Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 354 visningar
1 svar

Gullticka och orange legeskål

NadaL, Umeå

6 maj 2010 kl. 20:57

Från dagens utflykt:

Serie 1: Gullticka växer på tallåga.

0 533 visningar
13 svar

Bautaskivlingar, NU?

svampstaff

5 maj 2010 kl. 19:44

Fick jag se på en halmhög typ, dom känner jag ej igen, nån som vet? Största var nämre 20cm.

0 236 visningar
3 svar

Vilket skinn?

anithau

6 maj 2010 kl. 15:04

Vad kan det här vara för skinn.
Ingen doft. Lite grårosa. Troligast allåga.
Tacksam för hjälp.

0 235 visningar
2 svar

Givande dag

anithau

6 maj 2010 kl. 14:37

I dag hittade vi bl a:
Tulpanskål, björkmussling, Trollhand, strumpticka, vinterticka, ev daggskinn.

Ni som letar tulpanskål, de är så pyttesmå att det är svårt att föreställa sig det.

0 1726 visningar
6 svar

Odla Toppmurkla

Lill, Skellefteå

3 maj 2010 kl. 14:50

Nu är snön snart borta här.
Hade tänkt försöka odla Toppmurkla med några sporer jag har.
Tar tacksamt emot goda råd om vilka substrat som är lämplig.
Chansen att jag kommer att lyckas kanske inte är så stor, men jag har inget att förlora.
Funderade på om jag skulle sprida ut bark, strö över aska ock sen blanda sporerna i vatten och vattna med det?

0 471 visningar
5 svar

Länskartor

Lena M

6 maj 2010 kl. 07:29

Det går inte att öppna funktionen ” länskartor ” för att ta ut fyndplats för rapp. till artportalen. Någon fler som har samma problem och finns någon annan sida man kan använda ?

0 1289 visningar
11 svar

Murklor köpes!

Christer

4 maj 2010 kl. 22:31

Jag köper välrensade murklor (OBS! endast färska). Bor i boråstrakten.

Maila till christer.z@telia.com

0 345 visningar
2 svar

Olika vårtecken

Frida T

6 maj 2010 kl. 10:20

Inge svamp… Men lite annat smått och gott. ;)

Bild 1: Trillingarna födda i går.
Bild 2: Ett sandbi ( ej artat)
Bild 3: en violett majbagge som nyss krypit upp ur ett sandbi bo.

0 284 visningar
3 svar

Vårtrattskivling

Tina Nordberg

5 maj 2010 kl. 12:19

det här borde väl vara stor vårtrattskivling, då jag nu hittat en som är betydligt mycket mindre.

0 278 visningar
9 svar

rödbrun liten skivling

Lena M

5 maj 2010 kl. 08:49

Några ex. av den här skivlingen växte i närheten av gårdagens fynd.
Körväg i kanten av granskog och lövträd på ovansidan, vad är det för svamp ?

0 266 visningar
2 svar

Dynfråga?

svampstaff

4 maj 2010 kl. 19:38

Har lite funderingar på denna dyna, som jag tror sitter på skogslind?
Om det kan vara lindyna eller vanlig stubbdyna?

0 243 visningar
3 svar

Scharlakansskålar

NadaL, Umeå

5 maj 2010 kl. 09:37

Äntligen har de kommit!
Kollade i söndags på samma plats och såg ingen, men igår väntade en överraskning,20-tal nykomna scharlakansskålar. Kul! :)

0 317 visningar
4 svar

Ny koll - ?? står kvar

anithau

4 maj 2010 kl. 17:08

Bilden på den smutsbruna Tickan/skinnet som jag visade igår var jag tvungen att kolla om igen.

Nu vände jag på lågan (sälg) och då såg det ut så här på undersidan.
Det ser mjukt ut och när jag tog på det så dammade det precis som sporerna från en röksvamp.

Vet någon vad det kan vara?

0 286 visningar
7 svar

En för mig ny skål

Lena M

4 maj 2010 kl. 14:17

till samlingen :),  kamelontskål.
Växte efter gångväg över ödetomter med lönn och syren, även mängder med sippskål.

0 323 visningar
6 svar

Vera vårsvamp

Tina Nordberg

3 maj 2010 kl. 09:37

Efter helgens vandringar kan jag bidraga med detta.En för mig ny art, om det stämmer, tuvslålarna.

Liten vårtrattskivling
Svart vårskål
Tuvskål (tror)

0 277 visningar
9 svar

Rökpip bl.a

svampstaff

4 maj 2010 kl. 16:31

Tog en tur till önnabo/närke, och visst fanns det pipor, räknade till 84 på en stund.

0 393 visningar
5 svar

En undring??

anithau

4 maj 2010 kl. 18:26

Vilka skålar mer än kotteskålen växer på grankottar?

Tack för svar.

0 756 visningar
24 svar

Fredagstur!

Jan A, Uppsala

9 apr 2010 kl. 15:59

men inte med vädret! Vi gick trots allt en sväng i lunden och betet bortom. _Vi_ inkluderade den 9½-åring som en gång var stolt 8-åring med rodnande.  Det skulle visa sig vara tur att hon var med!
Hela vintern har älgar, rådjur och harar livnärt sig på kvarlämnade toppar av ask, ek, sälg, björk, oxel, rönn, tall lind, alm m.m. efter en rätt hård och okänslig/okunnig gallring i höstas! Massor med spillning ”överallt”.
Och jag har aldrig sett så många legeskålskolonier s…mer…

0 308 visningar
3 svar

Vet någon??

anithau

3 maj 2010 kl. 22:18

Lyfter dessa bilder till en egen tråd.

Kan någon tipsa mig, vad jag har fotat.

0 2176 visningar
10 svar

Äta öronmurkla?

Peter, Linköping

2 maj 2010 kl. 21:26

Jag hittade ganska gott om dem idag och tycker nog att de har en svag lukt som liknar stenmurklan. Så, någon som ätit öronmurkla (och överlevt)?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone