Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 183 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

18 aug 2010 kl. 10:08

Här kommer bilderna

0 200 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 191 visningar
0 svar

Förskole svamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 203 visningar
0 svar

Förskolesvamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 235 visningar
0 svar

Förskolesvamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 243 visningar
0 svar

Förskolesvamp

Liz Thulin

Här kommer bilderna

0 243 visningar
0 svar

Förskolesvamp

Liz Thulin

18 aug 2010 kl. 10:06

Här kommer bilderna

0 258 visningar
0 svar

Svamp på Förskolegård

Liz Thulin

18 aug 2010 kl. 09:29

Hej!
På vår Förskolegård växer de här svamparna. Kan ni hjälpa oss och tala om vilka det är och om de är giftiga? Behöver vi plocka bort dem?
Tacksam för snabbt svar!
“Fröknarna”

0 297 visningar
2 svar

snövit bläcksvamp?

Frida T

18 aug 2010 kl. 08:21

Hej!

Först var jag helt övertygad om att det var snövit bläcksvamp(coprinus niveus) jag hittat men nu är jag osäker…. Så hjälp behövs ;) Funnen på fårspillning.

0 413 visningar
11 svar

I år är dom få

Dieter Endom

17 aug 2010 kl. 21:16

Violgubbarna alltså.

Fingersvampen är en följesvamp till violgubben och jag tror är att den heter Kärrfingersvamp-Ramária paludósa, rätta mig om detta är fel.

0 1539 visningar
11 svar

Rodnande flugsvamp?

Madde Småland

16 aug 2010 kl. 10:45

Hej igen.
Frågar om den här igen i förhoppning att kunna få veta ifall jag har fel eller kan ha rätt. Växer just nu överallt i skogen.
Skogen är mest gran med inslag av tall och björk. Växer i mossa, på djurstigar men även i kanterna av grusvägarna här.

Hade inget lukt eller smaksinne i fredags då jag var ute i skogen. Tänkte inte heller på att se om svampen rodnar i brottytor. Har kollat olika flusvampar men inte ännu hittat ngn annan det kan vara med tanke på färgen på...mer…

0 346 visningar
6 svar

Fingersvamp???

NadaL, Umeå

16 aug 2010 kl. 09:06

Växer på marken i kanten av granskogen.
Inte sett något liknande.
Tacksam för era förslag.

0 297 visningar
3 svar

vilken svamp?

Alicia

17 aug 2010 kl. 22:51

Hej!

Jag behöver hjälp med artbestämning, hittar ingen liknande svamp. Jag hittade den i barrskog. Hade inte skivor, rör, taggar, det var endast svampkött och luktade jätte gott.
Tack för hjälpen!

0 440 visningar
5 svar

Jag trodde jag hittade någon form av röksvamp..

Emil B

16 aug 2010 kl. 23:58

..gjorde jag det? Har tyvärr ingen bild där svampen växte, egentligen var jag ute och plockade hasselnötter. Den växte dock i ganska stort antal bland mångåriga hasselsnår. Finns ytterst lite växtlighet på marken men tidvis massor av gamla grenar och löv. Svamparna växte i små miniklumpar med 2-3 i varje. Satt ytligt. Plockat i södra Halland 1,5 mil inåt landet i tämligen fuktigt område. Tog hem ett par för att försöka identifiera men lyckades inte med den dåliga svampbok so…mer…

0 603 visningar
1 svar

Förslag för iPhone-appen

emil

17 aug 2010 kl. 23:42

Jag skulle vilja lämna följande önskemål om utvecklingar av iPhone-appen:

1. Möjlighet att se lista med miniatyrbilder, under Bilder på svampar.

2. Vid slutet av svampnyckeln, en länk till en lista med möjliga svampar.

3. Möjlighet att skapa en favoritlista, med de svampar som man plockar oftast, för att snabbt komma åt beskrivningar, förväxlingssvampar med mer.

Annars mycket bra program.

0 366 visningar
4 svar

Spindling.

greger

17 aug 2010 kl. 16:40

Hej!

Hittade denna spindling i Björk/Gran-skog i går. Misstänker att det kan vara en Phlegmacium trots torr hatt och fot(långvarig torka). Doft svag, köttet rodnar svagt för en stund om man skär i svampen. Är det en Phlegmacium?

0 491 visningar
28 svar

Taggsvampar.

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:38

Det har hänt mkt. vid tåkern på några dar, kryllar av taggsvamp, och tror jag fann iaf. fem olika arter.
Kan serie1 vara brandtagg?

0 220 visningar
0 svar

Ät bar svamp?

Nybörjare

17 aug 2010 kl. 21:01

Jag hitta den i skogen vet inte vilken sort den är

0 947 visningar
5 svar

Carolina

Carolina

17 aug 2010 kl. 13:40

hej jag bor i Helsingborg, och jag undrar var jag kan plocka svamp.
Tack

0 326 visningar
5 svar

Karl-johan + okänd kremla (?)

anon

17 aug 2010 kl. 17:26

Är ganska så säker på att den första är en stensopp, men jag har ingen aning om vad den andra kan vara. Ser att det är en kremla, men sen vet jag inte mer.

Någon som kan hjälpa mig?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone