Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jag la en rodnande fjällskivling i korgen i tron att det var en stolt…
Efter att ha kollat upp den undrar jag nu om jag måste slänga övrig svamp i korgen, lite av fjällen har ju gnuggat av sig mot den övriga svampen.
Kan man frysa in råa trattkantareller?
Har ofta frusit in andra svampar råa med gott resultat. Man måste bara lägga dem i stekpannan direkt innan de börjat tina.
Jag har i många år plockat och torkat trattisar, men i år fick jag mera än jag behöver så jag tänkte skicka till en kompis per post.
Hur förpackar jag svampen inför
färden….glasburk eller annat skrymmande blir ju så dyrt att skicka.
Tacksam för tips!
Jag har hittat en gul svamp som innuti ser ut som en färsk röksvamp, den är gul som en blek kantarell. Själva formen är som ett baseboll trä. Tog bilder men de blev inte alls bra. Är det någon som vet vad det kan vara?
har fått höra att första upplagan av “svampboken” är slutsåld och att det skall bli ett nytryck, så nu har jag suttit i några timmar och läst och ändrat en del saker
Jag har för mig att det pratades om att rödgul taggsvamp skulle delas upp i tre arter.Hur är det med det?
I en bokskog nära mig finns massvis av rödgul taggsvamp som skiljer sig ganska mycket från den jag brukar hitta i barrskog.Bok-varianten växer i större klungor och har ganska djup tratt.
Bifogar två bilder på bok-varianten.Är det Hydnum rufescens?
Hej!
Vi plockade kantareller i en bokskog i Skåne. Några exemplar gjorde oss osäkra.
Bild 1: Härliga kantareller men är de tre längst till vänster också kantareller? Halsen är jämntjock och svagt,svagt gul nästan vit (på de vanliga är ju halsen kilformad och gul ända ner).
Bild 2: Fler exemplar av denna svamp.
Kan någon säga vad det är?
Jag har tagit fel! Jag trodde nog att det var svart trumpetsvamp, tyckte den såg lite blek och konstig ut, men är nu i princip helt säker på att det är kruskantarell jag tagit. Hoppas att jag inte gjort alltför stor skada, jag vet ju att den är så sällsynt. Vad tror ni experter, kommer den försvinna nu när jag tagit där två gånger på raden? (får jättedåligt samvete)
Hej!
Finns det möjlighet att genom denna sida kanske knyta kontakt med leverantörer som önskar köpa in större mängder fräsch/färsk svamp till bra priser?
Vi har stor erfarenhet, är otroligt effektiva plockare och har definitivt rekat ut de bästa svampställena vilket innebär att vi levererar otroligt snabbt!
Just nu har vi större mängder:
Gula Kantareller (otroligt fina!)
Rödgul Trumpetsvamp
Trattkantareller
Kan även plocka andra sorter på beställning!
Vi kör även ut svam…mer…
Hej, vi hittade en grupp helt gula skivlingar i närheten av veberöd skåne. vuxna exemplar 20-25 cm höga, mycket vackra helt gul fot o hatt vita skivor. hatten klotformad på både vuxna och unga exemplar. Kan inte hitta dem i mina svampböcker. Kan någo hjälpa mig med artbestämning?
Mvh/Thomas
Skapar en ny tråd på torkning av svamp.
Jag är fundersam över vilka svampar som är lämpliga att torka och vilka som är olämpliga att torka.
Vi kan väl uppföra en lite över våra erfarenheter och kunskaper.
Sätt svampens namn i rubriken så blir det lätt att hitta det man letar efter.
(Har läst lite inlägg här där det varit sandlådekaraktär över tyckandet- det kan vi hoppa över här tack.)