Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 443 visningar
11 svar

Vad är det här?

Pelle Fallström

9 okt 2010 kl. 19:20

En kompis hittade den här. Vad är det för svamp?

0 553 visningar
6 svar

help

Ingrid Munther

9 okt 2010 kl. 15:09

hello,

My husband and I traveling through Sweden and have found these mushrooms near to wear we are staying. My husband believes they are eatable but im very unsure.

we have never seen them before in german forests

Ingrid

0 343 visningar
10 svar

Lite nya soppar jag undrar över

Daniel

6 okt 2010 kl. 12:35

Hittade dessa olika soppar idag, är det nån som vet vad de kan vara?
Blev biten igår och var tvungen att ut lite idag med!

Tackar

0 505 visningar
1 svar

Vilken mollisia?

svampstaff

9 okt 2010 kl. 19:22

Sitter bredvid geléskålarna tro?

Bild2 är min svampkompis, som en del okunniga människor vill utrota?!

0 494 visningar
1 svar

Behöver hjälp igen

Dieter Endom

9 okt 2010 kl. 19:50

2 bilder på vad jag tror är Vit-blek ängsfingersvamp. Växte i gräsmattan under en kastanj.

3:e bildens röd flugsvamp växte inne i ett redskapstält helt utan dagsljus.

0 14083 visningar
10 svar

koka trattkantareller +

Karin H

25 sep 2010 kl. 22:07

Kan man inte koka trattkantareller som man kokar vanliga kantareller och ta bort spadet om man vill ha bort bakterier. Har jag fel om jag bara hört att det ska torka. Kan det ha nåt med Patriks inlägg om att hans trattisar blev svarta, är det bra som säkerhetsåtgärd att torka som därför före kokning. Blir det ingen bra smak vid kokningen ? Är det också fel inte frysa i spadet, om man väljer utan spad hur lång hållbarhet för trattisar kan man räkna med ?
Mycke tack på förhand ...mer…

0 692 visningar
9 svar

Brittiskt namn på trumpet

Bengt Saxmark

9 okt 2010 kl. 10:34

Jag håller på att skriva en etikett för torkad rödgul trumpetsvamp till den Brittiska marknaden men har svårt att hitta ett Brittiskt vardags namn för svampen. Det finns olika bud som Yellow Foot och Golden Chantarelle men inget verkar riktigt stämma. Vet någon mer om detta måntro? Tacksam för tips!
Lite extra knepigt blir det på sökandet för det finns olika bud på det latinska namnet som:
Craterellus lutescens
Cantharellus lutescens
Cantharellus aurora
Vet inte riktigt vilket jag ...mer…

0 340 visningar
1 svar

Jamen vad kan det här vara

Staffan

9 okt 2010 kl. 19:03

Hittade den här i morse. Växte i blåbärsriset på mossig mark i barrskog.
Hatten är “klämd” lisom och är lika len och fin på undersidan som på ovansidan - inga skivor eller taggar

Misstänker att jag bör komma med mer information, men vet inte vad som är av vikt.

Kan det vara någon som vet?

Staffan

0 316 visningar
9 svar

Vit svamp 1

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 16:03

Stor vit svamp som jag hittade i dunge bestående av ek, björk och asp, mycket sly. Den växte i en grupp av 5-6 andra svampar, saften är vit, mitt på hatten är där en nedsänkning, ganska stor.

0 535 visningar
3 svar

Vacker fingersvamp, men vilken?

Egon

9 okt 2010 kl. 14:58

ca. 30mm hög, växer i samma betesmark som Sepiavaxingen.

0 411 visningar
6 svar

Avvikande färger!

Dieter Endom

7 okt 2010 kl. 21:47

jag tror att detta är scharlakansröd vaxskivling men blev fundersam över svamparnas färger. På dom första 3 bilder är svamparna brunröda med inslag av grå och på de följande 2 bilder är svamparna knallröda. De växte intill varann under kastanj och nära en gångstig. Kan det vara olika arter och inte alls de jag trodde? Tack för hjälpen.

0 393 visningar
10 svar

Liten champinjon, art?

Madde Småland

8 okt 2010 kl. 13:31

Såg igår en stor mängd av dessa mindre champinjoner. Växte under en gran på ett litet grönområde inne i ett villaområde.
Under granen växte de i både gräs och naken jord.
Även de minsta ser likadana ut på hatthuden. Foten på de mer utvuxna exemplaren är kortare än hatten och mitten av hatten är lite tillplattad. Den största är ca 8 cm i diametern.
Lukten är svag men behaglig, möjligtvis anis men för svag lukt för att kunna vara säker.
Har tummat och skrapat utan att det ...mer…

0 543 visningar
5 svar

Tillaga svamp

Maria

7 okt 2010 kl. 18:45

Kan tipsa om att det i senaste numret av tidningen Gourmet (http://www.gourmet.se/) handlar mycket om tillagning av svamp. Bland annat tips från proffskock.

0 504 visningar
18 svar

Finger/spindlig/riska, hjälp

"JAS" Helsingborg

8 okt 2010 kl. 18:28

Några från Skäralid 10-10-06.
Serie 1: 3 arter men vika, vi kan väl kalla dem 1:1 - 1:2 -1:3 så ingen förvirring uppstår;)

0 2416 visningar
4 svar

oxtungsvamp

Maria o Micke

5 okt 2010 kl. 23:55

Kan någon berätta om denna svamp som växer på ekstam och i England betraktas som delikat??

0 427 visningar
4 svar

kantarell

KP

8 okt 2010 kl. 14:31

Hur länge fortsätter kantarellerna att växa? Finns de fortfarande att hitta ,trots att det är en bit in i oktober?

0 716 visningar
20 svar

Orange kantarell

Högberg

6 okt 2010 kl. 15:56

Har hittat ett ställe med ev. orange kantarell. De stämmer dåligt med de bilder jag hittat då de är mer åt laxrosa färgen.
Bilden är inte riktigt färgsann då de till höger är betydligt mer laxrosa i verkligheten. Är det en hotad art?

0 295 visningar
3 svar

Gröna kragskivlingar ?

Lena J

7 okt 2010 kl. 17:25

Har funderingar om vilka gröna kragskivlingar som jag hittade i förrgår.
De växte i två grupper, ca 1,5 meter från varandra. Är alla samma art eller är det olika?
(ärggrön/blågrön kragskivling)

serie 1:dessa var blekare i färgen

0 261 visningar
4 svar

Stor jordstjärna

Lena M

8 okt 2010 kl. 13:23

En bit bort efter byvägen såg jag en riktigt stor jordstjärna, 10 - 12 cm uppskattar jag bredden till och flikarna var 7 mm tjocka, bakom platsen är det barrskog. Nu har jag läst på och tror att det är rödbrun jordstjärna, kan det stämma ?

0 343 visningar
4 svar

tunn blank yta på svart trumpet

h. k-holmen

6 okt 2010 kl. 18:49

har rensat ett par kilo svarta trumpeter och sett på en del svampar ett blankt, tunt lager av.. ja vad..? slem..? drar jag med fingret över försvinner det och det luktar inget.. vad är detta?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone