Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 606 visningar
6 svar

Dvärgnavling?

NadaL, Umeå

17 aug 2010 kl. 08:47

Växer på murken lövved i vatten.

0 285 visningar
4 svar

Rapporter

Totte Gbg

7 aug 2010 kl. 22:08

Hej alla svampentusiaster och nya som hittat hit, ni vet väl att ni kan lägga in era fynd under rubriken Rapporter så kan man följa var i lander det växer svamp.
Ha det gott därute i svampskogarna :D

0 543 visningar
8 svar

Konstig sopp

buffy

17 aug 2010 kl. 19:43

Idag hittade vi en konstig i sopp i vägkanten i en blandskog med mest lövskog (bok, ek, hassel, sälg osv. Den har både röda prickar som på en blodsopp på foten högst upp vid hatten och ett slags grovt ådernät längre ned på foten. Den blånade kraftigt vid beröring, som en blåsopp men ursprungsfärgen stämmer ju ej alls m blåsopp. Tyvärr är bilderna disiga men rätt ok ändå. Den är orangegul- rödgyllene, typ solnedgångsfärgad.

0 695 visningar
6 svar

Kamskivling

Lena M

18 aug 2010 kl. 17:23

men vilken ? Den är varken grå eller brun utan beige tycker jag och har vattrad fot i samma färg.
Växte i hassellunden bland d.i.v lövträd, bilden är mkt. difus p.g.a regnet som faller och har så gjort hela dagen. Kan någon artbestämma den ?

0 386 visningar
3 svar

Lurifax?

Rödluvan

18 aug 2010 kl. 16:44

Hej!

Vad är detta ???

0 1273 visningar
3 svar

Liten röd svamp

Linnea

18 aug 2010 kl. 16:30

Hej !

Jag hittar ofta denna lilla, röda, vinröda svamp, med fläckar på vita köttet under rund hatt på små exemplar, foten porös, ibland rosa färgad. Är det en liten kremla ? går den att äta ?

0 319 visningar
4 svar

Tre okända fynd

S&S

17 aug 2010 kl. 23:37

Haft en mkt trevlig svamptur i vacker bokskog idag nära den västgötska kusten. Många stora fina kantareller som nu står på spisen.
Har dock också gjort ett antal fynd som jag inte lyckades klura ut vad de är trots svampguidens utmärka app.
Bild 1: Brun på ovansidan, oerhört lik gul kantarell i utstrålning. Förutom färgen är enda skillnaden att denna har en tydligare gränsen mellan hatt och fot, skivorna slutar liksom tvärt.
Bild 2: Tegelfärgad med vita skivor.
Bild 3: Stor vit…mer…

0 506 visningar
2 svar

Knölig Taggsvamp

Mia

18 aug 2010 kl. 16:37

Hej !
Jag har hittat knölig taggsvamp ?
Vilket är rätta namnet och går den att äta ?

0 827 visningar
5 svar

Vilken fjällskivling

Lena M

18 aug 2010 kl. 15:33

är det här, funnen i granskog. Hatten är 7 cm rakt över, skivorna vita, uppsvälld fotbas som är flockning på nedre delen ?

0 424 visningar
2 svar

Tegelkremla ?

Mia

18 aug 2010 kl. 16:05

Hej !

Jag har hittat gula svamp , är det en kremla? den är ljust tegelfärgad…,mörka fläckar på köttskivorna under hatten.

0 239 visningar
0 svar

Stor Kremla ??

Mia

18 aug 2010 kl. 15:45

Hej! Jag ser denna svamp överallt , även ibland i brunt.
Är detta en kremla och är den ätbar??

0 335 visningar
1 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

18 aug 2010 kl. 10:05

Hej!
Jag undrar om jag kan få hjälp med att artbestämma följande svampar?
Dessa växer på vår Förskolegård.
Vi undrar om de är giftiga?
Behöver vi ta bort dem?
Barnen har inte visat något intresse av dem.
ttacksam för svar snarast
“Fröknarna”

0 1591 visningar
14 svar

vanligt med storfynd??

zingo

17 aug 2010 kl. 16:11

Nu funderar jag på hur vanligt det egentligen är att man hittar såna där stora hav/fläckar med svamp som endel påstår sig finna?
Jag avser de vanligaste matsvamparna som tex kantarell/svart trumpet/ osv.
En enda gång har jag sett stora mängder gul trumpetsvamp i en sluttning.
Inte ens kantarell som det då finns relativt gott om hittar jag på stora gula fläckar utan det är ofta mycket trampande runt i skogen och de står några här och där.

0 196 visningar
0 svar

Blev osäker..

Madde Småland

18 aug 2010 kl. 13:56

Hittade dessa på en död björkgren och var först säker på att det var stor föränderlig tofsskivling. Men då dessa inte är ljusa utan mörka över ringen så stämmer det inte. De ser inte heller ut som typisk gifthätting och är ovanligt stora för att kunna vara det? Känns inte heller som att det skulle vara ngn honungsskivling.

Fortfarande snuvig så känner ännu inga dofter och blev inte heller ngn provsmak men ngn kanske kan ge mig klarhet utifrån bilderna?

Jag hoppas bilderna…mer…

0 309 visningar
4 svar

Två svamparter

SvenD

17 aug 2010 kl. 19:59

1. Kan detta vara ängsmusseron (Lepista luscina). Stora och köttiga,
ingen påtaglig doft. Växer i jord i kanten av lövträdsskog. (Påminner till formen och storleken lite om
vårmusseron).
2. En liten (2-4 cm) rödling som växer rikligt i parkgräsmatta. Ingen påtaglig doft.

0 264 visningar
5 svar

Help for an Englishman in sweden

Stuart

17 aug 2010 kl. 16:33

Hi, I found these mushrooms growing in the grass at the front of my house in vellinge skåne, i think they are Agaricus campestris but i would really appreciate the help of an expert.

0 183 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

18 aug 2010 kl. 10:08

Här kommer bilderna

0 199 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 190 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 202 visningar
0 svar

Förskolesvamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone