Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 266 visningar
2 svar

Mandelriska och vilken sopp?

Ceegee

2 aug 2011 kl. 21:06

Visst är första mandelriska?
Vilken är denna bleka sopp?

0 289 visningar
5 svar

ny för mig

Birgitta F

1 aug 2011 kl. 19:48

Hej ! I min KJ jakt hittade jag denna idag , tror att jag träffat på den tidigare men blir osäker.
Kan någon ge nåt tips

0 591 visningar
2 svar

Peziza badia?

NadaL, Umeå

2 aug 2011 kl. 20:31

Växer på sandig skogsväg.Diameter 8cm och vacker olivfärgad hymenium.

0 307 visningar
3 svar

Vilken art?

Johan

2 aug 2011 kl. 17:33

Hittade denna svamp idag i skogen. Vet inte vad det är? Hjälp någon? Fann den i blandskog, mest gamla granar. Svampen doftar gott och är stor och kompakt, tillräckligt för att fylla en systemkasse. =)

0 368 visningar
6 svar

Otålig!

Helena i Luleå

2 aug 2011 kl. 16:25

Var ute och rekade lite igår. Inte en kantarell i sikte, inte en endast pytteliten.
Andra svampar hittade jag dock men är i behov av en svampkurs så man törs plocka för att äta.

0 4239 visningar
10 svar

Skölja svamp - blindtest

Andreas

18 jul 2011 kl. 23:42

En vedertagen uppfattning om svamp är att man aldrig ska skölja den utan den ska endast borstas.  Detta för att smakämnena enligt uppgift är vattenlösliga och således försvinner om svampen sköljs. Jag har läst detta i otaliga foruminlägg, i svampböcker, poängteras av kockar och uttalats av svampexperter.

Men - finns det verkligen bevis för att svampen smakar sämre om man sköljer den?  Det skulle vara mycket konstigt om den smakade sämre för att man sköljde den pga följande f…mer…

0 297 visningar
9 svar

rimskivling ?

Birgitta F

1 aug 2011 kl. 20:10

Har någon sett till denna i år ?
Jag har inte sett en enda ännu dom brukar ju vara blixtsnabba

0 478 visningar
4 svar

Lustig st. aspticka

Skogsfrun i Obbola

2 aug 2011 kl. 11:51

Jag har aldrig sett stor aspticka växa så här under en låga, men nog måste det väl ändå vara en sådan?

0 475 visningar
4 svar

Vad?

Norma

1 aug 2011 kl. 22:22

Någon som vet vad detta kan vara?

0 302 visningar
3 svar

2 sköldingar

Egon

1 aug 2011 kl. 21:06

Första bildserien:20mm,mörkbrun,kornig,mot kanten ådrig.Fot30mm med svartpunkterad bas,(skiveggen ej punkterad)bild1 ungt stadie.Båda arterna växer på bok.

0 330 visningar
5 svar

Skålar ?

Lena M

1 aug 2011 kl. 07:43

Vid två tillfällen har jag sett dessa röda svampar växande på gamla körvägar bland mossa / gräs, är det någon skålsvamp?.
De var mkt. sköra när jag försöka undersöka dem, ingen fot vad jag kunde se och köttet vitt, vad är det ?

0 358 visningar
6 svar

Denna hittar jag inte i boken!

Ulf Nilsson

31 jul 2011 kl. 21:41

Hej,
Hittade några stycken som dessa. Funderar på vad det kan vara då jag aldrig stött på några liknande förut.
Den luktar OK!
Någon som vet?

0 7382 visningar
6 svar

Äter man rören?

Ulrika

27 jul 2011 kl. 22:38

Hej!
Äter man rören på sopparna?
Undrar en som bara äter kantareller annars.

0 270 visningar
4 svar

tick tack

Mattias Andersson

1 aug 2011 kl. 19:25

Fortsätter min tickinventering (i brist på andra svampar). Vad är detta som växer på en grov asp?

0 242 visningar
3 svar

Är detta en KJ?

Trollehatt

1 aug 2011 kl. 19:16

Har plockat flera stycken idag men den här liknar inte de andra men har det vita ådernätet högst upp på foten. De andra jag har plockat har den mera karaktäristiska tjocka foten. Tacksam för förslag!

0 231 visningar
4 svar

kremla

Mattias Andersson

31 jul 2011 kl. 18:46

Nu får ni gissa på en riktig svamp också. Ledtråd: luktar gott.

0 247 visningar
0 svar

JAS!!!!!!!!

Helena A

1 aug 2011 kl. 19:11

Jag har tappat din mejladress och behöver komma i kontakt med dej.
Drar ju ihp sej till svampsökskursen för hundar i dina trakter.
Kan du vara snäll och mejla mej på vargkramare(a)hotmail.com

0 319 visningar
12 svar

hjälp med artsbestämning

maria

1 aug 2011 kl. 15:47

Hej!

Jag behöver lite hjälp med artbestämningen av följande sopparna. Är nybörjare, aldrig plockat sådana, skulle vara mycket tacksam för att vara säker på att de är ätliga!

Tack på förhand!

0 249 visningar
0 svar

Svampkunnig i Skåne efterlyses!!!

Monica

1 aug 2011 kl. 13:22

Någon i Lund med omnejd som vill ta med mig på svamptur? Jag vill lära mig mer om vilka svampar som är ätliga. Jag känner igen de vanligaste, så som taggsvamp, kantareller, sopp och trumpetsvamp, men sen är det i stort sett stopp. Kan du lära mig fler? I utbyte lovar jag utomordentligt trevligt sällskap och fika :) maila gärna på murmeldjuret7@hotmail.com / Monica

0 456 visningar
4 svar

Helvit riska?

Richard Jensen

1 aug 2011 kl. 01:17

Jag har vid flera tillfällen stött på svampen på bilderna, men kan inte identifiera den. Eftersom den “blöder” rikligt när den bryts och har klara drag av en riska, är det där min gissning landar. Obs att det är en gissning!

Svampen är mycket fast i både hatt och rot. Hela svampen är vit. Ingen ring eller strumpa. Kanten är innåtrullad som mindre, men rätas ut som äldre. Utvuxen har spricker den ofta från kanten och inåt och mäter 15-17 cm som mest. Det största exemplaren ja…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone