Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 304 visningar
1 svar

Tack för tulpanerna

gunhild i KÃ¥ddis

28 apr 2011 kl. 12:03

Tack Anitha för dagens promenad (min längsta på länge)och för att jag fick se tulpanskålarna.

0 373 visningar
2 svar

Försommartecken!

Jan A, Uppsala

28 apr 2011 kl. 09:42

Alldeles nyss kom de svart/vita flugsnapparhanarna hit, sÃ¥ nu blir det fight om holkarna. Synd om pilfink och blÃ¥mes som har börjat bygga - och kanske gjort mer…

0 375 visningar
4 svar

En ny trevlig dag

anithau

27 apr 2011 kl. 16:03

I dag har jag hittat 3 murklor, minst en månad för tidigt - häruppe i Västerbotten.

Jag hittade även kotteskålar som jag letat så intensivt. På fyra kottar fanns de.

Tredje roliga årsförstafyndet är svart vårskål.

Tyvärr kan jag inte överföra bilder just nu, det är något knas i kommunikationen mellan dator och kamera.

Men jag kan fÃ¥ “skryta” lite ändÃ¥.

0 319 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Svampsmurfen

26 apr 2011 kl. 23:07

Är detta en sprängticka?

0 322 visningar
1 svar

TACK Jan A !

Gula

26 apr 2011 kl. 20:32

Tusen tack för en härlig dag i era fina skogar!!! Med bomber och rökpipor och massor av annat intressant! Vilken fin dag det var! Som tack fÃ¥r du här en bild av en gynnare som tillsammans med sina kompisar svärmade runt en av dom stora hasselbuskarna. Tyvärr vet jag ju inte namnet pÃ¥ den -  kanske du eller nÃ¥n annan pÃ¥ guiden vet vad den heter.
Tack än en gång!

0 252 visningar
6 svar

Tickhjälp behövs!

Monica A

26 apr 2011 kl. 18:58

På en gammal och murken låga, troligen av asp ev ek, växte den här gulvita tickan, som jag inte stött på tidigare, 2m lång ungefär och liksom i nivåer. Den satt väldigt hårt fast och jag fick bända med en kniv för att få loss ett litet stycke. Porerna är mycket små, ungefär 5 st/mm. Skulle det kunna vara veckticka? Eller något annat?

0 279 visningar
2 svar

Sippskål mm

Monica A

26 apr 2011 kl. 18:44

Några dagar har jag nu varit ute och gått i ekhagarna söder om Linköping. Underbart sommarväder och massor att se! För första gången hittade jag sippskålar. De har naturligtvis funnits där tidigare, men jag har inte lagt märke till dem. Vilka sötnosar!

0 1813 visningar
6 svar

Torkning av stenmurkla

Ã…sa W

25 apr 2011 kl. 16:07

Har aldrig torkat stenmurklor. eller toppmurklor. Försvinner giftet på stenmurklorna när dom torkas? Har hittat mina första stenmurklor sedan jag var 8 år.

0 572 visningar
4 svar

Tryffel på Gotland

Gute från Roma

20 apr 2011 kl. 08:33

Vill ni läsa om hur det går med tryffelnäringen på Gotland så finns en artikel på sidan 6 i denna tidning:

https://www.kombilotteriet.se/focusfiles/pdf/kombilotteriet/kombi/kombi_april11.pdf

0 347 visningar
2 svar

skålar

Lena M

26 apr 2011 kl. 08:40

I ett nedlagt potais och grönsaksland fann jag mkt. skålar i går, är det kompostskålar ?

0 222 visningar
1 svar

B52-or!

Bo Reyer

25 apr 2011 kl. 18:50

Med vårvärmen har även getingdrottningarna börjat visa sig!
“Nu är den förbannade sommaren här”!!!

0 464 visningar
6 svar

Otrevligt flugbeteende!

Jan A, Uppsala

26 apr 2011 kl. 07:46

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16368

I dagens UNT finns en intervju med Tomas Jaenson.

0 522 visningar
5 svar

NÃ¥sten tur!

Håkan Bråkan

24 apr 2011 kl. 23:38

Hej. God fortsättning pÃ¥ pÃ¥sken. Idag var jag ute nÃ¥gra timmar i Predikstolen-fäbodarna som ligger i utkanten pÃ¥ NR NÃ¥sten-HÃ¥gadalen. Detta skall vara ett erkänt fint svampställe. När jag var där idag var det knastertorrt och knappast nÃ¥gra svampar. Däremot blomster.  Underviolen en riktigt underskön blomma som verkligen utstrÃ¥lar en sorts älvalik blyghet.
Vitsippan den högdragna majestäten och under den jobbar den “fula” vätterosen med krökt rygg. Inte undra pÃ¥ att det Ã...mer…

0 366 visningar
2 svar

Konstig ticka

Karin W

24 apr 2011 kl. 15:34

Är det en konstig vedmussling eller någonting annat? Den växte på undersidan av en tallåga på en hällmark. Kanten är hårig och porerna är stora och uppslitsade. Tyvärr är bilderna väldigt dåliga.

0 235 visningar
0 svar

I väntans tider...

Christer

25 apr 2011 kl. 18:02

...d.v.s. innan svampsäsongen börjar på allvar kan jag tipsa om ett par trevliga aktiviteter:

Jag spelar i ett band som heter Orbison Band med Johnny Duvert. Vi ger en fantastisk Roy Orbisonkonsert som heter “Black & White Night” den 6/5 i Grästorps Konserthus samt den 7/5 pÃ¥ Landskrona Teater. Biljetter kan bokas genom mig om du mailar till christer.z@telia.com

Hittade förresten 3 st stenmurklor i dag, storlek ½ knytnäve.

0 6155 visningar
45 svar

Trattkantarell - Giftig

Patrik

22 sep 2010 kl. 16:53

Hejsan,

läste runt lite ang torkning av trattkantarell och läste om förväxlingen med andra giftsvampar, dÃ¥ stod det att det var lätt att skilja Toppig giftspindling vid just torkning, den blir tydligen svart.. Men mina trattkantareller blir ju svarta…

Hur vet jag att det inte är giftsvamp jag plockat..!?

0 294 visningar
1 svar

Länskartor

Lena M

25 apr 2011 kl. 07:58

Jag kan inte sedan nÃ¥gra dagar tillbaka öppna “länskartor”, nÃ¥gon mera som har samma problem ?

0 351 visningar
4 svar

Stenmurkla :)

Emil A

21 apr 2011 kl. 07:10

Hittade min första stenmurkla igår. Har aldrig ätit dem tidigare så det var väldigt kul att få sätta tänderna i en härlig svampmacka. Väldigt gott var det så det blir mer letande i vår, men jag skulle gissa att de inte börjar dyka upp på allvar förrän regnet kommer.

Glad påsk på er!

0 348 visningar
3 svar

:( säsongens första

"JAS" Helsingborg

25 apr 2011 kl. 08:26

fästnig borttagen från kroppen, anföll mig igår under en tur i Fulltoftas naturskyddsområde:(

0 459 visningar
4 svar

En trollhandshässeltur

Jan A, Uppsala

22 apr 2011 kl. 20:51

gav blandade känslor.
Den enda funna trollhandsbusken hade utsatts för Ã¥verkan, troligen av hjortdjur, och större delen av händerna hade hamnat pÃ¥ marken vid kl 7.  Snart hittade jag ocksÃ¥ ett andra litet trollfragment.
Några delar finns kvar på busken, men nu blir det minst två transplanteringsförsök, dock tidigast på tisdag!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone