Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 341 visningar
5 svar

Går det att få hjälp med dessa?

Karin W

7 sep 2010 kl. 22:04

De här bilderna är 1-2 veckor gamla. Jag hann inte titta ordentligt på dem och jag har inte kvar svamparna. Men det skulle vara kul om det gick att få något förslag på vilka arter det skulle kunna vara.

Serie 1: Växte i skog med gran, ek, hassel, björk och tall.

0 365 visningar
6 svar

Identifiering

svampo

8 sep 2010 kl. 11:49

Tog lite kort på några svampar jag gärna vill veta vad det är.
Tack på förhand

0 225 visningar
1 svar

ID-Hjälp

I-Lill i Obbola

8 sep 2010 kl. 11:43

Hejsan. Den här växte i mossa i Tall/granskog. Lukt lik sötlakrits. Ingen ring el. strumpa.
Tacksam för hjälp.

0 583 visningar
6 svar

Rimskivling?

Kerstin L

7 sep 2010 kl. 23:08

Hej, jag lär mig nya svamp att plocka och den här ser ut som i svampboken, men vill dubbelkolla om det är en Rimskivling eller om det kan vara något annat.

Tack!

0 601 visningar
2 svar

Tegelkremla?

Kerstin L

7 sep 2010 kl. 23:23

Hej, jag lär mig nya svampar, har plockat några exemplar som jag lägger upp på forumet för att dubbelkolla.

Den här verkade vara en kremla (torr fruktkropp, spröd konsistens, ingen ring). Kan det vara en tegelkremla?, jag smakade en liten bit av skivorna och den hade en mild smak.
Finns det nån annan svamp som kan förväxlas?

0 1857 visningar
3 svar

Röd kremla, ätlig?

Kerstin L

7 sep 2010 kl. 23:34

Hej, jag hittade denna kremlan, kan den vara ätlig?

Jag smakade en liten bit av skivorna, den hade en lite skarp smak (väldigt lite). Vanligtvis smakar jag inte på svamp, men i boken står det att om det är kremlor så kan man testa.

Foten är vit med lite rosa

0 1814 visningar
10 svar

Vad är detta för svamp?

Lotta

7 sep 2010 kl. 19:21

Jag hittade lite svamp i skogen idag.

På andra bilden är jag dock inte helt säker på att alla svamparna är av samma art. Två av dem påminner om dem stora svamparna på första bilden.

Någon som har nån idé om vad det kan vara?

0 158 visningar
0 svar

Hygrocybe subglobispora ?

Peter i Bonäset

8 sep 2010 kl. 11:46

Enligt Norstedts stora svampbok från 1982 har denna svamp ej hittats i sverige. Växtplats beskrivning stämmer liksom utseende. Svampen hittat på oklippt gräsmatta vid ett skogstorp i jämtland, växtzon 7. Kan någon bekräfta eller komma med förslag på vad jag funnit.

0 281 visningar
4 svar

Id hjälp!

Boman

8 sep 2010 kl. 08:15

Hittade ett grävlinggryt i snårig, bergig terräng igår. Och en mystisk svamp i mängder strax utanför. Nyfiken på vad det är bara. Skinnartad i känslan, doftar inget. Växer i rader åt olika håll i gräset. Torrt på platsen.Gräs och blåbärsris, smågranar, björksly och hassel.
Ber om ursäkt för dålig skärpa.

0 443 visningar
7 svar

Tre frågor

SvenD

5 sep 2010 kl. 10:25

1. Inocybe som luktar svagt honung.
Den enda jag kan hitta med den beskrivningen är gul tråding (I. cookei) men jag tycker inte det stämmer med utseendet.
2. Växer i lövmattan under ek. Kan det vara grå taggsvamp (Phellodon confluens). Unga ex nästan vita.
3. Påminner om C.rubellus men
ändå inte! Kan det vara eldspindling (C. limonius)?

0 219 visningar
1 svar

Dubbelspindling

Caspar

8 sep 2010 kl. 09:22

Något för lokaltidningen?

0 223 visningar
0 svar

Färgsvamp i Uppsala

Jan A, Uppsala

8 sep 2010 kl. 10:14

På torsdag kväll 9/9 kl. 18-19.30, anordnar Uppsala Svampklubb en kvällsexkursion i Nåsten med fokus ffa på insamling av färgsvampar. Mer info och anmälning på Svampklubbens hemsida.
http://www.uppsala-svampklubb.net

0 535 visningar
13 svar

Hudproblem

Ulla Persson, Skåne

28 aug 2010 kl. 17:49

Jag har fått jätteproblem med flagande och sårig,torr hud på mina kanatrellplockarhänder. Smörjer och smörjer och plockar numera med bomullsvante på vänster hand. Tyvärr går det inte att plocka med vante på högran.Kantarellerna går sönder. Är det någon som känner igen detta? Jag har varit hos läkare och fått kortisonsalva men det hjälper inte.Avhållssamhet är ju inte att tänka på så här i svampsäsongen.

0 488 visningar
3 svar

Blåsopp

Tina Nordberg

7 sep 2010 kl. 12:22

är det enda jag kan komma på.Det nästan vita köttet färgades skarpt blått på några sekunder.
Både fot o hatt hård och kompakt.
Det enda exemplaret växte vid kanten av en gräsplätt under två björkar.
Lukt o smak obetydligt.

0 2584 visningar
9 svar

Rynkad tofsskivling?

Hasse

5 sep 2010 kl. 15:50

Hej,
lite osäker på en svamp jag plockat. Skall komplettera med bild snart, hittar inte överföringssladden för mobilen.
Den har orange hatt går mot beige, foten är ljusare med en strumpa mitt på. Skivorna närmast beiga. Kan det vara en rimskivling, tänker något i flugsvamsväg när den har strumpa?

0 189 visningar
1 svar

Vad är detta för en lustig en ?

Tobbe

7 sep 2010 kl. 23:33

Ja.. Vad är detta för svamp/svampar ?

0 387 visningar
8 svar

Svampbok?

s.b

7 sep 2010 kl. 12:49

Tänkte beställa en svampbok och undrar om ngn kan kan säga om “svampar i skog och mark” är bra? El andra tips?, ska vara bra bilder i..

0 772 visningar
6 svar

Blodriska?

Fia

7 sep 2010 kl. 20:02

Plockade vad jag tror är en blodriska, men kan någon kunnig bekräfta det blir jag glad:)

0 333 visningar
2 svar

Taggsvamp/vilken?

fia

7 sep 2010 kl. 20:39

Lyckades hitta vad jag tror är taggsvamp, men är osäker om det är blek taggsvamp?
Tack på förhand!

0 213 visningar
0 svar

Östergötland

Madeleine

7 sep 2010 kl. 21:31

Svampkompis sökes
Mvh
Madeleine i Gusum

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone