Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 443 visningar
14 svar

Extrem lågstubbe med frågetickor

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 22:02

Grannarna har framför huset en stubbe, ”uppfylld” med jord ända till stubbytan. I flera år har jag sett dem som växer på den - och undrat - och i år är de ovanligt vackra. Vet inte trädslaget, eftersom trädet sedan länge var fällt när vi kom hit. Troligen alm. På en liknande, men ”djupare” stubbe i U-a, har jag hittat klumpticka, men det här är nog nåt annat. Har någon ett förslag?  Översiktsbilden är dålig, men vad gör det!.

0 400 visningar
4 svar

Krös eller ?

Lena M

14 okt 2010 kl. 13:48

På två lokaler med gamla alar har jag sett dessa, är de rödkrös ? Och i går stort haröra som jag tyckte var ovanligt gula.

0 839 visningar
26 svar

Hjälp, en skålsvamp

Irene A

8 okt 2010 kl. 15:46

Vad kan detta vara?
Hittade i en kalkrik betesmark (på Gotland). Möjligen växte de i gamla rester av hästgödsel.
Färgerna stämmer rätt bra med verkligheten, grårosa hymenium och överdel på skålen. Nertill rynkig och klargul. Den största skålen på bilden var ca 2 cm bred. Sporerna är släta, ellipsoida med två stora droppar, upp till 11 x 5,5 my. Parafyser slanka, fint inkrusterade och septerade, de flesta med smalt klubbformiga ändar, några med nästan huvudlika ändar.

0 295 visningar
6 svar

ID-hjälp

Nanne E

13 okt 2010 kl. 20:27

Är detta ostronskivling?
Tack för hjälpen.

0 385 visningar
30 svar

Dagens resa in i -------

"JAS" Helsingborg

11 okt 2010 kl. 00:05

Svamparnas värld.
Dagen började med dimma och mystik, inte ett ljud mer än korparnas kraxande från Råådalen, inte en vidpust, skulle det bli några fynd idag?
Häng med nu;)

0 455 visningar
4 svar

skivling???

Nestor

13 okt 2010 kl. 13:34

Jag var och rasta min hund och hittade detta under ek med massor. Undrar om det är någon som vet vad den heter, om man kan äta..

Tack på förhand.

0 1193 visningar
6 svar

Rör eller inte

Ingrid T

13 okt 2010 kl. 16:27

Jag och min väninna har haft en diskussion om rörens vara eller inte vara på soppar. Väninnan menar att man inte behöver ta bort rören på någon, jag å min sida menar att rören ska bort utom på de allra spädaste exemplaren. Finns det något som är mer rätt eller fel när det gäller det här?

0 735 visningar
4 svar

kejsarskivling

kerstin

13 okt 2010 kl. 17:00

vi har hitta den på vår hundpromenad.

0 278 visningar
3 svar

Fjällskivlingar

Ingrid T

13 okt 2010 kl. 16:29

Jag tar alltid bort skivorna från fjällskivlingarna när jag plockar dem, men eftersom jag tycker det är ett himla (skånska) mekande undrar jag om man måste göra det, ta bort dem alltså?

0 269 visningar
3 svar

Fjällig svamp

Ulla K

11 okt 2010 kl. 13:14

Kan någon hjälpa med ID?

0 3802 visningar
10 svar

Motaggsvamp

Kent

25 sep 2010 kl. 17:42

Hej
Är det någon som har tips på hur man tillagar och äter mottagsvamp?

Funkar det att bara skiva upp och steka som vanligt?

//

0 196 visningar
1 svar

kejsarskivling

kerstin

13 okt 2010 kl. 17:05

Ursäkta det kom inte med några bilder , här kommer dom.

0 281 visningar
1 svar

Agrocybe-art

Ivan Kruys

13 okt 2010 kl. 18:47

Flera sådana grupper hittade jag i blandskog med bl a bok, björk och tall.

0 405 visningar
3 svar

Viken Kremla??

Maria

12 okt 2010 kl. 19:15

Hej!
Hittade massor av dessa i en barr skog med löv träd på andra sidan stigen.
Jag har kommit fram till att det är en kremla men vet ej vilken.
Skivorna smakar väldigt mild skarpt om någon förstår.

0 419 visningar
2 svar

vit flugsvamp

Sofie

13 okt 2010 kl. 17:12

Undrar hur länge vit flugsvamp växer så man vet hur länge man behöver oroa sig den. Finns det mycket av den i sthlm-området. Någon som vet?

0 224 visningar
1 svar

Skålröksvamp?

Ulla K

13 okt 2010 kl. 16:48

En gissning bara. Den var cirka 6cm i diameter. Växte på sandhed.

0 351 visningar
3 svar

pytte svamp?

Frida T

13 okt 2010 kl. 11:53

Flertalet växande vid foten av en gammal lönn. Ingen aning om vad det är? Tyvärr var det svårt att få bra bilder…. men någon som vet eller har en gissning på vad det kan vara ?

0 298 visningar
3 svar

Vilken är detta?

Maria

12 okt 2010 kl. 19:18

Hej!
Hittade en del sådana här svampar. I barr skog men enstaka löv träd.
Har sett dessa innan men vågar inte plocka dem för jag har ingen aning om vad det är. De är gula men har en mörkare mitt. Vita skivor eller svagt gula.

0 314 visningar
6 svar

Undersökning

Tobias

12 okt 2010 kl. 13:39

Hej!
Vi arbetar med ett projekt i skolan där vi ska ta fram en ide för en smartphone app och undrar lite om hur stort intresset skulle va för något sånt. Det vår påhittade app ska kunna göra är att känna igen svampen efter att man tagit en bild på den. Tar man en bild får man upp några förslag på vilken svamp den är lik, och kan då klicka på den som stämmer och får upp information om svampen. Man kan också spara var och när man hittade svampen.

Är det här något ni som ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone