Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej svampvänner!
Det var länge sen.
Hittade sju talltickor på samma tall mitt i stan och sex st. på en annan.
Detta var en märklig företeelse som någon fångat på bild. Jag trodde att mycel konkurrerar ut varandra, här ser de ut att samsas riktigt bra.
Jag läste på http://www.jansonsfrestelse.com att svart trattkantarell är vanligt förekommande i södra delen av Sverige men ojämnt,inte överallt.Detta är min drömsvamp att hitta så vet någon om den finns i Boråsområdet?Norr,söder,öster eller väster?Jag har hittat den torkad på ICA men ska jag smaka på den så ska jag F-n-imej hitta den själv!
Trist rubrik, men jag är så ivrig att komma igång. God fortsättning på påsken förresten. När nu snön äntligen är borta även i den djupaste delen av skogen var jag spänd att få komma in i de mer trassliga hasselbestånden i skogen. Hittade inte mina målarter men lite smått och gott blev det. En del har jag klarat själv med er tidigare hjälp, men som sgt jag är er evigt tacksam om man kunde få lite hjälp med dessa. Serie 1 bild 1 sitter på en glasbjörk trodde det var klyvspo…mer…
Ett väldigt udda inlägg eftersom det innefattar reklam, men det bjuder jag på. Jag tycker väldigt mycket om leverpastej och blev glad när jag såg att denna tillverkare hade gjort en pastej med trattisar i. Blev inte heller besviken när jag testade den ihop med bregott och skogaholmslimpa. Ok det är bara 7% svamp i den men jag tycker den är värd att smaka på eftersom den smakar en del svamp. Jaja jag vet att nu kommer flera in och säger att egen tillverkad pastej är minnsan mycket go…mer…
I går kväll besökte vi gluparna Ekpussen och Groddammen tillsammans med vår lokale, dryga kilometern avlägsne konstnär http://www.ragnar-osterlund.se/
som vi enkelt lurat med på utflykten…
Han gillade stället - precis som exkursionsdeltagarna 19/4 2009 gjorde - och sitter på första bilden och jobbar på andra stranden, ovanför ljusfläcken på stentoppen!
Så avundsjuk på era bombmurklor, tulpaner, skålar m.m. Verkar som dessa undviker mig. Men jag vet att Rom byggdes inte på en dag, så den som vänter på något gott.
Tog denna serie förra veckan på jobbet i staden tyvärr minns jag inte mer och inte heller vilket värdträd, troligen alm men kan också vara något annat ädellövträd
Hoppas det går att se var det är.
Tack så länge!