Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Blev ingen svamp men dock två kundkorgar med nässlor, lite färsk vitlök, potatislök, ramslök och tio fina skott med libbsticka. Det blev en utmärkt soppa med brunsopp i som just har avnjutits med en kall öl:)
Lite jobb blev det oxå idag, har klippt gräsmattan för första gången:)
I morgon hoppas jag på lite svamp i stället.
Styrelsen i Svampkonsulent NORR hälsar dig välkommen till
Angsjöns Camping i Bjurholm
som ligger 75 km väster om Umeå efter väg 92 (Umeå-Dorotea)
15 km väster om Bjurholm.
Camping ligger placerad i ett naturskönt, lättåtkomligt område i Sveriges minsta kommun.
Här finns18 stycken stugor i varierande storlek och utrustning. Bussförbindelser finns från Umeå.
Anmälan senast 4 maj 2011 till
Lisa Persson Dahlén tel 0950-12340, 070-2529916
eller via e-mail: dahlens@...mer…
varför
Nu börjar det verkligen hända saker ute i skogarna:)Hittade en skivling och skål i onsdags när jag jobbade och en liten skivling idag i skogen hemma.
Först skivlingen i onsdags. Växte i mossan i äldre, gallrad granskog. Kunde inte känna ngn lukt på den. Tyvärr var inte kameran med där så fick ta bilderna i bilen.
serie 1
Så vidarebefordrar jag ett mail jag fick nyss!
Från: Andre Fraiture andre.fraiture@br.fgov.be
Datum: 15 april 2011 17.30.45 CEST
Ämne: 29th J.E.C.
Dear colleagues,
This mail to inform you about the 29th J.E.C., we will organize in September this year. Perhaps will we have the pleasure to meet you on that occasion. Don’t hesitate to spread the information among the mycologists of your country. Many thanks for your help.
The 29th edition of the Journées Européennes du Cortinaire (= Europä...mer…
Jan A, Uppsala
17 apr 2011 kl. 19:18
För länge sedan fick jag tips om att man inte kan få bort all vätska ur torkad svamp på grund av luftfuktighet m. m. Det finns alltid några procent vatten kvar och att man därför inte ska förvara svampen i luftäta förpackningar. I svampböcker och på nätet står det tvärtom – att man helst ska använda glasburkar med tättslutande lock. Vilket är det rätta sättet?
Om ni har dåligt med svampfynd prova då att kolla in fjolårets nässelsjälkar. Det är klart det är inga stora svampar som hittas där men lite intressant är det i alla fall.Sven-Åke H. gjorde en inventering i nordvästra Skåne 1995 (Jordstjärnan årg.16 nr.2 1995) Där redovisar han 25 arter på fjolårets nässelstjälkar. Jag har här tre arter den ena finns där men syns inte tyvärr, det är
Ophiobolus erythrosporus (Riess) G. Winter 1885
Bild 1. Nässelgömming Leptosphaeria acuta…mer…
I schweiz börjar skogen redan att bli ganska grönt. Jag undrar hur det är i sverige?! Även dom första runda toppmurklorna har jag hittat längs bäcken under ask. När kan man hitta dom i sverige?
Hälsningar Jonas
Hej Alla!
Gjorde min första utflykt idag.
Hittade en del fin skog och 2 svampar där den ena är en ticka
som växte på en död tall.
Ingen doft samt porlagret gick åt rosa-grädd färg och gick att dra av
Den andra (svampen?) växte på barken av en levande tall. Ingen speciell doft. Lätt kromgul i ytterkanten
Är helt supernovis-tacksam om någon har något förslag.