Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Tack Tina för en fantastisk dag i skogen.Som nybörjare fick jag lite kött på benen, törs nog ta med mig några fler svampar hem nu.
idag hittade jag en svamp som jag tycker liknar en fårticka, fast den är mörkare på uppesidan än vad jag sett på bild att den ska vara..
eller är det någon konstig taggsvamp utan taggar?
jag har skrapat med nageln på undersidan och då ändrar den inte färg,kanske att det blir väldigt svagt gult.. hatten är torr och har små sprickor i mitten.
undersidan är helt vit och slät och ner hela foten. svampen doftar svagt men friskt, ätligt typ.
pÃ¥ bilden har jag gjort tvÃ¥ ringar me…mer…
Skulle behöva hjälp med recept för att göra inlagd svamp i olja,att lång förvara..typ marinerad..
Och hur gör jag från början tills jag lägger locket på??
Har massa fjällig taggsvamp som jag vill marinera,men måste jag förvälla den först..
Tacksam för lite tips.. /Anna
Hej på er
Jag har för första gången ätit snöbollschampinjon idag och det var såååå gott. Dessutom klarade jag en hel matsked utan att få ont i magen (kan inte äta svamp annars utan att få jätteont i magen).
Men nu undrar jag hur ofta ni tror att man kan äta snöbollschampinjon och vilken mängd isåfall? (tänkte på det här med kadmium).
Vore ju kul om jag kunde äta den emellanÃ¥t eftersom magen verkar fixa den. (vet inte hur det gÃ¥r med större mängder dock men en matsked ...mer…
Hej, jag behöver lite hjälp med de här, tyvärr så har jag inte min bra kamera med mig så det blev mobilkameran.
De luktar lite som honung, foten är inte vit närmast skivorna och det är det som får mig att undra, den är vit där skivorna sitter men just där de tar slut så är foten grå.
Tack :)
Vad kan detta vara? Jag har ingen aning ens om släkte. Köttet rodnar när man delar svampen. Skivorna är smutsgula med aningens dragning åt grönt, tycker jag. Ingen utpräglad lukt. Sporpulvret är ljust, sporerna ca 6 x 4 my. Den växte i en gles blandskog med gran, tall, ek och hassel.
Hoppas någon kan hjälpa mig, jag är nyfiken på vad det är.
Utanför Faluns Tingsrätt stod parkerat denna ståtliga Goliat. I väntan på rättegång?
Hejsan!
Jag har nyligen upptäckt det underbara med skogen och framförallt svamp!
Har ni förslag pÃ¥ “lätta” svampar förutom kantareller, trattkantareller,trumpetsvamp?, blek taggsvamp och Karl Johan. Det är dom jag törs plocka nu men tänkte öka ut lite för varje Ã¥r.
Tacksam för hjälp!
Jag bor i Västerås.
Hur länge behöver svampen torka? KJ i tunna skivor, svart trumpet,trattisar är hela. Jag har lagt ut dem på en ram av nät,i vanlig temp i ett rum. Hur ska den kännas då den är klar?
Kan detta var ett exemplar av stolt fjällskivling ?
I går fick det bli en mellandag – efter en jobbig torsdag som det kanske kommer några bilder ifrån – småningom.
Vi stannade vid en parkering vid Gränby Centrum, den utanför droghandlarna. PÃ¥ Ã¥terväg till bilen tog vi väg över av de gräsremsor som skiljer bilraderna. PÃ¥ den sÃ¥g jag minst en och en halv kvm av murrigt vitgrÃ¥bruna tickor pÃ¥ nedfrästa lövstubb- och jordade vedrester. Hade ingen kamera med, men Ã¥ker nog förbi och tittar lite nÃ¥n gÃ¥ng och försöker kolla trÃ...mer…
För ett par år sedan hitta jag en helt lila taggsvamp/fingersvamp. Koralltaggsvamp är den mest lika svamp jag kan hitta. Den va stor som en fotboll och växte på en stubbe. Kan inte hitta nån information om nån sån svamp. Konstigaste svamp jag sett. Har dock ingen bild.