Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 198 visningar
0 svar

Så här glad...

gubhild i Nordås

18 okt 2009 kl. 14:47

blir jag om jag hittar svamp vid trädet! Matsvampsäsongen är nog slut här hos mig nu, marken är frusen och man får nog höja blicken en aning mot det som växer på träden.

0 230 visningar
6 svar

liten vit

Tibble

17 okt 2009 kl. 23:09

Hittade denna lilla sköning för ett par dagar sedan. Häftig med de glesa skivorna. Går den att bestämma från en sån här bild? Den växte troligen på björkpinne åtminstone under en stor björk utanför Uppsala.

0 248 visningar
6 svar

Vilka svampar?

Tommy

17 okt 2009 kl. 21:18

Innan jag tillagar dessa svampar så vill jag få bekräftat att det är ätliga svampar. Så, snälla! Någon som ser vad det är?

0 697 visningar
15 svar

Korallticka på al?

SK

15 okt 2009 kl. 18:00

Hittade den här idag, tycker det ser ut som korallticka, kan det stämma?

Trädet den växer vid är en al. Kan koralltickan växa på al eller måste det vara någon dold ekrot den växer på? Det var nog säkert 50 meter tills närmsta ek.

0 346 visningar
12 svar

På talllåga

Birgitta D

16 okt 2009 kl. 09:28

Inte ticka, inga porer, mycket knottrigt, angripet skinn eller gröppa?

0 394 visningar
3 svar

OBS! Inställd exkursion!

Jan A, Uppsala

14 okt 2009 kl. 10:45

Uppsala Svampklubbs exkursion i naturreservatet Signalberget i Örsundsbro söndagen den 18 oktober – nu på söndag – är tyvärr inställd.
Vi rekade i fredags och anser att det finns alldeles för lite kvar att titta pÃ¥ nu. Kanske en annan gÃ¥ng…
Nästa arrangemang är nu det extra årsmötet den 2 november med föredrag av Mats Jonsell om insekter i svamp.
http://www.uppsala-svampklubb.net/program.html

0 201 visningar
0 svar

Trattisar-tillväxt

Bo Reyer

17 okt 2009 kl. 13:51

Min bestämda uppfattning är att trattkantareller växer betydligt snabbare efter några frostnätter samt lägre dagstemperatur. De första jag såg i slutet av aug. stod i princip helt stilla i tillväxt veckovis. De verkar lida av någon typ av stresshormon när kylan sätter in.
Är det fler som gjort denna iakttagelse? Vad är i så fall förklaringen?

0 292 visningar
5 svar

PÃ¥ barrstubbe

Birgitta D

16 okt 2009 kl. 09:16

Fint sammetsluden. Porlagret ljust mörknar

0 378 visningar
9 svar

Stor trumpet

Geraldine, Vällingby

12 okt 2009 kl. 22:57

Hittade svart trumpetsvamp i helgen.En var ganska stor, brukar de vara de? Det är sjunde gången jag hittar dessa, jätteglad. bilden är lite suddig.

0 993 visningar
5 svar

Ja jag vet att buskar inte

"JAS" Helsingborg

16 okt 2009 kl. 17:40

är svamp men vart skall man vända sig med sina frÃ¥gor om svamp, bär, insekter, buskar ja gud vet vad man inte kan fÃ¥ svar pÃ¥ pÃ¥ detta forumet:) Nu har det varit skit väder och älgjakts start sÃ¥ det har inte blivit nÃ¥gon skogssafari pÃ¥ nÃ¥gon vecka, det fick bli en stadssafari i dag och dÃ¥ stötte jag pÃ¥ dessa tvÃ¥ buskar som jag inte har en aning om vad de kan heta. Den första växer vid “Sankt Görgens plats” mittemot Helsingborgs konserthus. Frukterna är mycket lösa och innehÃ...mer…

0 371 visningar
5 svar

Till Klas

Dorota

16 okt 2009 kl. 17:33

Har du kollat om trattisar finns kvar i Degeberga eller är det för sent ?
jag har kollat stuguthyrning och det skulle passa bra men är det gångavstånd till skogen?

0 693 visningar
15 svar

Pyttesmå rosa saker o tickor?

Frida T

15 okt 2009 kl. 07:45

Hejsan!

Här är alla förslag välkommna! Börjar med de små små rosa sakerna (mycket mer rosa i verkligheten) Kanske ca 1-3 mm stora, växte i mellan två stockvarv på ett uthus. Är det ens en svamp?

0 600 visningar
6 svar

luden ticka på sälg?

Frida T

15 okt 2009 kl. 12:42

Hej !

Slänger in en till som jag inte blir klok pÃ¥. NÃ¥gon som vet? ca 5 cm breda.Växte pÃ¥ död sälg. Luktar nÃ¥got men kan ej beskriva det….. tyvärr.

0 272 visningar
1 svar

Spindling?

HIK

16 okt 2009 kl. 16:19

Ser lite ut som en kanelspindling med brun lite glänsande hatt något trådig under lupp och tydlig vårta. Skivorna samma färg somm hatten urnypna. foten ljusbrun med gul nyans övergår i vitgrå bas med rosa nyans, längst ner tydligt rosa, ingen lukt o smak, kalkrik bokskog med inslag av tall.

0 327 visningar
1 svar

Blå lökspindling?

HIK

16 okt 2009 kl. 16:36

Den ger ett gråviolett intryck, fotknölen något gulaktig, köttet är också gråviolett ljusare i hatten och gul i fotbasen, lukt sötaktig obehaglig.

0 410 visningar
9 svar

SKOGSEKO nr 3

gunhild i KÃ¥ddis

13 okt 2009 kl. 08:36

Här finns två mycket intressanta artiklar. En lång intervju med Mats Karström i Vuollerim, som fått Artdatabankens naturvårdspris.
Den som följt honom i skogen för att titta på bl.a. signalarter glömmer det aldrig.
Vidare en artikel om goliatmusseron.
http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=43009

0 391 visningar
9 svar

Let it snow, let it snow, let it snow!

RasBohlin

16 okt 2009 kl. 09:48

Idag faller den första snön i Uddevalla och det är +1°C, har ni andra fått någon snö än?

0 679 visningar
6 svar

Gula trumpetsvampar??

Charlie W

13 okt 2009 kl. 21:45

Nog har jag hört talas om helgula trattkantareller (om än aldrig sett). Men idag fann jag ett gäng helgula rödgula trumpetsvampar. Fyndplats NO Gotaland nära kusten. Känt från förr?
I övrigt mycket (100)jordstjärnor (Geastrum triplex tror jag),vinriskor fortarande i gott skick, vanliga rödgula och trattkantareller samt massor av jordstjärnor.

0 243 visningar
2 svar

På lövpinne

BirgittaD

16 okt 2009 kl. 12:53

rosabrunt, knottrigt utan porer.

0 340 visningar
4 svar

Minimussling?

svampstaff

15 okt 2009 kl. 19:25

Växte mellan barken och kärnveden på en eklåga, 10-20mm stora?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone