Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har någon hittat karljohan i år? Jag har inte sett en enda!
plockar vad jag tror är säkra svampar, och sen kommer tvivlet, har jag plockat rätt….
Idag har jag plockat taggsvamp, blek och rödgul. Nu till frågan, går den att förväxla med gyttrad taggsvamp, och i så fall, gör det något?
För några år sedan såg jag en, för mig, vacker svamp som jag aldrig sett efter det.
Hatten var vit, stötte lite i grönt, skivorna var knallgula, mycket vackert som sagt. Den växte på en dikeskant precis i kanten på en dunge med ek, björk, asp, ask, rönn med mycket sly. Någon som vet?
Jag vill ha hjälp med ett namn på svampen jag hittade i dag. Den är mer sämskskinnsfärgad än den på bilderna. Den doftar ‘bara svamp’, har mjuka lameller och svampen är torr och spröd (kanske beroende på att det inte regnat på ett tag). Hattens diameter är 8 cm. Den inrullade kanten slutar precis där lamellerna börjar. Jag hittade endast två exemplar. Tacksam för svar!
Hej!
Jag har hittat 5-sorters svamp som jag tror att jag identifierat men känner mig osäker.
Kan ni hjälpa mig med det? Och om detta är ätligt så behöver jag tips på hur man bäst tillagar de olika sorterna.
Det jag hittat är:
Bild 1. Blodsopp
Bild 2. Brunsopp/rutsopp ???
Bild 3. Karljohan
Bild 4. Pepparriska
Bild 5. Lärksopp
Bild 6. Gruppbild
Svamparna ser lite trötta ut då jag kom hem sent igår och orkade inte ta tag i detta föräns nu. :(
Är bilderna för dåliga så säg til…mer…
Hej
Jag hittade idag en svamp jag undrar över. Hatten är lätt välvd med toppig mitt där den är ljusbrun, i övrigt är hatten turkosgrön (i mina ögon). Ca 10 cm i diameter. Hattskinnet slemmigt, då man drar av det är köttet under blekt grönt. Ljusbruna rätt glesa lameller som inte går ned på foten.
Foten jämntjock, ca 1,5 cm i daiameter, ljust turkosgrön, trådar sig då man delar på foten, ljus inuti. Svag doft av något jag inte kan identifiera. Inte aanis.
Trodde det var gr…mer…
Vad är detta för svamp som växer i djuravföring?
imghttp://farm5.static.flickr.com/4153/5039466679_a72006b486_b.jpg/img
... om ni är svamp fanatiker kanske ni kan finna ut denna med
imghttp://farm5.static.flickr.com/4129/5040040674_604503517a_b.jpg/img
och gärna denna oxå:
imghttp://farm5.static.flickr.com/4111/5040072486_a53f307210_b.jpg/img
Var ute och plockade trattkantareller med min mamma häromdagen och fick med oss drygt ett kilo hem. Hon har aldrig tidigare plockat just trattisar och inte jag heller. Så för att vara på den säkra sidan så kollade vi upp på internet att det var dom, dock fanns det en som liknade trattisen som hade gul undersida med skivor istället för åsar. Några av våra var en aning gula under så för att vara på säkra sidan så slängde vi dom. Någon som vet om tidiga/unga trattkantareller är ...mer…
Jag har nu lagt ut min ofullständiga hemsida på nätet, här är adressen om ni är intresserade.
http://skogensrst.vpsite.se/default.html
Om nu någon tycker att detta forum enbart skall handla om svamp så gör den faktiskt det för min hemsida handlar i stort också om svamp, fast det finns lite annat där också. Jag ber också om ursäkt för att jag använder Michaels förnämliga svampguid som reklampelare, hoppas att ni och Michael inte blir arga på mig för det.