Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Alldeles nyss kom de svart/vita flugsnapparhanarna hit, sÃ¥ nu blir det fight om holkarna. Synd om pilfink och blÃ¥mes som har börjat bygga - och kanske gjort mer…
I dag har jag hittat 3 murklor, minst en månad för tidigt - häruppe i Västerbotten.
Jag hittade även kotteskålar som jag letat så intensivt. På fyra kottar fanns de.
Tredje roliga årsförstafyndet är svart vårskål.
Tyvärr kan jag inte överföra bilder just nu, det är något knas i kommunikationen mellan dator och kamera.
Men jag kan fÃ¥ “skryta” lite ändÃ¥.
Tusen tack för en härlig dag i era fina skogar!!! Med bomber och rökpipor och massor av annat intressant! Vilken fin dag det var! Som tack får du här en bild av en gynnare som tillsammans med sina kompisar svärmade runt en av dom stora hasselbuskarna. Tyvärr vet jag ju inte namnet på den - kanske du eller nån annan på guiden vet vad den heter.
Tack än en gång!
På en gammal och murken låga, troligen av asp ev ek, växte den här gulvita tickan, som jag inte stött på tidigare, 2m lång ungefär och liksom i nivåer. Den satt väldigt hårt fast och jag fick bända med en kniv för att få loss ett litet stycke. Porerna är mycket små, ungefär 5 st/mm. Skulle det kunna vara veckticka? Eller något annat?
Har aldrig torkat stenmurklor. eller toppmurklor. Försvinner giftet på stenmurklorna när dom torkas? Har hittat mina första stenmurklor sedan jag var 8 år.
Vill ni läsa om hur det går med tryffelnäringen på Gotland så finns en artikel på sidan 6 i denna tidning:
https://www.kombilotteriet.se/focusfiles/pdf/kombilotteriet/kombi/kombi_april11.pdf
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16368
I dagens UNT finns en intervju med Tomas Jaenson.
Hej. God fortsättning på påsken. Idag var jag ute några timmar i Predikstolen-fäbodarna som ligger i utkanten på NR Nåsten-Hågadalen. Detta skall vara ett erkänt fint svampställe. När jag var där idag var det knastertorrt och knappast några svampar. Däremot blomster. Underviolen en riktigt underskön blomma som verkligen utstrålar en sorts älvalik blyghet.
Vitsippan den högdragna majestäten och under den jobbar den “fula” vätterosen med krökt rygg. Inte undra pÃ¥ att det Ã...mer…
...d.v.s. innan svampsäsongen börjar på allvar kan jag tipsa om ett par trevliga aktiviteter:
Jag spelar i ett band som heter Orbison Band med Johnny Duvert. Vi ger en fantastisk Roy Orbisonkonsert som heter “Black & White Night” den 6/5 i Grästorps Konserthus samt den 7/5 pÃ¥ Landskrona Teater. Biljetter kan bokas genom mig om du mailar till christer.z@telia.com
Hittade förresten 3 st stenmurklor i dag, storlek ½ knytnäve.
Hejsan,
läste runt lite ang torkning av trattkantarell och läste om förväxlingen med andra giftsvampar, dÃ¥ stod det att det var lätt att skilja Toppig giftspindling vid just torkning, den blir tydligen svart.. Men mina trattkantareller blir ju svarta…
Hur vet jag att det inte är giftsvamp jag plockat..!?
Jag kan inte sedan nÃ¥gra dagar tillbaka öppna “länskartor”, nÃ¥gon mera som har samma problem ?
Hittade min första stenmurkla igår. Har aldrig ätit dem tidigare så det var väldigt kul att få sätta tänderna i en härlig svampmacka. Väldigt gott var det så det blir mer letande i vår, men jag skulle gissa att de inte börjar dyka upp på allvar förrän regnet kommer.
Glad påsk på er!
fästnig borttagen från kroppen, anföll mig igår under en tur i Fulltoftas naturskyddsområde:(
gav blandade känslor.
Den enda funna trollhandsbusken hade utsatts för åverkan, troligen av hjortdjur, och större delen av händerna hade hamnat på marken vid kl 7. Snart hittade jag också ett andra litet trollfragment.
Några delar finns kvar på busken, men nu blir det minst två transplanteringsförsök, dock tidigast på tisdag!