Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 342 visningar
1 svar

Konstig kantarell

Lis

12 sep 2010 kl. 18:58

Nu är det 3:e gången i år som
jag hittar en kantarell som ser
likadan ut på både över och under-
sidan(dvs. den har undersida på
båda sidorna, men bara ett skaft)
Är den siamesisk?

0 329 visningar
3 svar

hjääälp

Maria, Skåne

12 sep 2010 kl. 15:52

Hej!

vI HAR PLOCKAT SVAMP OCH HITTAT MILJONER AV EN SORTS SVAMP (SE BILD) eNLIGT MIN SVAMPBOK KAN DET VARA GULKREMLA ELLER ÄGGKREMLA… DEN SMAKAR MILT… MIN UNDRAN ÄR OM DET FINNS NÅGON MÖJLIGHET ATT FÖRVÄXLA DENNA MED NÅGON GIFTIG SVAMP??? SNÄLLA SVARA FORT VI ÄR HUNGRIGA.. :)

0 186 visningar
2 svar

Skörd!

Gröngölingen

12 sep 2010 kl. 15:58

För att vara en gröngöling lyckades jag rätt bra idag!!

0 358 visningar
2 svar

Vliken sort sopp?

EricScreen

12 sep 2010 kl. 14:24

Hiitade igår trakten kring Hansta naturreservat (utanfor reservat själv klart). I skogen med mest gran och tal.

0 222 visningar
2 svar

Kantarell

Robert

12 sep 2010 kl. 14:41

Med risk att bli utskrattad men… jag är novis i skogen och stötte på dessa idag, är osäker på om det är en narrkantarell. Foten är lite för tunn tycker jag, sen är foten aningen mörkare. Undertill är den nästan orange.

0 391 visningar
11 svar

3 x Cortinarius

Karin W

11 sep 2010 kl. 16:35

Tror jag i alla fall.

Serie 1: Ek, ask, rönn och al i närheten. Karakteristisk fot, om den är typisk.

0 276 visningar
2 svar

Vad heter den

Marlene

11 sep 2010 kl. 10:15

Denhär svampen hitta jag för någon tid sedan men den fick stanna kvar i skogen när jag inte visste vad det var. De var ca 15cm i diameter.Kan någon säga vad den heter?

0 179 visningar
0 svar

hjälp...

Anna

12 sep 2010 kl. 15:07

vad kan detta vara för svamp,är den giftig??

Min hund stod nämligen och smaska på den… :(

0 314 visningar
7 svar

Svartfjällig musseron?

svampstaff

5 sep 2010 kl. 21:24

Skulle jag kunna tänka mig?

0 443 visningar
6 svar

karljohan-gul

Marita i Lund

10 sep 2010 kl. 14:17

hej, vi hittade KJ som var ljusgul under hatthuden ner i svampköttet istället för brun (i bokskog). Normalt eller indikerar det ngn parasit????mvh

0 345 visningar
15 svar

och nu en liten delikatess

Dieter Endom

10 sep 2010 kl. 21:33

Stjärnhovstryffel som jag har fått i present i går.

0 345 visningar
2 svar

Är det en champinjon

Jan Lignell

11 sep 2010 kl. 19:58

Denna svamp hittade jag i mossig granskog.

0 498 visningar
6 svar

Röd gul trumpetsvamp

Ulla

10 sep 2010 kl. 19:53

Dagens skörd = Lycka!

0 191 visningar
0 svar

Köpa svamp?

Christoffer

12 sep 2010 kl. 11:05

Jag letar efter någon butik på nätet som säljer streckmusseron. Är det någon som vet var man kan köpa denna goda svamp (hittar den inte själv).

0 292 visningar
8 svar

Goliaten har kommit till Falun

boris Uppsala

11 sep 2010 kl. 19:02

Bilden ville inte med.

0 1161 visningar
7 svar

Taggsvamp med gift i?

Helena

12 sep 2010 kl. 06:51

Har fått höra att man bör undvika att plocka o äta taggsvamp eftersom den skulle vara en av de svampar som drar åt sig mest luftföroreningar tex avgaser. stämmer detta?

0 377 visningar
5 svar

Rimskivling? och en bullig väldoftande ticka?

Hanna

11 sep 2010 kl. 23:06

Hejsan igen alla som hittat det verkliga lördagskvällsnöjet =)
Idag blev jag skeptiskt glad när jag såg en silverskimrande mitt på några skivlingar, kan det vara rimskivling? Och svamp två luktar så gott att det vore roligt att veta vad det är, fanns i massor på en gammal halvt förmultnad tall. Brun ovansida och vit undersida, i foten fanns klarröda prickar? Båda funna i gles äldre tallskog

0 287 visningar
2 svar

Grantaggsvamp?

Karin W

11 sep 2010 kl. 23:51

Funderar på om detta kan vara grantaggsvamp (Bankera violascens). Någon som vet?

0 261 visningar
2 svar

Hjälp mig artbestämma!

Mimmi

11 sep 2010 kl. 22:46

Hittade en svamp jag inte kände igen och inte kan hitta något som jag tycker det liknar. Någon som kan hjälpa mig att artbestämma dom?

0 331 visningar
2 svar

Gran/björk sumpskogsfynd

Peter i Bonäset

9 sep 2010 kl. 16:33

Jag tror att den gula är trollsmör, de andra två är för mig okända, Det var mycket gott om allehanda stubbsvampar i den halvdöda skogen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone