Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 380 visningar
2 svar

Små gryn

Tina Nordberg

17 okt 2010 kl. 09:46

Nog är det väl leocarpus fragili
glansgryn, de små rara grynen

0 178 visningar
3 svar

mussling

Lena M

17 okt 2010 kl. 09:29

Jag såg några musslingar på lövträdslåga i går som jag tyckte var gråblå men är det trots färgen, grönmussling ?

0 177 visningar
3 svar

En del av...

Dieter Endom

16 okt 2010 kl. 19:40

Ammis fredagskörd.

0 403 visningar
2 svar

Sopp, men vilken?

Crille68

16 okt 2010 kl. 21:12

Är helt grön på svamp som inte är kantareller eller taggsvamp, typ, så jag undrar vad detta kan tänkas vara för sopp?
Den var ca ca 15 cm i hatten och inte slemmig eller något.
Den blev lila efter ett tag i köttet då den var bruten men fin i övrigt.
Jag har stekt på den och då blev den mörk, inte som karljohan som jag stekte strax innan.
Ja, den växte i norra Skåne, vid en väg i närheten av en å och vid lövbuskage.
Bra tips från någon? Kan jag äta min stekta svamp? ;)
Ta…mer…

0 494 visningar
13 svar

stenmurklor

Kerstin Palovaara

14 okt 2010 kl. 23:40

jag har plockat och torkat massor med stenmurklor. Vet ni någon som är intresserad av att köpa? 15 kg i färsk vikt var det innan torkningen.

0 519 visningar
7 svar

Ätliga skinnsvampar

Sutallimra

8 okt 2010 kl. 18:32

Finns det ätliga skinnsvampar. Vissa arter kan ju bli rikligt utbredda. Styvskinnet kan ju bli över meterlångt men kan jag tillaga det?

0 269 visningar
10 svar

Vilka musslingar?

Fritjof Gbg

16 okt 2010 kl. 17:48

Jag har hittat en del musslingar under hösten jag inte är säker på.
Första serien på aspstock.
En liten violett,ca 2cm.
Bilderna tagna 21/8

0 277 visningar
4 svar

På lönn?

Frida T

16 okt 2010 kl. 18:29

Dessa växte i mängd på en tysklönn. Torra och fjälliga i hatten. Torr och uppsvälld i fotbasen. Några förslag

0 376 visningar
4 svar

Pale taggsvamp?

Barbara

14 okt 2010 kl. 18:19

or maybe rödgul taggsvamp? They are very light peach and white color, found them in a dense pine forest.

Thanks in advance for your help!

0 354 visningar
1 svar

Liten ticka på björk

Mats Björkqvist

16 okt 2010 kl. 12:31

Något förslag?

0 400 visningar
13 svar

Wikipedia inget att lita på.

"JAS" Helsingborg

15 okt 2010 kl. 19:52

Jag har sett i några av de senaste trådarna och ja för den delen i många trådar här på forumet att man hänvisar till Wikipedia. jag har kollat där några gånger på saker som jag KAN och Vet något om och det är ofta felaktigheter där. Så mitt råd och jag vet att jag får medhåll av en hel del av er att LITA INTE på vad ni läser på Wikipedia.

0 334 visningar
7 svar

Omtvistad taggsvamp

Tina Nordberg

14 okt 2010 kl. 11:24

Är det här fjällig taggsvamp?
Hört att taggarna försvinner när de blir gamla. Har kollat många fjälliga men fjällen sitter kvar.Så jag tvivlar.
Är jag helt ute och svamlar, tror det är något annat,den kopparbruna?

0 369 visningar
2 svar

Huge mushroom, what is it?

Barbara

15 okt 2010 kl. 18:58

Found it in a birch forest, it was absolutely huge, bigger than my sandal! I looked underneath, it was a skivling and the foot was about 10 cm’s thick!

What is this mushroom?

Thanks!

0 181 visningar
3 svar

Veckans småttingar

Tina Nordberg

15 okt 2010 kl. 12:48

Som jag undrar över. Är det månne Trichia varia?
De har ändrat färg i turordning vitt, gult slutligen brunt och spcker.
De växer på rötterna till en kullblåst rötad rönn,nere i marken.

0 410 visningar
3 svar

Pudrad trattskivling en musseron?

Peter, Linköping

15 okt 2010 kl. 12:15

Jag sökte på pudrad trattskivling och hamnade på Wikipedia. Där fick jag till min förvåning se att den sorteras in under Lepista numera. Precis som blåmusseronen? Vad händer i mykologivärlden egentligen, har trattskivlingen blivit en musseron?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pudrad_trattskivling

0 348 visningar
2 svar

Talltuvskivlingens utbredning

Johanna /Umeå

14 okt 2010 kl. 16:23

När jag söker på Wikipedia efter hon-shimeji får jag upp följande sida:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shimeji

Där står det att hon-shimeji (som väl är samma som talltuvskivling?) finns i östra Asien samt i Sverige. Det låter som ett mycket konstigt utbredningsmönster. Visst borde det väl gå att hitta den även mellan Sverige och östra Asien?

0 715 visningar
2 svar

Trattkantreller som rodnar vid delning?

Helena

15 okt 2010 kl. 10:53

Rensade en svamp som såg ut som trattkantarell. Det var bara en hatt ca 4 cm i diameter och ca 1,5 cm av foten. Då jag klöv hatten och foten reagerade jag på att foten längst ner rodnade en aning, vilket inte trattkantareller brukar göra. Kan trattkantareller rodna? Vad skulle det annars kunna vara?

0 209 visningar
6 svar

What are these, please?

Barbara

14 okt 2010 kl. 18:24

Found them in a dense pine forest. They seem to be very fragile and fall apart easily.
Thanks for your help!

0 530 visningar
3 svar

Blått?

Christoffer

13 okt 2010 kl. 23:08

Vad är det för ämne i svampar som blir blått när man tummar på dem?

0 604 visningar
7 svar

vad är detta?

kgb

14 okt 2010 kl. 14:34

vad kan detta vara?
Bild 1: Växer i massor i ring i granskog (utan undervegetation) bakom huset. Luktar
“god svamp”
Blid 2: ser ut som goliatmusseron, men det kan det väl ändå inte vara?
Bild 3: tror inte det är samma som bild 2, men de är himla lika (tror jag fick tag i ett rätt så gammalt exemplar…)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone