Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Svampkompis sökes
Mvh
Madeleine i Gusum
Här kommer några arter slemsvampar/myxomyceter nya arter för mig i sommar.
Serie 1. Craterium minutum Söderåsen Skäralid 2010-08-13
Jag hittade en svamp i vår gräsmatta som påminner en hel del om ung giftchampinjon. Det enda som får mig att misstänka att det inte är det, är att den helt saknar den gula färgen som blir vid beskäring. Köttet är mer rödaktigt inuti. Den luktar inget nämnvärt. Är det någon som har nån idé om vad det kan vara för svamp?
Resultatet av dagens skogspromenad vid skånska Ringsjön blev vad jag får till två olika arter av mörkfjälliga champinjoner. Men vilka? Naturen var sjönära lövskog med ganska mycket undervegitation.
Den första (bild 1 & 2) har jag försökt få till allt från Kungschampinon och Pärlchampinjon till Giftchampinjon utan att riktigt få något att stämma. Lukten är svag och inte obehaglig, hatt och fot gulnar kraftigt vid skrapning.
Den andra (bild 3) vill jag ha till vanlig skogscham…mer…
Torkade svart trumpetsvamp för ganska länge sedan…Vi pratar om år.Hur länge kan man spara dessa? Det doftar fortfarande gott.
Hej. Jag heter Oskar och är 6 år. Jag undrar varför det heter flugsvamp?
Haj, jag har hittat i skåneland en KJ med gula rör och som känns sumpiga i hatten när de är lite större. En annan KJ har fortfarande som större exemplar vita(grå) mycket, mycket täta rör. Dessa känns fastare och kanske brunare i hatthuden. Den sistnämnda verkar oftare ha ett vitt nät mycket tydligare på hela foten ända ner till basen. Båda har brunt ner i svampköttet under hatt huden och vit kant längs hatthuden. Olika sorter KJ????varför denna skillnad? Marita i Skåne
Hur mycket växer t.ex. en kantarell eller Karljohan per dag?
Så man vet när man ska gå tillbaka till knopparna, menar jag.
Idag såg jag en hel massa svamp på en myrstack dom var 10- 15 cm höga gråvita fjälliga med bruna skivor, har aldrig sett sådana förut.Jag är inte så van svampplockare men nyfiken på vad det kan vara.Tyvär har jag ingen bild hade inte kameran med mig
Med Micke nu:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7741331.ab
Följer med intresse diskussionerna här på forumet om bästa sättet att torka svamp. Jag är inte så bevandrad i det konserveringssättet, så jag vill gärna lära mig. Jag skulle också vilja lära mig hur man ska göra när man använder den torkade svampen sen. Om man ska ha den i en gryta (koka med), måste man ändå blötlägga svampen först? Om man som jag ofta vill ha gräddstuvad svamp (på macka tex), hur gör man då med den torra svampen? Vilka är era bästa tips?