Hej alla,
Har ladda ner den fantastiska svampguiden som app. Har i alla år endast plockat kantarell av tre sorter -sommar kantarell -kantarell och trattkantareller. Imorgon vill jag ut i de bohuslänska skogarna för att hitta en “ny” matsvamp till mig…. Mina föräldrar avråder mig starkt att förlita sig på en app(de har precis skaffat iPhone skall tilläggas) läst någonstans att Sveriges svampplockarelit har skapat denna app så jag har två frågor. 1. Kremlor verkar vara en god svamp som man inte kan missta för någon giftig svamp. 2. Stämmer “svampnyckelfunktionen” så är det grönt att äta om det står ärlig och inga varningar om att man kan förväxla just denna svamp.
Kremlor är goda, men du måste vara säker på att du hittat just en kremla. Därför tycker jag det här forumet är så bra. Är du osäker så är det bara att lägga upp en bild. Men det bästa är nog att gå med någon som kan lära dig. Se om det finns lokala svamputflykter nära där du bor.
Förresten, var i Bohuslän bor du? Själv bor jag ute på Tjörn och här vimlar det inte med svampintresserade precis.
Jag bor i Grebbestad men är ofta uppe i bullaren och lur. Har läst mycket om blomkålssvamp, den verkar ju vara helt egen till utseendet. Man undrar ju om man sett denna tidigare och tänkt, uh den ser riktigt giftig ut. Nu vill jag bara fritera den… Mums :)
Grebbestad, det är ju en bit! Blomkålssvamp har jag själv aldrig hittat, men den verkar ju väldigt god och precis som du säger att fritera. En annan bra svamp att börja med är taggsvamp, http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_repandum. Den kanske du hört talas om? Sen har du ju alla soppar, där finns det ju ingen farlig direkt, bara den där på Öland och Gotland. Och Michaels favorit, Blodriskan http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_deterrimus. Se även de andra riskorna med morotsfärgad saft. Finns inga farliga förväxlingssvampar. Svart trumpetsvamp har heller inga farliga förväxlingssvampar http://svampguiden.com/art/visa/craterellus_cornucopioides.
Taggsvamp och sopp har jag ju faktiskt plockat, faktum är att jag blev bjuden ikväll på en kantarell utblandad med sopp roast’n toast. Han hade plockat gallsopp vilket förstörde allt. Anledningen till denna plötsliga upptäckt att jag vill vidga mina vyer i svampskogen är att jag och min kompis gick två etapper på bohusleden och pratade om alla svampar, såg den förödande vita flugsvampen som är riktigt vacker men dödlig. Diskutionen fortgick och vi kom fram till att vi aldrig skulle kunna plocka något annat än just sopp, kantarell eller flugsvamp…. Möjligt fnöske men då endast för att få igång en eld :)
Jag skall försöka sova nu efter 6 timmars svanparets de och imorgon plocka lite riskor, trumpetsvamp eller om jag kanske t.o.m hittar skogens blomkål! Jag lägger upp bilder och frågar innan förtäring.
Tack MJ!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.