Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 546 visningar
4 svar

läderöra.

svampstaff

13 sep 2010 kl. 03:18

Funderat lite på dom här otideorna, bild1 från hasselskog.
B2 från bokskog och bild3 flourecerande gula från bokskog?

0 933 visningar
10 svar

mera hjäälp

Maria, Skåne

12 sep 2010 kl. 16:39

Har plockat lite andra svampar också, som jag skulle vilja ha artbestämning på...
Bild 1. Någon sopp… Små mörka hattar, gula rör, fast konsistens, ganka små i växten. precis under hatthuden är vissa lite rödrosa, (syns kanske på bilden.)
Bild 2 och 3. Den ena är ju en sopp… Tror att det är blodsopp, men är inte säker.. Den andra är inte sopp, och jag vet inte alls vad det kan vara…

0 2382 visningar
16 svar

Svamp i Stockholm

"JAS" Helsingborg

7 sep 2010 kl. 19:51

Närmare bestämt på Hötorget. Mängder med kantareller (Finska) och Svenska Svart och Rödgul trumpetsvamp och KJ av okänt ursprung. Jag måste säga att kvalitén var helt ok och priserna likaså, 100:-/kg för kantarellerna och så fick man någon extra näve på köpet.

0 618 visningar
6 svar

mörkbrun kremla

Tomas

12 sep 2010 kl. 18:24

Hittade idag ganska många exemplar av en kremla med mörkbrun hatt, bruna fläckar på de gulvita skivorna och foten vit i grunden men med stora bruna fält, köttet är vitt men blir brunt när man bryter det.Jag tycker den smakar milt men eftersom den inte påminner om någon kremla jag hittat på nätet eller i min svampbok så vågar jag inte riktigt äta den. Några tips?

0 518 visningar
11 svar

Hasselarmén.

svampstaff

12 sep 2010 kl. 20:11

En hel radda stemoniter på hassel?
Skulle ner och fota lite skålar i hasseldungen, men som vanligt satte trumpeterna stopp för det, och säkert 30L står kvar eftersom jag måste till jobbet:(

0 335 visningar
3 svar

Slemsvamp

Karin W

12 sep 2010 kl. 22:53

Trodde jag hade hittat glansgryn Leocarpus fragilis, men spormassan på denna är ljust gulaktig inte svart. Kan det vara så att spormassan inte är mogen än? Fast den är kanske inte tillräckligt glansig heller. Om det inte är glansgryn, vad kan det då vara?

0 391 visningar
1 svar

Fingrig svamp...

Cecilia

12 sep 2010 kl. 22:54

Vi hittade en mystisk svamp i Skellefteå, Västerbotten idag. Vi är nybörjare på svamp generellt så det skulle vara roligt om någon kunde säga vad den här kufiska korall-liknande svampen kan vara för något… Jag har kastat bort den nu och det här är bara en del av den. Den var väl ungefär 2 dm i diameter och drygt en dm hög…

0 386 visningar
2 svar

Skärgårdssvamp

ES

12 sep 2010 kl. 22:28

Hade en mycket trevlig tur i skärgårdsmiljö utanför stockholm idag. Mängder med svamp har det börjat komma, en hel del smörsopp, stora mängder sandsopp några fina stensoppar fick följa med hem.

1. Gul svampig, något mörknande vid tumning, ca 10 cm i diameter, under död tall, en ticka?

2. Är denna blomkålssvamp mogen att plocka? kommer inte plocka just denna men intresant till nästa gång… när blir de övermogna?

3. En fin smörsoppstuva.

0 367 visningar
5 svar

FEl bilder !!

Togga

12 sep 2010 kl. 14:12

Hej.

Vart fel bilder till min Sandsoppsfråga.

Rätt bilder i detta inlägg.

//Togga

0 313 visningar
3 svar

Sopp ID, Sandsopp?

Togga

12 sep 2010 kl. 14:00

Hej.

den ser ju rätt “fräknig” ut, så torde vara sandsopp ?

Doftar gott av svag svamplukt, köttig fot.. vit med svarttofsar..

Fjällbjörkskog, Abisko.

Tacksam för alla synpunkter.

//Togga

0 336 visningar
3 svar

Sotvaxing, hur bevara?

Peter, Linköping

12 sep 2010 kl. 21:04

Japp, nu har jag för första gången hittat fina sotvaxingar i en mängd som gör det vettigt att fundera på att spara undan. Men nu är frågan: hur stoppar jag undan sotvaxingen så att dess fina karaktär bevaras som bäst: den underbara, skaldjurslika konsistensen?

Torkning? Frysning? Konservering?

Hur gör ni, och hur blir resultatet?

0 438 visningar
5 svar

Skogschampinjon?

RobinD

12 sep 2010 kl. 17:36

Hej,

undrar om jag har snubblat över skogschampinjon eller om detta är något oätligt?

0 494 visningar
3 svar

Låg musseron?

PeterL

12 sep 2010 kl. 15:16

Var idag vid Rejmyre i Östergötland i sjönära tall- och rismiljö. Hittade starkt doftande svampar enligt medföljande bilder. Svamparna har, kanske p g a den pinade miljön, i princip ingen fot, är sammetslen på den tudelade bruna och vid kanten spräcklig/krackelerade hatten. Skivorna är vidhäftade och går från ljusbeige till mörkbrun med stigande storlek/ålder. Vad kan detta vara?

0 306 visningar
2 svar

Vad heter den

skogsmuppen

12 sep 2010 kl. 18:41

Jag var ute och plocka brännässlor och fick syn på den här:

http://sv.tinypic.com/r/6f5z5i/7
http://sv.tinypic.com/r/m5vrl/7

Är den ätbar och vad heter den?

MVH

0 371 visningar
2 svar

Äntligen

Johanna

12 sep 2010 kl. 19:51

Är glad idag trots att jag slagits med 1 miljon mygg. (finns det ngt dundermedel mot dom?)Jag har för första gången hittat en blomkålsvamp.

0 340 visningar
4 svar

Soppar, men vilka?

Hanna

11 sep 2010 kl. 22:44

Hittade idag fina sandsopp, KJ och brunsopp, men vilka soppar är dessa tre? Ingen “blånar” och alla är plockade i gammal tallskog med mycket nedfallna grenar. Nr ett är en större, blek sopp med gula rörlager. Nr 2 har sammetslik hatthud och gula rörlager, men foten ser kanske dålig/ful ut men är fast. Nr 3 har sprucken hatthud och småporigt ljust rörlager. Det verkar inte vara någon risk att det skulle kunna vara farligt, men jag skulle bli glad över att veta vad är det jag har hit…mer…

0 419 visningar
2 svar

Är detta matsvampar?

Simon Eriksson

12 sep 2010 kl. 17:17

Tror båda är strävsoppar

0 404 visningar
6 svar

Några från 09-07

"JAS" Helsingborg

12 sep 2010 kl. 00:15

serie 1.
Denna skall man inte äta.
Orangebrun giftspindling Cortinarius orellanus

0 741 visningar
4 svar

vilken riska (gul)?

Svamgrisen

12 sep 2010 kl. 16:43

Hittade en gul riska som “blöder” vit saft men som blir lila efter ett tag. Vet nån vad det är för riska?
I en av de bifogade bilderna la jag till blodriska och skäggriska som jämförelseobjekt.

0 286 visningar
4 svar

Vilken sopp ?

Togga

12 sep 2010 kl. 13:55

Hej.

Vad är detta månne ?

Trådig fot, ej som strävsoppar.

Luktar illa, typ fisk.

Tacksam för alla synpunkter.

//Togga

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone