Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Läste detta i Sydsvenskan imorse. Roligt roligt.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1263995/Jattestor-karljohan-hittad-i-Skane.html
Har någon bra tips på svampvandring i Skåne i slutet av oktober/början av november? Jag åker till Malmö den 28:e i 1.5 vecka. Säsongen är nog snart slut här i Östersund, men det må finnas hop därnere. Kanske.
:)
Då skogen idag var full av jägare blev det liten koll av vad som växer vid stallet:)
Den här lilla söta tycker jag ser ut som ngn grön kragskivling i miniatyr och till vänster i bild ser det ut som att det är fler på väg upp.
Om inte kragskivling i miniatyr så vad kan det vara istället?
Tack på förhand:)
Jag blir så avundsjuk på alla ni som finner trattkantareller. Jag vandrar och söker men är tydligen på fel ställen. Tacksam för tips.
Jag som tycker om att plocka och äta svamp. Varje gång man äter man blir kurra i magen, oroligt att bliv förgiftad ewww kanske det är bara min tanke.Ibland kasta man det som har redan fryst in och har torkat. Är det bara jag eller finns någon som har samma känsla? Var ska man göra? jag plockar ju den som jag vet att det är ätlig, typ kantarel, blek tagsvamp men känslan finns förfarande. Oi ursäkta men jag känner jag måste skriva.
Den låg nära mitt ställe för rödgul trumpet, så pass långt från stigar att den som tappat den där i de ganska täta snåren knappast varit där av någon annan anledning än att plocka min svamp. ;)
Så finns här en svampplockare som tappat bort sin jacka i Ullstämma nyligen, gör dig hörd och beskriv jackan så kan du få den tillbaka.
Går det så går det. Jag bumpar den här tråden några gånger så att den lever lite längre.
Hittade denna lilla svamp (tror jag att det är i alla fall) i en björkdunge (betad av kord, plöjd av vildsvin). I närheten finns också ek, bok, lite gran, hassel, rönn och några gamla äppelträd. Den var ca 1-1,5 cm hög och någon mm i diameter och gul.
Som vanligt är mina bilder suddiga men eftersom svampen ser så konstig ut bör det väl inte vara några problem för de kunniga (om det nu är en svamp)
Kan inte låta bli att lägga in denna lilla svampfilm, hoppas ni har överseende!!!
http://www.youtube.com/watch?v=2-THEe1bxTI
:)
En svamp som jag aldrig sett tidigare fann jag i går i lövskog på kalkrik mark. Luktar gott, “mjöl”, hatt ca 6 cm och fot 7cm hög på den största, ring och ett sk vattrat mönster under ringen. Hatt grå och uppsprucken på de äldre exemplaren. Som ung med hylle (spindelvävslikt). Växte i stor grupp, typ halv ring.
Funderar på något åt ringmusseronshållet men det är nog fel biotop!
Tacksam för hjälp!!!
I ett brand- och vattenskadat hus gjorde jag hål i golvkonstruktionen för att kolla uppbyggnaden av detta. 2 veckor senare hittade jag dessa svampar som växte rakt i överbetongen i detta hål. Inget organiskt material fanns heller under då gjutningen var utförd på cellplast. Den pentagonformade svamphatten på bild 2 är tagen från undersidan.
Svampen börjar skålformad och hatten krullar sig sedan mot foten efterhand som den blir större. Skivor eller liknande ser ut att saknas, under…mer…
Hej!
Jag var ute i en bok skog i dag och plockade svamp. En kompis hittade en rolig svamp som jag kommit fram till är en taggsvamp. Men den har gul aktiga taggar och jag hittar ingen svamp som stämmer in på det. Färgen på hatten är blek gul ungefär som på en kantarell.
Vad kan detta vara för taggis??
Glömde bilderna! Tacksam för ID