Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 15513 visningar
20 svar

Hur många liter är 5 kg svamp??

Pierre

26 aug 2008 kl. 12:07

Hej!!
Jag ska ut o plocka svamp och behöver 5 kg till festligheter!

Hur många liter är 5 kg svamp??

Har googlat utan resultat.
Finns det någon klok sälle här
som kan svaret på denna fråga?

0 598 visningar
5 svar

Alla vi som älskar svamp titta här

Morgan

24 nov 2009 kl. 17:29

Stäm in i hyllningarna!!  =)

http://www.tackfilm.se/?id=1259079912008RA47

0 368 visningar
4 svar

Byssoporia mollicula

Skogsfrun i Obbola

27 nov 2009 kl. 16:07

I Niemeläs tickflora finns en ticka som heter Byssoporia mollicula med. Min finska är tyvärr fortfarande väldigt dålig, så jag kan inte tillgodogöra mig beskrivningen. Men är det någon i denna illustra samling som vet om B. mollicula är samma art som B. terrestre, dvs. jordporing? Eller finns det en till art i det här släktet? Hittar inga uppgifter om synonymer.

0 306 visningar
12 svar

Vad är allt......

Ewa lilliesköld

26 nov 2009 kl. 19:20

Oj, vad mycket det finns att titta på nu…..Här kommer lite bilder från idag.
Bild 1: Troligtvis på björkgren (ev rönn) i ekhage
Bild 2: I barrskog
Bild 3: I barrskog

0 835 visningar
26 svar

vid lönn ?

Frida T

19 nov 2009 kl. 18:56

Dessa växte vid foten av en lönn på ängen. Hatten 3cm , foten 5 cm. Ingen direkt lukt, Smakade ej så jag vet inte om det är någon speciell smak. Någon som vet? Ser ut att vara mörksporig på skivorna.

0 275 visningar
3 svar

Höll på att missa..

svampstaff

26 nov 2009 kl. 19:14

En NT-svamp?
Förra helgen hittade jag ju vita vaxingar med orange mitt, som KarlS gissade på diskvaxing, men det kändes inte troligt, så jag snokade runt och fann en trevlig sak som heter Hygrophorus unicolor, som bara är funnen på några få ställen bl.a omberg:)
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/hyg_unic.PDF

0 486 visningar
11 svar

Lite besvärliga?

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:34

Från tåkern igår.
Bild1 kastanjemusseron, men vilken?
Bild2 en musseron?
bild3 kanske en spröding?

0 495 visningar
9 svar

Trollhand

HIK

26 nov 2009 kl. 14:45

Inspirerad av alla raporter om trollhand här på forumet så har jag sökt den i Kristianstad och har nu äntligen hittat den i ett videsnår vid Helgeån.

0 435 visningar
8 svar

Kantarell men med skivor?

Elisabeth Uggla

25 nov 2009 kl. 19:21

Såg ut som en gul kantarell till storlek och form. Dock mer aprikosfärgad, skivor istället för åsar och ngt krullig hattkant. Växte med kantareller under täta idegranar i norra Halland. Ngn som vet?

0 289 visningar
5 svar

Krös och plätt??

Gula

26 nov 2009 kl. 18:56

Växte på (antagligen) sälg eller videkvistar. Krösen ganska små och växte på nästan alla buskens kvistar!

0 254 visningar
3 svar

Musseron kontra pudrad tratt

svampstaff

24 nov 2009 kl. 17:16

Har gett mig den på att knäcka dom där pudrade sakerna, hittade två ex mellan en björk o en gran idag, som inte känns pudrad?
Sista bilden är pudrad tratt intill tall, som är betydligt stenhårdare och gråare än i övriga skogen, förenderliga dom där rackarna.

0 749 visningar
17 svar

Vad växer på ekstam?

Ewa lilliesköld

12 nov 2009 kl. 16:36

Denna ticka hittade vi idag, den växer på stammen av ek. Men vad är det som växer så? Här behövs hjälp, tack!!
:-)

0 610 visningar
19 svar

Räfflad nagelskivling.

svampstaff

30 okt 2009 kl. 20:45

Såg jag igår på en naken ek vid basen, men det växte två svampar på eken intill dom räfflade som jag inte känner igen (bild3)

0 397 visningar
7 svar

Dags dato

Lena M

26 nov 2009 kl. 14:25

Vad är det som växer i sågspånet här på vedbacken ?
Och de bruna skivlingarna i hästhagen ?
Sen är det väl vintermusslingar, många.

0 402 visningar
4 svar

Vilken ticka på barrträdslåga?

gunhild i Kåddis

24 nov 2009 kl. 14:16

En gropig ticka (både ovanpå och på porlagret)troligtvis en bitterticka men den smakade inget i skogen och knappt nu heller. Den är tjockast mot lågan och kompakt. Den fäster hårt mot träet en stor bit följde med när jag lossade på den. Håller ni med om bitterticka? Stämmer inte med gropticka heller.

0 267 visningar
2 svar

Sandsoppsoppa

gunhild i Kåddis

25 nov 2009 kl. 13:14

Tillagade sandsoppsoppa i går och det var himmelskt gott med hembakat tunnbröd och god ost. Kan rekommenderas i detta surväder. Vi har varit ute i trattskogar i dag och det var gott med sopparester vid hemkomsten. Tyvärr måste jag ut och tvätta bilen den ser förskräcklig ut tur att vi tog oss hem genom leran.

0 1770 visningar
18 svar

Krusig kantarell

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 13:50

I en sänka ute på landet växer det så krusiga kantareller. Nästan alla som jag hittar i det området ser ut så här:

0 306 visningar
5 svar

Skål eller ängsrök?

svampstaff

24 nov 2009 kl. 17:19

Tror väl personligen på skålrökis på ängen vid tåkern?
Bild2 är väl vanlig svartnande äggsvamp?

0 265 visningar
2 svar

Vilket krös?

Gula

25 nov 2009 kl. 15:34

När jag skulle fota björkmusslingen i strandkanten, hittade jag massor av det här kröset (?) i olika stadier! Men vad heter det?

0 274 visningar
6 svar

Gråaktig svamp?

Christoffer

24 nov 2009 kl. 21:33

Hittade denna idag. Det är den
minsta av svamparna som växte
i en stor klunga under en planterad häck. De största var nog dubbelt så stora.

Luktar svampigt med en aning åt syrlighet. Är detta någon slags
musseron?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone