl. 13:20

Hur snabbt växer svart trumpet? Är de lika långsamma som kantareller?

0 1003 visningar
14 svar

Svarta trumpeter i Gästrikland?

Helena

2 okt 2010 kl. 10:20

De senaste åren har mitt svampintresse stegrats något enormt och från att ha varit en kantarell- och trattisplockare så har jag utökat med ett antal sorter.

Alla sorter som jag siktat in mig på och läst på om har jag också kunnat hitta och plocka, förutsatt att de växer i min region. Men EN liten nedra sort är det som gäckar mig! Jag har aldrig lyckats hitta svart trupetsvamp! Jag och sambon har letat på öppna platser, i granskogar, vid kärr, i gräs, på tallhedar, ja på alla…mer…

0 287 visningar
1 svar

Granstubbar

Stephan Johansson

29 aug 2011 kl. 12:18

Hej alla svampkunniga!

Jag är osäker på vad det är jag hittat, växer på granstubbar i drivor. Visar fullvuxen och unga exemplar. Någon som vet vad det är, och om den är ätlig/god?

0 264 visningar
3 svar

Sopp?

Sverker nilson

29 aug 2011 kl. 10:36

Vad är detta för svamp?

0 1122 visningar
13 svar

Torka KJ Hjälp!

sollan

27 aug 2011 kl. 20:25

Har nu plockat mycket KJ och trots att jag gett bort mycket har jag en del kvar.
Frysen är full så jag funderar på att torka. Men hur? Har läst att det inte blir bra i ugnen. Luftvärmepumpen är ännu inte på (annars perfekt att torka svamp under).
Kan jag lägga tidningar på torkställningen, skiva svampen och hoppas på det bästa?

0 434 visningar
4 svar

Blomkålssvamp i tät granskog

Lisan

29 aug 2011 kl. 09:16

Hittade 2 fina blomkålssvampar igår. Dessa växte i tät granskog, växte i barrmattan under. Vad jag förstått är blomkålssvampen bunden till tall.
Är det så att det vuxit tall där förr i tiden och den kommer från några gamla tallrötter där under eller vad tror ni?
Det var iaf inte en tall i närheten.

0 281 visningar
2 svar

Grön, gåtfull i granskog?

Barbro F

29 aug 2011 kl. 09:43

Har aldrig stött på denna mystiska svamp tidigare, vet någon vad det kan vara? Hittade den igår i planterad granskog med gräsmark i sydöstra Närke.

0 2875 visningar
14 svar

Blåsopp?

Inga-Lill

27 aug 2011 kl. 16:55

Har läst här i ett tidigare inlägg om Blåsopp,men hittar inget i databasen,finns det en sådan?Plockade en sopp som jag trodde var Sandsopp,men det blånade till bläckfärg när jag skivade den till torkning,men gör inte sandsoppen det också?Blir nu lite osäker,har skivat den ihop med Karl Johan till torkning,blir jag tvungen att slänga allt?Kom på detta när allt redan var blandat.
Undrar också om det är Skäggriska på bilden jag skickar med.

0 481 visningar
5 svar

Svamputställning m.m. i Uppsala söndag 28/8.

Jan A, Uppsala

26 aug 2011 kl. 07:19

Stadsskogens dag firas som vanligt sista söndagen i augusti. En mängd föreningar/organisationen deltar och presenterar sig.  Tid: 11-15.

Uppsala Svampklubb har samlat ihop säsongens första svamputställning och ordnar guidade svampturer i Stadsskogen kl. 12 och 14.  Kom och träffa oss och prata svamp!

http://www.uppsala-svampklubb.net

http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Fritid_o_natur/Friluftsliv/Stadsskogensdag_Folder_2011.pdf

0 1877 visningar
5 svar

Är detta Karl Johan?

Inga-Lill

28 aug 2011 kl. 21:14

Plockade dessa som Karl Johan svampar,men blir osäker då den inte blir violett under hatthuden.Växer i granskog.

0 236 visningar
0 svar

Hjälp med identifiering

Jocke

28 aug 2011 kl. 23:25

Vad är detta och är den ätlig. Den liknar orangbrun giftspindling men är mycket mörkare

0 508 visningar
4 svar

Någon som vet vad denna gula svamp är?

Stefan Blom

28 aug 2011 kl. 20:26

Hej, jag hittade ett helt gäng av denna gulasvamp när jag var ute på kantarelljakt. Jag har aldrig sett något liknande, Svampen hade varken rör,skivor,taggar eller åsar. Hatten är som en blåsa och foten är ihålig. En gul murkla?

De växte en hel massa under massa granris.

Jag har kollat alla mina svampböcker men inte hittat något liknande.

0 466 visningar
2 svar

Citronslemskivling

Helena

28 aug 2011 kl. 22:16

Hej !
Hittade en massa citronslemskivling i dag och har hört att den ska vara god men hur ska man tillaga samt tillvara ta den.

0 207 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

Caroline

28 aug 2011 kl. 21:58

Hejsan!

Hittade denna svamp på gräsmattan i stugan (norrbotten). Den är ca 5-7 cm hög och hatten ca 2 cm.
Funderade på Nejlikbrosking men tycker inte att den doftar starkt som jag läste att den gör.

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig!

Mvh Caroline

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone