Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Kan man inte koka trattkantareller som man kokar vanliga kantareller och ta bort spadet om man vill ha bort bakterier. Har jag fel om jag bara hört att det ska torka. Kan det ha nåt med Patriks inlägg om att hans trattisar blev svarta, är det bra som säkerhetsåtgärd att torka som därför före kokning. Blir det ingen bra smak vid kokningen ? Är det också fel inte frysa i spadet, om man väljer utan spad hur lång hållbarhet för trattisar kan man räkna med ?
Mycke tack på förhand ...mer…
Jag håller på att skriva en etikett för torkad rödgul trumpetsvamp till den Brittiska marknaden men har svårt att hitta ett Brittiskt vardags namn för svampen. Det finns olika bud som Yellow Foot och Golden Chantarelle men inget verkar riktigt stämma. Vet någon mer om detta måntro? Tacksam för tips!
Lite extra knepigt blir det på sökandet för det finns olika bud på det latinska namnet som:
Craterellus lutescens
Cantharellus lutescens
Cantharellus aurora
Vet inte riktigt vilket jag ...mer…
jag tror att detta är scharlakansröd vaxskivling men blev fundersam över svamparnas färger. På dom första 3 bilder är svamparna brunröda med inslag av grå och på de följande 2 bilder är svamparna knallröda. De växte intill varann under kastanj och nära en gångstig. Kan det vara olika arter och inte alls de jag trodde? Tack för hjälpen.
Såg igår en stor mängd av dessa mindre champinjoner. Växte under en gran på ett litet grönområde inne i ett villaområde.
Under granen växte de i både gräs och naken jord.
Även de minsta ser likadana ut på hatthuden. Foten på de mer utvuxna exemplaren är kortare än hatten och mitten av hatten är lite tillplattad. Den största är ca 8 cm i diametern.
Lukten är svag men behaglig, möjligtvis anis men för svag lukt för att kunna vara säker.
Har tummat och skrapat utan att det ...mer…
Kan tipsa om att det i senaste numret av tidningen Gourmet (http://www.gourmet.se/) handlar mycket om tillagning av svamp. Bland annat tips från proffskock.
Kan någon berätta om denna svamp som växer på ekstam och i England betraktas som delikat??
har rensat ett par kilo svarta trumpeter och sett på en del svampar ett blankt, tunt lager av.. ja vad..? slem..? drar jag med fingret över försvinner det och det luktar inget.. vad är detta?