Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Uppsala Svampklubbs exkursion i naturreservatet Signalberget i Örsundsbro söndagen den 18 oktober – nu på söndag – är tyvärr inställd.
Vi rekade i fredags och anser att det finns alldeles för lite kvar att titta pÃ¥ nu. Kanske en annan gÃ¥ng…
Nästa arrangemang är nu det extra årsmötet den 2 november med föredrag av Mats Jonsell om insekter i svamp.
http://www.uppsala-svampklubb.net/program.html
Min bestämda uppfattning är att trattkantareller växer betydligt snabbare efter några frostnätter samt lägre dagstemperatur. De första jag såg i slutet av aug. stod i princip helt stilla i tillväxt veckovis. De verkar lida av någon typ av stresshormon när kylan sätter in.
Är det fler som gjort denna iakttagelse? Vad är i så fall förklaringen?
Fint sammetsluden. Porlagret ljust mörknar
är svamp men vart skall man vända sig med sina frÃ¥gor om svamp, bär, insekter, buskar ja gud vet vad man inte kan fÃ¥ svar pÃ¥ pÃ¥ detta forumet:) Nu har det varit skit väder och älgjakts start sÃ¥ det har inte blivit nÃ¥gon skogssafari pÃ¥ nÃ¥gon vecka, det fick bli en stadssafari i dag och dÃ¥ stötte jag pÃ¥ dessa tvÃ¥ buskar som jag inte har en aning om vad de kan heta. Den första växer vid “Sankt Görgens plats” mittemot Helsingborgs konserthus. Frukterna är mycket lösa och innehÃ...mer…
Ser lite ut som en kanelspindling med brun lite glänsande hatt något trådig under lupp och tydlig vårta. Skivorna samma färg somm hatten urnypna. foten ljusbrun med gul nyans övergår i vitgrå bas med rosa nyans, längst ner tydligt rosa, ingen lukt o smak, kalkrik bokskog med inslag av tall.
Här finns två mycket intressanta artiklar. En lång intervju med Mats Karström i Vuollerim, som fått Artdatabankens naturvårdspris.
Den som följt honom i skogen för att titta på bl.a. signalarter glömmer det aldrig.
Vidare en artikel om goliatmusseron.
http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=43009
Idag faller den första snön i Uddevalla och det är +1°C, har ni andra fått någon snö än?
Nog har jag hört talas om helgula trattkantareller (om än aldrig sett). Men idag fann jag ett gäng helgula rödgula trumpetsvampar. Fyndplats NO Gotaland nära kusten. Känt från förr?
I övrigt mycket (100)jordstjärnor (Geastrum triplex tror jag),vinriskor fortarande i gott skick, vanliga rödgula och trattkantareller samt massor av jordstjärnor.