Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 416 visningar
4 svar

Vit svamp 2

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 16:05

Det här tror jag är en form av bläcksvamp, men är osäker på vilken. Den växer i gräsmattan ca 5 meter från gödselstacken (häst).

0 361 visningar
3 svar

Fläckkantarell!

Erica

4 okt 2010 kl. 15:56

Nån som vet om den har förväxlingssvampar??

Är den god? Nån som provat?

0 1361 visningar
34 svar

Trattkantarell säljes 50kr/KG

Kristoffer

28 sep 2010 kl. 16:33

hejsan , jag undrar om det finns någon som söker trattkantareller.
Vi är 3 st ungdomar som plockat svamp. Vi tänker eventuellt torka dom och sälja! Finns det intresser för torkade eller färska?

0 266 visningar
1 svar

Kamfingersvampar

Kjell Rilbe

6 okt 2010 kl. 12:01

Om man nu har hittat en vit fingersvamp som man tycker har kamliknande fingerspetsar, finns det då några farliga förväxlingsrisker? Eller är alla vita fingersvampar hyfsat ofarliga?

Jag tycker det är lite svårt att veta om de små flikarna jag ser är kamfingersvampens kammar eller bara tja… något annat. :-)

0 328 visningar
4 svar

Trattkantarell?

Mona Persson

5 okt 2010 kl. 19:26

Hej!

Är det någon här som känner igen den här svampen och har en susning om vad det kan vara?

Jag hittade den bland trattkantareller. Hatten är kompakt och ganska hård, stammen liknar trattkantarellens och är ihålig och “platt”.

0 435 visningar
1 svar

Konsten att ta skarpa foton

Kjell Rilbe

6 okt 2010 kl. 11:50

Till alla ni som tycker det är svårt att ta skarpa bilder vill jag ge ett litet tips.

Problemet är dels att moderna kameror har autofokus, dels att kameror inte kan ta bilder hur nära som helst.

Autofokus:
När du riktar kameran mot en svamp så kanske du ibland råkar rikta den så att kameran ställer in skärpan på det som finns bakom istället, t.ex. en bordsyta eller marken bakom. För att undvika det kan man på de flesta kameror trycka ner avtryckaren “halvvägs” för att ställa i…mer…

0 531 visningar
11 svar

Svamp i virkad variant...

Emma P

4 okt 2010 kl. 20:59

Såhär kan en svampkorg också se ut!

0 413 visningar
3 svar

Galerina

Henrik Martinsson

1 okt 2010 kl. 11:08

Är det en Galerina eller kanske en Pholiota?

0 377 visningar
4 svar

Retat moder jord?

Titti

5 okt 2010 kl. 15:53

Ja, snart undrar jag vad som står på iår…brukar plocka stora mängder trattisar & kantareller. Blomkålsvamp och svart trumpet. Skåne & Blekinge är “hemtrakter”.
I år har det blivit 5 liter trattisar, knappt en liter kantareller och inget av det andra. Har till och med kört till Småland för att söka svamplyckan, kan säga att vi kamma noll! Svart trumpetsvamp står högst upp på listan åhhh, jag vill så gärna finna!
Ja, det får bli en sväng i morgon igen, hoppet är ju det sist…mer…

0 417 visningar
20 svar

En härlig höstdag

Geraldine, Vällingby

23 sep 2010 kl. 00:06

Var ute en dag i det Västmandlänska skogarna och hittade mycket fina svampar. En del skulle jag gärna vilja ha hjälp med.

0 278 visningar
2 svar

Ragnhild, V-by

Geraldine, Vällingby

1 okt 2010 kl. 01:15

Hej, har du varit ute ngt i Grimstaskogen i höst?

Där du visade mig vårmusseroner växer det höstnusseroner nu.

Ha det gott!

Geraldine

0 601 visningar
5 svar

frågor svampar

hanna

5 okt 2010 kl. 18:07

hej jag har ett skolprojekt om just svampar, & jag har några frågor jag vill ha svar på :

hur länge lever en svamp?
är det år eller bara veckor ?

finns det honar/hanar- skillnader ?

-lever de i grupper eller ensamma ?

tack på förhand

0 323 visningar
1 svar

Torkning av trattkantarell

Eva Mellbring

5 okt 2010 kl. 20:31

Har torkat trattisar på galler och hushållspapper och vissa har blivit våta och svarta efter någon dag.Var borta en vecka och när jag kom hem var vissa trattisar kol svarta men de flesta gråbruna.
Ska de svarta kasseras???

0 349 visningar
5 svar

svampar

karin

5 okt 2010 kl. 18:40

hej, jag har en enkel fråga här som jag tänkt på ett tag,
hur länge kan en svamp leva igentligen ?

mvh karin

0 324 visningar
0 svar

avfall?

kajsa

5 okt 2010 kl. 19:16

vad händer när svampen dött?
bildar den avfall eller vad?

0 897 visningar
20 svar

Rensning sv svamp

Boman

4 okt 2010 kl. 11:15

Förundras mycket över att så många tydligen, efter vad man kan se på bilder, inte rensar av jordiga delar på den svamp man bär hem. Inte heller delar man stora svampar i skogen och slipper bära hem larvätet, oätligt lass.Eller vet alla gånger vad som följer med i korgen.
Om svamparna har jordiga fötter kvar i korgen så blandas smutsen med och in i de ätliga delarna av svampen. I jord finns allt möjligt man inte mår så bra av. Så varför bära hem det till köket? Har ni ett ...mer…

0 338 visningar
1 svar

svamp hej

sanna

5 okt 2010 kl. 18:14

hej ! :)

är en svamp hårig ?
jag har alltid funderat på det & hoppas du kan ge mej ett svar ,

& hur är en svamp uppbygd inuti?

kram

0 494 visningar
4 svar

tillväxttid rödgul trumpet?

h. k-holmen

4 okt 2010 kl. 13:11

hur lång tid tar det för rödgul och svart trumpetsvamp att växa upp och bli stora?

0 2367 visningar
4 svar

Champinjonfjällskivling

SvenD

4 okt 2010 kl. 19:38

Första gången jag träffar på denna art. Gissar på champinjonfjällskivling; något uppsprucken hatt, aningen rosaaktiga lameller, lös ring, doftar gott.
Någon som kan bekräfta eller dementera?

0 267 visningar
1 svar

Vilka soppsorter 2?

MBN

5 okt 2010 kl. 16:38

Her er bilder flere bilder av art 2.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone