Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 401 visningar
0 svar

Krusig kantarell eller trumpetsvamp

Torsten Jacobsson

3 okt 2010 kl. 14:23

Jag läser flera rapporter om den s k kruskantarellen (pseudocantarellus undulatus). Är det samma art som jag (och SG Ryman) kallar krusig trumpetsvamp (pseudocraterellus sinuosus eller craterellus sinuosus/crispus)??

0 306 visningar
4 svar

Utanför ämnet - cyklamen

Tanja i Gagnef

2 okt 2010 kl. 12:17

Detta är INTE en svampfråga, bara en enkel fråga om cyklamen, jag vet att forumet “dräller” av folk med kunskaper om växter :-) Min cyklamen har fått många fröställningar, kan jag spara dem/ta frön och hur i så fall?

0 404 visningar
2 svar

Färskfrusna trattisar/svart trumpet

Patrik

3 okt 2010 kl. 10:41

Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att färskfrysa svamp? Jag har hört att det ska gå bra men jag undrar samtidigt om de inte kommer sprängas. Svampen jag avser att färskfrysa är trattkantareller och svart trumpetsvamp.

/ Patrik

0 1989 visningar
9 svar

Strecknagelskivling?

Rene

2 okt 2010 kl. 19:20

En ganska gammal och torkad strecknagelskivling n’est pas?

0 334 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Ulla

3 okt 2010 kl. 12:17

Går den att äta? Vad är det för nåt?

0 201 visningar
0 svar

säsong svarta och rödgula trumpetsvampar i sthlm

h. k-holmen

3 okt 2010 kl. 12:02

hur länge kan man räkna med att kunna plocka svarta och rödgula trumpetsvampar i stockholmsområdet? och, hur lång “återväxttid” har de? tror mig veta att trattkantareller tar ca 7 dagar att växa upp.. är det lika med trumpetsvampen?

0 1429 visningar
3 svar

Indelning?

Christoffer

2 okt 2010 kl. 22:45

Jag kollade i mina gamla svampböcker och från 1978 räknas det att trattkantarellen har åsar, och en bok från 1958 att den har skivor. Vad jag förstått så tillhör inte trattisar och kantareller till skivlingarna, men vad är de då? Åssvampar?
Och vilka andra indelningar finns det? Är kremlor en egen grupp, fastän de har skivor?

0 477 visningar
7 svar

Blev osäker...

Madde Småland

2 okt 2010 kl. 19:20

Tänkte testa pudrad trattskivling. Var säker i skogen och var då dum att jag skogsrensade. Nu när den skulle stekas och smakas av blev jag allt för osäker.
Lukten på den råa svampen är sötaktig och luktar som de ni tidigare hjälpt mig identifiera. Växte i häxring, som den ska göra.
Testade att bara steka till då det står att lukten ska bli starkt parfymartad och kvalmig men det enda jag reagerade på var att den luktade annat än de svamparter jag tidigare stekt. Stekte nu bara ...mer…

0 432 visningar
4 svar

Vit tunn mussling?

Madde Småland

2 okt 2010 kl. 23:07

Under skogsturen hittade jag dessa. Börjar komma upp en hel del på ett litet område men med bara ett fåtal på varje stubbe. Den största var ca 7 cm i diametern. Den är tunnköttig, känns lite sladdrig och gummiartad. Lukten är ganska stark men inte obehaglig.
Det finns bara gran i området så tror att det är granstubbar de växer på.

Några förslag?

Tack på förhand

0 287 visningar
2 svar

Vad är detta?

Kjell Jogrenius

2 okt 2010 kl. 18:59

Svampar från Stockholms Skärgård,någon som kan identifiera dessa två?

0 247 visningar
3 svar

Silvergrå svamp

Karin W

2 okt 2010 kl. 20:46

Jag tror inte jag sett denna svamp tidigare och jag får inga associationer till vad det skulle kunna vara. Någon som kan hjälpa mig?

0 2130 visningar
6 svar

Tar det så lång tid att torka?

Carin Fredlund

2 okt 2010 kl. 18:26

Köpte just en OBH Nordica svamptork. 6 timmar för att torka svamp, står det i instruktionsboken. Vi har plockat 3 kg svart trumpetsvamp. Tar det så lång tid verkligen? det lär ta några dygn utan sömn innan vi är klara.

0 3900 visningar
5 svar

hur laga till torkad svart trumpetsvamp?

kgb

2 okt 2010 kl. 18:53

Hej!

Jag undrar hur jag ska laga till torkad svart trumpetsvamp, tänkte ha den i en köttgryta. ska man bara smula ner den direkt i grytan, eller blötlägga först eller vad? och hur länge ska den sen koka? Det är lite kris eftersom jag är mitt uppe i matlagningen, och sökningar på nätet har inte gett mig några bra svar, antar att det mest beror på stressen… Tacksam för snabba svar!

0 389 visningar
5 svar

vad är det för svamp tack

EricScreen

3 okt 2010 kl. 00:41

Hej
kan nån hjalpa till att identifiera svamp på bilden
?

0 365 visningar
4 svar

vad liknar riskor i trädgården?

Erik

2 okt 2010 kl. 18:08

Jag har hittat i trädgården vad som ser ut som riskor med mjölkar inte när man skär den. Den unga svampen MÅSTE vara skäggriska för den är luden på kanten på hatten som kurvar mot undersidan.

Den andra är blekgul/blekorange utan skägg, samma färg på lamellerna under.

Vad är det svamp (om jag nu ahr fel på skäggriskan också)

0 1192 visningar
10 svar

Pepparriska?

Ronnie S

12 sep 2010 kl. 20:22

Hej.

Har så svårt för om det är pepparriska eller inte när man går ute i skogen. Bifogar två bilder med frågan om det är pepparriska. Foten var röd för att vid fotbasen blil nästan vit. Det är ljusa skivor och hatten är brun.

0 384 visningar
2 svar

Vad är detta

urban

2 okt 2010 kl. 21:12

En vit svamp,hittade bland rödgul trumpet.Den är ung. 7 cm. Har en mild doft.

0 294 visningar
3 svar

Silkesmusseron

Ragnhild

2 okt 2010 kl. 17:03

Jag är nästan säker på detta är silkesmusseron p g a det grönaktiga på foten på den stora i mitten men jag vill gärna få det bekräftat. Eller få veta att det inte är det. De växte i en grupp under gran, ek och asp.

0 690 visningar
3 svar

Torkning av svart trumpetsvamp

Carin

2 okt 2010 kl. 18:01

Idag har vi plockat massor av svart trumpetsvamp. På hemvägen köpte vi en OBH Nordica svamptork. Det står i bruksanvisningen att det tar ca 6 timmar att torka svamp. Är det någon som har erfarenhet av svart trumpet? Tar det verkligen så lång tid. Då måste vi nog vänta tills i morgon, om vi inte ska vara uppe till mitt i natten och bevaka torkningen.

0 277 visningar
10 svar

Vad?

Frida T

1 okt 2010 kl. 19:57

Kan någon hjälpa mig med denna ?

Växte i vitmossa vid en bäck i kanten mellan betesmark och granbevuxen mark. Ingen lukt (vad jag märkte). Torr hatt och fot.  Några förslag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone