Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Äntligen har jag stött på trollhand alldeles på egen hand! Förut har det varit andras lokaler. I ett skogsbryn stötte jag på en hassel alldeles översållad med kantöra och mitt i busken låg en avbruten gren med en liten trollhand på. Jag letade vidare efter mer grenrester och hade till slut hittat 11 trollhänder. Jätteroligt!
Skulle den första bilden kunna vara någon Xylaria?
Den växte på en halvrutten pinne invid en sälglåga.
Bild två och tre är samma svamp, den var rejält stor och låg begravd under en massa löv och bös.
Den växte invid en massa alar men det fanns tallar och en och annan björk i närheten.
Båda bilderna är nytagna.
Tre sådana här vitaktiga gamla tickor satt på ett fågelbärsträd i en ihålighet på stammen. En av dem gick lätt att ta loss. Köttet var segt trådigt och alldeles vitt närmst innerdelen men verkade annorlunda, mer mjukt och kompakt ut mot kanten. På det här exemplaret var översidan mer mörk än hos de andra två och porerna mer gula. Vad kan det vara? Apelticka? Snövit ticka? Eller något annat?
Finns det inte tillräckligt med svamp, kan man ju titta på annat… När jag åkte skidor i vintras på fälten här omkring hittade jag en märklig hög med snö, is och päls. När isen släppt och snön smält var jag ju tvungen att ta en ny titt. Räv och vildsvin har spridit innehållet åt olika håll och traktens alla korpar har haft möte varje dag. En åtel av något slag förmodar jag. Kanske inget för känsliga tittare!
Det är bra att vara hundrastare; man blir grundligt rastad själv också!
Idag blev det nästan 4 timmars promenad – med bara ett par sittpauser för mig. Hunden fick vila mer!
Första fynden gjordes på ett sakta multnande upplag av div. virke, bl.a. grov alm.
Snön har just runnit av och ändå lyste det vitt där av de största strumptickor jag sett! Och när jag lyft undan en klen rundvirkesbit - som var i vägen - såg den ut som bild 3 – på undersidan. Svartöra!
var väl inte så märkvärdigt, 5 tallkotteskivlingar.
Men med solens hjälp har det satt fart, från 4 murklor den 6:te till i dag 13 st,dessutom flera öronmurklor.
Åkte sen och titta i våtmarkerna och räknade till 39 sch.vårskålar.
Hualigen idag vågar man inte gå ut, livsfarligt, lås dörrar och fönster VARGEN är här hur ska det gå för oss människor nu när de stora rovdjuren invaderar hela landet. Nu stryker de till och med runt i städerna så polisen och alla resurser måste sättas in för att skydda skapelsens krona!!!!
Stackars varg, hoppas att den kraken hittar tillbaks till storskogen.
Den är på väg mot Höganäs, den kan kanske etablera ett revir ute på Kullen?
Hej svampvänner. Mitt förra inlägg var kanske lite för svårt ;-)
Och jag är en obekväm typ, så jag fortsätter med jobbiga och “trista” trädsvampar. Alla på torrbackshassel söder om storvreta. bild 1 är väl ett skinn igen. delfråga hur många med efternamnet skinn finns det i Sverige.
Sen bild 2 möjligen (kan vara olika)3 är några mörkt bruna pluppar har sett dessa i något annat sammanhang på sidan men kan inte hitta de.
Inspirerad av Kjellins tickor besäkte jag i dag min gamla översnöade lada med rosentickor. Där fanns riktiga gamlingar men också en ny rosa liten klump.
fann 5 st i dag smørstegte dem og serverade med isad næssel ramsløgsoppe…meget godt og visuellt flodt ! noen som prøvet det her ??