Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade i närhet av ek
Hittade i närhet av ek
Hur är tillgången på svammp i trakterna av Helsingborg/Ängelholm?
Jag är absolut inte ute efter någons kantarellställen.
Men ska åka ner om två veckor och hålla kurs i svampsök för hundar.
Nu kommer den att inrikta sej på att lära hundarna fler arter än bara kantareller.
Någon här som kan tipsa om lämplig skog?
Ni har ju fått så mycket mer eegn i vad vi i Sörmland fått.
Vet ni om det är vanligt med bleka kantarller. De är precis som vanliga sommarkantareller men vita med lite svagt gult på hatten. Ungefär samma färgteckning som blek taggsvamp.
Fann några svampar där i år också, trots att man gjort ett hygge där, så deras tid är nog snart över.
Har tyvärr ingen bild, men med tanke på storleken så kan nog inte så många komma ifråga. Skivling, hatt 18 cm, såg ut att ha varit ljusbrun, nu vitstrimmig. Svampen var gammal och utvuxen, men ej insektsangripen, vad jag kunde se. Liten puckel, mycket fransiga kanter, Skivorna ljusa, glesa, varannan bred, varannan smal, tunna, ojämna, med brun egg. Fot ca 10 cm, trådig, ljus vid hatten, mörknande av sporpulver nedåt. Hittade bara två ex. vid blåbärsplockningen. Luktar ung. som Kar…mer…
Är det mandelriska jag har på tomten?Vågar man äta den?
Under dom 35år jag hållit till i Dalsland ett par veckor varje sommar har jag aldrig sett något liknande. Mina vanliga ställen som brukar ge ett par liter var plötsligt översvämmade med skogens guld. Nya ställen där jag förr aldrig sett en kantarell….Runt en 50liter lättplockade kantareller om dan i en hel vecka, herregud vad med svamp det blev. Fick rata mina älskade bleka taggsvampar vilka oxå fanns i mängder för jag orkade helt enkelt inte rensa dom oxå. Inte ofta fisket få...mer…
Har det varit så mycket fruktkroppar av taggsvampar som i år!
Brandtaggsvamp H.auratile fanns det nog 15 stycken fruktkroppar
Brödtaggsvamp Sarcodon versipellis minst 20 fruktkroppar utspridda i en sluttning Sarcodon fennicus Bitter taggsvamp var det bara tre fruktkroppar Sarcodon martioflavus finns det på två växtplatser med flera fruktkroppar
Gul och dofttaggsvamp kryllar det av i skogen och så har den som jag kallar gäckande taggsvampen en sarcodon som de har kört dna på namnet är ...mer…
Rekade i gammal granskog med inslag av tall och våta partier och såg lite spindlingar, tratttaggsvamp,vaxskivling, sandsopp och rödgul trumpet i skaplig storlek.
Hittade även en dropptaggsvamp och dofttaggsvamp.
Av ätligt så var aspsoppen fin, kantareller kunde finnas under gräs där de växt lite skyddat. Annars var det ont om arter, + 27 just nu kl.15.53.
Lämnade bilen 07.00 i fredags och skulle vänta in/ut den, så jag knallade iväg till en djungellokal, en igenvuxen och fortfarande igenväxande betesmark på uppländsk lera, som jag redan tidigare år orerat om. Den domineras av grov och gammal tall, ungefär som i Stadsskogen, men med tätt och bitvis ogenomträngligt och –trevligt snår- och fältskikt och dessutom hod ett tämligen tätt, lägre trädskikt. Detta består av hägg, sälg, rönn, fågelbär och alm m.m. Enstaka större g…mer…
Ta din gamla skotork, sån där med 4 “armar”, koppla den till en bananlåda med bärrensare i så får du en kanonbra svamptork. Har använt i flera år med gott resultat. Enda nackdelen är väl att man måste vrida på timern 1 gång i timmen.
Lycka till!