Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!! Är rätt mycket nybörjare på svamp och undrar vad detta kan vara. Har aldrig sett en sådan förut, hittar den inte i min stora svampbok eller på nätet och grannarna visste inte heller=)
Hittade 3-4 st under några tallar med vildvuxet högt ängsgräs under ca 1-1,5 m från min trädgårds"kompost”.
Bilderna ger inte riktigt rättvisa åt färgen utan hela svampen är starkt gul, möjligtvis svagt, svagt åt det gröna hållet. Absolut inte kantarell gul utan klar gul.
Någon som vet…mer…
Svalöv ligger ju väldigt bra till precis söder om Söderåsen! Stora bokskogar, och stort nationalparksområde! Tror att det är JAS’ och Buffys hemarena, dom kan nog tipsa närmre! Hittade dock ametistkantareller förra hösten i närheten av Knutstorps ring, och jag har plockat rejält med blodsopp i trakterna där… Hoppas du får hjälp av de andra skåningarna! :D
är det lätt att förväxla stolt fjällskivling?? har hittat en tror jag!!
Jag undrar om det finns nå svamp i kolsva skogarna. främst kantarell.
Danne
Jag har hittat MÄNGDER med blodriskor men väntade med att plocka dem då jag inte har plockat dem förut. Jag ville höra med er först om det går bra att torka blodriska?
Jag har aldrig plockat sotvaxing, men bytt mej till torkad av vänlig Boman. Den har en underbar honungssötma, och den doftar i torkat tillstånd också. Nu ska jag ju till Bergslagens djupa skogar, och jag har förstått att man kan skörda sotvaxing med lie om det vill sej väl. Min fråga är om man kan liksom känna doften av dem i skogen? Jag brukar sniffa efter kantarell, som avger en väldigt tydlig aprikosig doft, speciellt i solsken.
I mina böcker står det att rådnande flugsvamp är ätbar och väldigt god. Här står den med endast bland giftsvampar. Jag var så lycklig att jag hittat några men tvekar nu att tillaga dessa.
Fann också en kremla, beige med brunare mitt, svag mild smak. Hittar inget om en krämla i den färgen. ca 5 cm bred hatt. I blandskog.
Jag undrar vad den svampen heter som ser ut som en knippe grisöron.
Eller ett tjockare löv som någon försökt dra ned i marken.
Är det ätlig?
Är den god?
db
Hej, söker efter svarttrumpetsvamp i alla skogar jag besöker men har bara hittat vi ett tillfälle. Bor i Kalmar och letar överallt i gran, bland, tall, björk osv- skogar men inte. Någon som har tips på var de oftast finns? I övrigt hittar jag vad jag söker och hu vad gott om svamp av alla slag det är i år!
Hej på er
Jag plockade en sopp idag som jag trodde var en aspsopp men när jag kom hem och skar igenom den så blev den knallröd i snittytan och även foten när jag “skalade” av tofsarna.
Vad är detta??
I övrigt är den mörkbrun i hatthuden, smutsgrått rörlager, vit fot med svarta tofsar.
Foten blir knallröd där jag skrapat av tofsarna, hatten och mitten av foten blir tegelröda i snittytor.
Hej,
Jag har precis börjat upptäcka denna fantastiska värld av ätbara svampar.
Nu har jag en fråga, det står i alla böcker att man INTE ska smaka på svampar som man inte känner till. Nu har jag köpt både “Lilla svampguiden” och “Bästa matsvamparna” men lyckas ändå hitta några svampar, mest sopp, som jag inte kan artbestämma med hjälp av böckerna. (Jag har inte vågat ge mig på skivlingar än).
Så till min fråga, om det nu är så att soppen är fin i köttet (inte larvang…mer…
Har ett strövområde/kohage där jag plockar stolt fjällskivling, jätteröksvamp, ängschampinjon och Fjällig Bläcksvamp.
Där finns även väldigt gott om en till svamp som min mor påstår är vitflugsvamp, men tycker inte det riktigt passar hundra in på beskrivning. Bland annat så är volvan inte särskilt stor, den var inte klibbig direkt efter ett stort regn och den växer i en hage. Någon som vet vad det kan vara?