Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 377 visningar
2 svar

Vad är detta?

Sonja

5 aug 2011 kl. 08:49

Hittade i närhet av ek

0 266 visningar
0 svar

Vad är detta?

Sonja

5 aug 2011 kl. 08:50

Hittade i närhet av ek

0 246 visningar
3 svar

Trattkantarell??

Camilla Jönsson

4 aug 2011 kl. 20:06

Hej. Jag har bara plockat svamp i ett par år, men försöker lära mig minst en ny svamp varje år. Idag hittade jag dessa svampar som växte ibland löven under en bok. De är ungefär 6 cm höga och varierade lite i färgen. Är det trattkantareller jag hittat eller jag ska kasta hela rasket?

0 666 visningar
8 svar

Svamp nv Skåne

Helena A

2 aug 2011 kl. 20:39

Hur är tillgången på svammp i trakterna av Helsingborg/Ängelholm?
Jag är absolut inte ute efter någons kantarellställen.
Men ska åka ner om två veckor och hålla kurs i svampsök för hundar.
Nu kommer den att inrikta sej på att lära hundarna fler arter än bara kantareller.
Någon här som kan tipsa om lämplig skog?
Ni har ju fått så mycket mer eegn i vad vi i Sörmland fått.

0 279 visningar
3 svar

Redan här... tidigt??

zingo

4 aug 2011 kl. 23:34

åh så efterlängtade med sin underbara fruktdoft - några i plockstorlek och mängder av smått på väg. Hoppas vädret blir gynnsamt för de små rackarna nu bara… mums

0 380 visningar
3 svar

Verkligt bleka kantareller

Roland Svensson

4 aug 2011 kl. 20:39

Vet ni om det är vanligt med bleka kantarller. De är precis som vanliga sommarkantareller men vita med lite svagt gult på hatten. Ungefär samma färgteckning som blek taggsvamp.
Fann några svampar där i år också, trots att man gjort ett hygge där, så deras tid är nog snart över.

0 580 visningar
5 svar

Jättesvamp

Agneta

3 aug 2011 kl. 18:48

Har tyvärr ingen bild, men med tanke på storleken så kan nog inte så många komma ifråga. Skivling, hatt 18 cm, såg ut att ha varit ljusbrun, nu vitstrimmig. Svampen var gammal och utvuxen, men ej insektsangripen, vad jag kunde se. Liten puckel, mycket fransiga kanter, Skivorna ljusa, glesa, varannan bred, varannan smal, tunna, ojämna, med brun egg. Fot ca 10 cm, trådig, ljus vid hatten, mörknande av sporpulver nedåt.  Hittade bara två ex. vid blåbärsplockningen. Luktar ung. som Kar…mer…

0 312 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Emelie

4 aug 2011 kl. 14:58

Plockade nyss dessa, tyckte att det såg ut som brödtickor. Vad tror ni?

0 571 visningar
0 svar

Lim från Limsvamp (Bulgaria inquinans)

Marcus Lewitzki

4 aug 2011 kl. 14:48

Jag skulle vilja veta hur man gör lim från denna svamp. Jag har läst och hört att man gjorde det förr och därav namnet “limsvamp”. Dock verkar det svårt att hitta HUR man gjorde. Om någon vet så är jag jättetacksam för all information.

0 283 visningar
2 svar

Mandelriska?

Lola Löwenberg

4 aug 2011 kl. 13:48

Är detta mandelriska jag har i trädgården? Vågar man äta den?

0 257 visningar
0 svar

Mandelriska?

Lola Löwenberg

4 aug 2011 kl. 13:39

Är det mandelriska jag har på tomten?Vågar man äta den?

0 277 visningar
2 svar

Rena julafton....

Stefan hbg

4 aug 2011 kl. 11:45

Under dom 35år jag hållit till i Dalsland ett par veckor varje sommar har jag aldrig sett något liknande. Mina vanliga ställen som brukar ge ett par liter var plötsligt översvämmade med skogens guld. Nya ställen där jag förr aldrig sett en kantarell….Runt en 50liter lättplockade kantareller om dan i en hel vecka, herregud vad med svamp det blev. Fick rata mina älskade bleka taggsvampar vilka oxå fanns i mängder för jag orkade helt enkelt inte rensa dom oxå. Inte ofta fisket få...mer…

0 216 visningar
2 svar

Vilken svamp ?

Helena

3 aug 2011 kl. 22:35

Hej svampen är lite gulare än vad bilderna visar, har aldrig sett denna svamp förut växte i blandskog i norrlands inland.
Helena

0 276 visningar
2 svar

Vilken art?

Eva

3 aug 2011 kl. 22:44

Jag har hittat tickor som är orangegula och undrar nu vad det är för art? Någon som vet?

0 400 visningar
1 svar

Aldrig någonsin!

Elisabeth Jansson

3 aug 2011 kl. 22:30

Har det varit så mycket fruktkroppar av taggsvampar som i år!
Brandtaggsvamp H.auratile fanns det nog 15 stycken fruktkroppar
Brödtaggsvamp Sarcodon versipellis minst 20 fruktkroppar utspridda i en sluttning Sarcodon fennicus Bitter taggsvamp var det bara tre fruktkroppar Sarcodon martioflavus finns det på två växtplatser med flera fruktkroppar
Gul och dofttaggsvamp kryllar det av i skogen och så har den som jag kallar gäckande taggsvampen en sarcodon som de har kört dna på namnet är ...mer…

0 300 visningar
4 svar

Vilken art är detta??

Fredrik på Åsen

2 aug 2011 kl. 19:36

Vi hittade denna fina pastaliknande svamp i en gammal trädgård strax intill ett päronträd på Hallandsåsen. Är det någon som kan se vilken art det är?

0 306 visningar
1 svar

Taggsvampar

Lena M

3 aug 2011 kl. 15:52

Rekade i gammal granskog med inslag av tall och våta partier och såg lite spindlingar, tratttaggsvamp,vaxskivling, sandsopp och rödgul trumpet i skaplig storlek.
Hittade även en dropptaggsvamp och dofttaggsvamp.
Av ätligt så var aspsoppen fin, kantareller kunde finnas under gräs där de växt lite skyddat. Annars var det ont om arter, + 27 just nu kl.15.53.

0 319 visningar
9 svar

I bilverkstadsdjungeln

Jan A, Uppsala

31 jul 2011 kl. 19:34

Lämnade bilen 07.00 i fredags och skulle vänta in/ut den, så jag knallade iväg till en djungellokal, en igenvuxen och fortfarande igenväxande betesmark på uppländsk lera, som jag redan tidigare år orerat om. Den domineras av grov och gammal tall, ungefär som i Stadsskogen, men med tätt och bitvis ogenomträngligt och –trevligt snår- och fältskikt och dessutom hod ett tämligen tätt, lägre trädskikt.  Detta består av hägg, sälg, rönn, fågelbär och alm m.m. Enstaka större g…mer…

0 313 visningar
4 svar

Svamp

Madde

2 aug 2011 kl. 15:43

När man skär i en Karl_Johan vilken färg får skivorna. Är bra att veta så är man säker på att det är rätt. Tacksam för alla tips som gör att man känner sig säker.

0 300 visningar
1 svar

Svamptork

Nisse

2 aug 2011 kl. 17:25

Ta din gamla skotork, sån där med 4 “armar”, koppla den till en bananlåda med bärrensare i så får du en kanonbra svamptork. Har använt i flera år med gott resultat. Enda nackdelen är väl att man måste vrida på timern 1 gång i timmen.

Lycka till!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone