Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 436 visningar
4 svar

Vit ticka

Tina Nordberg

30 nov 2009 kl. 09:06

på undersidan av en gammal granlåga.Det var flera ca 50-60 cm långa. Den här är ca 8-10cm.
Kändes ganska hård o seg.Inte lätt att lossa. Ändrade inte färg vid skrapning.
Behöver hjälp.

0 468 visningar
2 svar

Valkticka bl.a

svampstaff

30 nov 2009 kl. 15:40

Den hade jag inte innan, lite besvärlig då den var omgiven av vatten.
Alla svamparna är från björkskog/park, bild2 ser ut som nån musseron, bild3 vet ej, men dom var stora hårda och i fint skick?

0 203 visningar
1 svar

Violer igen

gunhild i KÃ¥ddis

30 nov 2009 kl. 15:51

Visst är dom vackra men svåra att bestämma om det är ticka tanding tagging mussling eller nån kombination.

0 528 visningar
13 svar

HÖSTENS FRÅGETECKEN

Bo E

26 nov 2009 kl. 16:10

När jag kollar igenom mina samlade bilder från säsongen så finns det fortfarande några obesvarade frågetecken.

Jag försöker köra dem en ny vända och hoppas några nya tips kan dyka upp.

Bildserie
1:1-2
GrÃ¥brun skivling med vit fot och vita skivor. PÃ¥minde lite om kamskivling men växte troligast pÃ¥ ved, gamla trästockar och plank verkar ha använts som förstärkning av en väg som dragits fram över f.d. sjöbotten. Fortfarande kärrig mark och de växte i diket i vägkanten dÃ...mer…

0 374 visningar
6 svar

Svamp?

Frida T

28 nov 2009 kl. 19:42

Denna växte på torr slåttermark endast i ett exemplar. Ca 15 meter till närmaste träd som är en lönn. Någon som vet?

0 235 visningar
4 svar

isiga plättar

anithau

30 nov 2009 kl. 09:25

Bara en liten bild från igår.

0 397 visningar
9 svar

Vingåker

klas jaederfeldt

29 nov 2009 kl. 17:43

någon här som bor i dessa trakter, vi skall flytta dit, vore kul att få reda på några hyfsade skogar

0 279 visningar
1 svar

GÃ¥rdagens

Tina Nordberg

30 nov 2009 kl. 08:55

största i min korg, en skaplig trattkantarell med en hattbredd på dryga 15cm. Det fanns massor med normalstora.

0 267 visningar
2 svar

Dagens

Tina Nordberg

29 nov 2009 kl. 19:33

överraskning, stor som en halv fotboll.Helt fräsh och totalt utan inneboende.Aningen mildare i smaken än de vi hittade i september. Ett härligt sätt att fira advent på.
Solen passade på att titta fram medan vi fikade, kaffe med knäcke o stekta ägg. Äppelkaka till efterrätt. Vilken dag.

0 339 visningar
2 svar

Gullticka?

Ewa lilliesköld

29 nov 2009 kl. 21:35

Idag har jag hittat en ticka som jag tror är gullticka. Hittade ju en för ett tag sedan som jag skickade in till forumet men då blev jag osäker på om den var gulröd när jag först hade tagit i den. Den här var gulröd när den satt på stubben (gran/tall)! Vad tror ni om förslaget gullticka??
:-)

0 442 visningar
4 svar

Smått o kul

Tina Nordberg

29 nov 2009 kl. 19:42

Det ser ut att vara en muslort som det har vuxit små svampar med gula hattar.
Det är också lite vattendroppar.
Vad det nu än är , kul är det.
NÃ¥gon som vet.

0 257 visningar
2 svar

En fråga...

anithau

29 nov 2009 kl. 17:28

I dag när jag var ute och fotade hittade jag en, som jag spontant trodde, var vedmussling. Men den växte på lövträd. En enda stackare på en lång låga.
Tror att det var en rönn. Svårt att utröna pga att den var nästan var helt avskalad.
Foto kommer senare, har problem med att överföra bilder.

Kan någon ge mig ett tips?

0 244 visningar
2 svar

musseron

Lena M

29 nov 2009 kl. 16:17

tror jag.
I dag tog jag en promenad kring närområdet och såg b.l.a den här som jag tror kan vara en musseron. ( fjäll- grå ? )Växte på sidan av gräsbevuxen gångväg och granskog. Tips önskas !
Sedan såg jag två lokaler med brödkorgssvampar, bild på några ifrån gammalt murket vägräcke och sist en ärggrön kragskivling.

0 337 visningar
4 svar

Vad är detta?

Egon

28 nov 2009 kl. 17:25

Hatten fjällig matt gulbrun med en hattbredd av 120mm. Skivor gulbruna med mörkare egg. Foten längsfibrig, krökt och gulbrun. Tre fruktkroppar växer ut från samma fot. Lukt frän. Växte på basen av ett äppelträd på betesmark.

0 441 visningar
13 svar

????

anithau

27 nov 2009 kl. 15:25

Nu är jag osäker igen.

Viol….vadÃ¥?
Ticka el mussling?
Växer på späd tallåga.

Tacksam för hjälp.

0 302 visningar
10 svar

Galerina ?

Frida T

28 nov 2009 kl. 13:55

Jag tror iallafall att det är en galerina. :) Växte ganska rikligt på flertalet ställen nere på den blötare delen av slåttermarken. Går det att gissa på något av dessa bilder? Ingen direkt lukt, smakade ej.

0 595 visningar
2 svar

Färgvarianter på papegojvaxing

Egon

28 nov 2009 kl. 17:38

Bara några bilder på färgvarianter på papegojvaxingar.

0 320 visningar
2 svar

Vilken jordstjärna?

Peter N

27 nov 2009 kl. 13:46

Hittade den här fina jordstjärnan. Är det någon som, trots den lite suddiga bilden, vet vilken sort det är?

0 786 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp?

Egon

26 nov 2009 kl. 18:40

Kan man avgöra på bilden vilken det är? Gran-el.Blånande fingersvamp. Fotot från igår,kommer ett nytt imorgon.Idag har den klart gröna inslag i fotbasen.Granskog

0 314 visningar
10 svar

Äntligen en

NadaL, Umeå

27 nov 2009 kl. 20:40

dag utan regn i Umeå.

Serie1.
1.och 2. lånfotad röksvamp tror jag.
3.gullkrös

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone