Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 213 visningar
3 svar

En Skölding men vilken?

"JAS" Helsingborg

14 jan 2010 kl. 17:18

Hittade denna i slaskmappen, några förslag på vilken skölding det kan vara vore trevligt:)

0 235 visningar
10 svar

Gammal skåpmat som jag

"JAS" Helsingborg

13 jan 2010 kl. 18:37

har i den osorterade mappen, jag håller oxå på att gå igenom alla svampbilder har börjat med de “små” och hittar då lite här och där som inte har fått några namn. jag har säkert frågat innan ,men antingen har jag inte fått något bra svar eller så har jag sumpat det.
Serie 1. någon stor röksvamp men vilken? betad gräsmark/sandjord Järavallen.

0 194 visningar
3 svar

Svamputflykt 1 2010

Jan A, Uppsala

13 jan 2010 kl. 19:54

”Åkerö”eldticka (P. alni) i dagens dimhöljda trädgård.

0 907 visningar
6 svar

Fråga till Jan A, Uppsala

Sofia Gävle

12 jan 2010 kl. 19:23

Jan A: Jag ser att du skriver om det där Forum Fungorum (Svampforum) i Uppsala i en annan tråd. Vad hänt kring det egentligen??

När man läser på deras hemsida så har inte någonting uppdaterats på den på snart 2,5 år. Har det hela gått i graven, eller?

0 983 visningar
11 svar

Utanför ämnet - fågelfråga

Tanja i Gagnef

11 jan 2010 kl. 17:56

Det verkar finnas många fågelkunniga människor här så jag hoppas nån kan svara! :-)
Jag har under ett par dagar sett väldigt stora flockar av fåglar i “traststorlek” häromkring. De har flugit från träd till träd. Det är inte sidensvansar (dem har vi också) utan de såg mer ut som björktrastar men jag har inte sett såna på vintern och aldrig i flockar med 100-tals fåglar. Jag kom inte tillräckligt nära för att se detaljer och hade inte kameran med. Kan tilläggas att det de ...mer…

0 275 visningar
3 svar

Kan

NadaL, Umeå

12 jan 2010 kl. 08:39

det vara långfotad röksvamp,Calvatia excipuliformis,eller?

0 298 visningar
6 svar

Två namnlösa

NadaL, Umeå

10 jan 2010 kl. 11:00

fotade i början av september förra året.
Serie 1.

50-tal fingersvampar,upp till 10 cm långa,växte på marken i små grupper i blandskog(gran,asp,björk,salix,tall)

0 196 visningar
4 svar

Mycket snö

Tina Nordberg

11 jan 2010 kl. 12:21

och skogen är full med gubbar.

0 634 visningar
23 svar

Stora svampar

Bengt Sandh

7 jan 2010 kl. 21:39

Min favorithustru Svea Silfverstolpe-Johansson har varit hos plastikkirurgen och köpt sig nya stora svampar.

Jag tycker att det är patetiskt men hon och doktorn tycker att det är patt-etiskt…

0 563 visningar
25 svar

Vad gör ni i kylan?

E#lisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 19:15

Skulle vara roligt att få höra vad ni sysslar med om dagarna när det gäller naturen,och hur mycket snö ni har, och kallt!

Här i Södra Råda vid Skagern är är det cirka 20 cm och kallt mellan -20 grader igår och 7 grader idag.
Det känns som jag är isolerad,snön bekommer mig inte men kylan!
Djuren kommer närmre stugknuten.
Jag matar fåglarna varje dag med solrosfrön och havre,igår kom det en råget och åt av det som ramlat ner,hararna spinger över tomten och älgarna var framme…mer…

0 191 visningar
7 svar

Skåne i vinterskrud 100108

"JAS" Helsingborg

8 jan 2010 kl. 23:11

En skön tur upp på Hallandsås och Västersjön i 12- och strålande solsken.

0 467 visningar
11 svar

Träna latin

Elisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 23:22

Hej!
Ska vi köra en omgång med bilder och lägga ut dem med namnet på latin.
Om man inte har egna bilder får man hämta på nätet.
Vi kör från A-Ö och jag börjar med A.
Nästa som skriver ska ta en svamp på B det gör inget om inte familjens namn börjar på B eller själva svampen börjar på B.
Exempel Boletus edulis istället kan jag skriva: bisporigerum som tillhör familjen Entoloma.

Man väljer alltså själv.
Sedan så ska vi nog skriva med det svenska namnet för att man ska ...mer…

0 245 visningar
0 svar

Dubbelgroda

Jan A, Uppsala

10 jan 2010 kl. 15:28

Notisen är saxad ur Uppsalatidningen nr 1, 8-14 januari 2009 –  det är vad redaktionen tror -  men det är isv det första numret 2010.
Men klippet är inte heller ”dåligt”.
Skylttextansvarig uppenbarligen gravt språkinkompetent!

0 17435 visningar
50 svar

skölja svamp eller?

cicki T Belgien

14 aug 2008 kl. 16:14

Kan någon tala om för mig varför det inte är ok att skölja tex kantareller under rinnande vatten? Dom blir väl duschade av regn ändå?

0 307 visningar
2 svar

Hittade svamp i går

Lena M

10 jan 2010 kl. 10:36

:). Kan det vara ribbgrynna trots att färgen är ljus ? Växer på ett vedträ !

0 394 visningar
4 svar

TV i dag!

Robban O-hamn

9 jan 2010 kl. 19:47

Vill bara uppmärksamma en dokumentär på tv2 på söndag
kl 21.15. Hästmannen heter den.
Har ni inte sett den tidigare så se den nu. Detta är bio versionen
30 min längre än den som gick tidigare på svt. Visades på bio i Oskarshamn en gång men det finns ju anknytning hit.

0 261 visningar
5 svar

art?

SK

9 jan 2010 kl. 19:56

växte på halvdöd tall, någon som kan hjälpa till med att bestämma den till art eller familj?

0 281 visningar
8 svar

Ur led är naturen

Egon

8 jan 2010 kl. 11:17

Detta är ingen svamp, men en naturupplevelse ändå. Detta är starar som gästar mitt fågelbord. Bilderna är lite suddiga, fick ta genom fönstret. 15minusgrader i skåne i natt.

0 319 visningar
4 svar

Vadå? och lite att minnas

"JAS" Helsingborg

29 dec 2009 kl. 19:37

och lite att se fram emot:)

Serie 1. lever på kaninbajs, fynden gjorda i nov. betad gräsmark Österlen.

0 295 visningar
0 svar

Inte svamp! Minigrisar AKUT hjälp!

Hanzzon

8 jan 2010 kl. 08:42

Hej
Jag och mitt ex har separerat och behöver akut komma i kontakt med någon som vill ta hand om våra två sötnosar. Bilbo 80 kg ca 7 år, och Alva 40 kg ca 5-6 år. Om ingen kan ta dem innan sista januari blir jag illa tvungen att kontakta veterinären.  :(
jag bor i Sala och ni kan nå mig på 0735016927.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone