Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 402 visningar
7 svar

Konstig ticka ??

Gula

24 nov 2009 kl. 15:22

Tyckte jag, som inte vet så mycket…
Tyvärr dåliga mobbe-bilder -  får väl ta en promenad i morgon om ingen vet direkt vad det är!
Växte på en björkstubbe inte långt från strandkanten.

0 502 visningar
8 svar

Strumpticka mm

Ewa lilliesköld

25 nov 2009 kl. 13:00

Håller ni med om att det är strumpticka, växte på lövträd!
1: 1-2

0 339 visningar
2 svar

hittat

sonja

25 nov 2009 kl. 09:25

det blev fel igen här är ett nytt försök

0 337 visningar
13 svar

Underbar dag.

svampstaff

24 nov 2009 kl. 16:48

Tur man är ledig:)
Besökte tåkern och järnevid gravfält en sväng, massor av svamp fortfarande, bla ängsvaxing och andra.

0 377 visningar
2 svar

Det tycks aldrig ta slut...

Bengt Sandh

24 nov 2009 kl. 17:41

...med trattkantarelltillväxten. (Det var ett långt ord men jag vägrar att särskriva för då skulle det bli tratt kantarell till växten). En och annan skulle kanske kunna säga om mig att jag ser ut som en trattkantarell till växten för jag är bara 1.70 m lång/kort.

Det blev en liten utläggning “off record”. I dag plockade jag mitt 216:e kilo för säsongen och jag måste säga att jag aldrig har varit med om så mycket fin svamp så sent som i år. Samtidigt som det är angenämt me…mer…

0 321 visningar
8 svar

Blandad kompott

SvenD

24 nov 2009 kl. 16:38

Det finns fortfarande en del svamp att studera och ställa frågor om:
1:1 Liten kantarellgul vaxing (?).
Hatt ca 1,5 cm. Betesmark.
1:2 Blek alskräling kanske?
1:3 Skogsrödhätting?

0 393 visningar
5 svar

Svinaktigt!

Bo Reyer

25 nov 2009 kl. 08:42

Med tanke på hur svenska grisar behandlas i våra “odlingar” är jag starkt betänksam över om det blir någon julskinka i år.

Bättre efterklok än inte klok!

Jag skulle tagit hand om vildsvinssuggan som jag hade närkontakt med i trattisskogen i helgen.

0 288 visningar
4 svar

Eldsjäl i Umeå

Skogsfrun i Obbola

25 nov 2009 kl. 07:54

Det här hade jag missat - vet inte om någon annan uppmärksammat det?

http://svt.se/2.73925/1.1760470/veckans_eldsjal_elisabeth_baath?lid=senasteNytt_906075&lpos=rubrik_1760470

0 917 visningar
24 svar

Brandticka?

Frida T

21 nov 2009 kl. 11:36

Denna vackra ticka fann jag idag. Växte på granstubbe på “sumpmark” . Det växer mest björk men en o annan gran, men tätt. Vi brukar ha kalvbete där på sommaren. Tickan var ca 4 cm bred, mjuk skumgummiaktig. Det vore kul om jag har rätt.

0 237 visningar
1 svar

hitta

sonja

25 nov 2009 kl. 09:19

glömde bilderna

0 339 visningar
0 svar

hitta den 24 nov 09

sonja

25 nov 2009 kl. 09:19

Detta hittade jag i skogen i går!
Blev väldigt tacksam.

0 654 visningar
11 svar

Små kluringar

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 13:28

Bild 1. Vad ska det bli av de här småttingarna, 5mm? Knallgula på gammal lövlåga. Lönn, rönn o bok finns på platsen.Ser ut som små tickor.

Bild 2. Konstiga saker på ek och liljekonvaljblad. Är det överhuvudtaget svamp?

Bild 3. Ser ut som någon form av tofsskivling. Men vad ska det bli av puttarna på björkänden?

Tacksam för alla ledtrådar.

0 500 visningar
19 svar

En orgie i Trollhänder.

"JAS" Helsingborg

20 nov 2009 kl. 22:25

Stannade till på väg till Kopparhatten idag för en koll vid trollhänderna och tjo, jag hittade dem på ett nytt ställe men inte allt för långt från där jag hittat dem tidigare i våras men här var de fler, vackrare och större. Om någon vill kolla dem så maila mig så talar jag kanske om var de finns, området är känsligt och lättilgängligt så jag vill inte att “SkövlarKurt och KlantPelle stövar runt i området”

0 317 visningar
1 svar

”Grankottedvärghättor”

Jan A, Uppsala

24 nov 2009 kl. 18:05

Svampstaff har i sin ”Underbar dag”  hättor på grankotte – och det har också jag, 6 mm SMÅ!

0 266 visningar
3 svar

Troll på Receptsidan igen

Lilla My

24 nov 2009 kl. 12:11

Nån behöver antagligen vård och ropar på hjälp genom att skriva där… det märks att vuxenpsykiatrin har fått för små resurser under många år, jättetråkigt och synd om dem som har behov.

0 259 visningar
10 svar

Några kända några okända!

"JAS" Helsingborg

23 nov 2009 kl. 17:48

Serie 1. Bokticka eller?

0 303 visningar
2 svar

På björklåga

Lena M

24 nov 2009 kl. 12:59

Vad är det här för något ? Nån mussling ?
Kände ingen doft / smak men tyckte den var lite slemmig och det kanske beror på några dagars regnande.
2 bilder

0 242 visningar
0 svar

Finns det någon?

Hasse i hörby

24 nov 2009 kl. 11:39

Finns det någon vänlig människa som kan sälja torkad brunsopp/stensopp till mig eftersom skörden i skåne blev katastrofal.
I så fall maila mig på hkbeyer@yahoo.com
Mvh Hasse

0 321 visningar
5 svar

Rosaröda klumpar på sälg igen!

"JAS" Helsingborg

22 nov 2009 kl. 15:38

Som vanligt så hittar jag dessa på sälg i havsnära miljö som jag efter 3år ännu inte fått svar på vad det kan vara! En kärnsvamp antar jag eller en sydlig variant av sälgplätt som ännu inte är artbestämnd, nej jag skämtar nog angående det;). Serie 1 alltså.

0 467 visningar
18 svar

År det för tidigt

Lena M

19 nov 2009 kl. 17:22

att fråga er vad era bästa fynd varit denna säsong, ser framemot många spännande svampar , ätliga som oätliga.
Kanske vi skall begränsa oss till 1 ätlig , 1 oätlig , eller ?
KÖR !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone