Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 344 visningar
10 svar

Jag önskar att

Lena M

19 jan 2010 kl. 18:41

jag / vi får en vink om en svamp är hotad, sårbar och sällsynt förekommande.
Kanske att man förbiser många svampar som är intressanta, så ni stjärnor och andra duktiga på forumet, kan ni inte poängtera i era svar om man skall iakta vissa saker, som ej återfunnen, e.t.c. ?

Och skriv gärna svampens namn på svenska / sedan latin, för vi är nog många som inte behärskar det senare. Som t.e.x,jag måste söka på namnen som jag får på latin till svenska för att veta vad som avs…mer…

0 291 visningar
3 svar

Ekologiska katalogen?

Frida T

16 jan 2010 kl. 11:01

Hej är det någon som vet vad som ligger till grund för utbrednings områden i den ekologiska katalogen? Är det faktiska fynd eller troliga ?

0 622 visningar
4 svar

Piggplätt?

Karin W

1 nov 2009 kl. 22:57

Är detta piggplätt? Växte på undersidan på en sälglåga.

0 383 visningar
4 svar

ticka på asp idag.

svampstaff

19 jan 2010 kl. 15:20

Känner jag inte igen, mest kanske för att jag inte sett den förr.
Helt resupinat, tyvärr lite suddig då kameran hamnade i snön:)
Den gick lätt att dra loss från barklös aspgren.

0 337 visningar
11 svar

Klängsvamp

Kerstin, Lindome

18 jan 2010 kl. 10:29

Detta är säkert något helt vanligt förekommande, men jag har aldrig lyckats hitta ett namn på det.
Vore tacksam om någon offrade sig.

0 335 visningar
1 svar

Apropå namn!

Jan A, Uppsala

18 jan 2010 kl. 15:15

“Millefolium, rölika och näsegräs : medeltidens svenska växtvärld i lärd tradition”
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=5-AV_ID=1003706,00.html?from=puff

En bra bok!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185205834

0 313 visningar
7 svar

Nya rödlistan?

Frida T

14 jan 2010 kl. 10:44

Är det någon som vet när den nya rödlistan är färdig?

0 745 visningar
26 svar

Brun eller saffransgul

Lena M

15 jan 2010 kl. 18:17

kamskivling, 2 bilder, jag kan inte avgöra ?
Och vad är det här,bild 3, jag kan inte se om den har taggar eller…..

0 491 visningar
9 svar

3 frågor

Fingersvamp.b.l.a

18 jan 2010 kl. 09:28

1. Vad heter den rosa fingersvampen ( vä. i bild )

2. kanske sotägg har jag skrivit, är det den ?

3. bikaksvamp , heter det “bikaksdyna ” ?

0 285 visningar
8 svar

Kul med kartor

Irene A

15 jan 2010 kl. 19:25

0 302 visningar
6 svar

På hägg?

NadaL, Umeå

14 jan 2010 kl. 09:04

Aldrig sett algröppa växa på hägg,är det vanlig?

0 567 visningar
11 svar

hasselskål.

svampstaff

16 jan 2010 kl. 20:11

Är det ju inte, men nån form av skål verkar det vara 5-10mm på död hasselgren, väldigt tunna?

0 194 visningar
3 svar

Nu ligger isen!

svampstaff

17 jan 2010 kl. 19:24

Äntligen ska jag ta sparken ut till öarna förhoppningsvis och studera lite vedsvamp, och kanske pimpla lite randiga rovriddare(abborre) dom är enklare att artbestämma än svamp.
Idag var det fullt av långfärdsskridskoåkare och isjakter på varamoviken, härlig syn(tyvärr kass bilder med pocketkameran).

0 345 visningar
3 svar

Gula!

Geraldine, Vällingby

17 jan 2010 kl. 15:59

Gula, vad heter din grannes lagotto? Den är så fin så jag har den som skrivbordsunderlägg tills våran anländer.

0 192 visningar
14 svar

Vad sägs om lite färsk svamp?

svampstaff

15 jan 2010 kl. 20:08

Först en valkticka bakom husknuten i alkärret jag aldrig tittar åt.
Sen växte det nån piggplätt typ, på en björkvril?

0 195 visningar
14 svar

Slaskmappens, gamla skåpmat.

"JAS" Helsingborg

16 jan 2010 kl. 16:49

Så varför då inte börja med en tryffel, frågan är bara vilken det är?

0 231 visningar
2 svar

Svampfärgningsintresserade

gunhild i Kåddis

15 jan 2010 kl. 16:48

http://www.ifff2010.eu
Kolla in den här sidan

0 175 visningar
10 svar

Bara en vinterbild

Alf Pallin

13 jan 2010 kl. 19:11

Solens första röda morgonstrålar lyser med en strimma på de frostnupna björkarna, temteraturen är -22 celsius, inte en svamp i sikte.

0 193 visningar
4 svar

Almbekymmer?

svampstaff

12 jan 2010 kl. 18:15

Bruna musslingar modell 20cm på alm?
Småsvamparna till vänster trodde jag först klyvblad, men i datorn ser jag att det är något hattbildande skinn?
Bild2 är dom berömda Flammulinorna som är betydligt större än F.velutipes och med brun fot?
Trädslaget verkar även där vara barklös alm.

0 181 visningar
4 svar

Ny räkmacka:)

svampstaff

12 jan 2010 kl. 22:37

Tog mod till mig och kontaktade en av våra främsta svampinventerare, och det blev bingo!
Så nu får jag äntligen följa med en som kan svamp:)
Med inriktning på tickor och skinn i första hand, ska bli mkt ,mkt intressant för min del, förhoppningsvis får man några svar på kluriga skinn mm på ekar osv.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone