Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 237 visningar
2 svar

kremla?

greger

22 sep 2009 kl. 07:27

hej alla
hittade denna kremla under en tall
eller är det nåt annat?
ingen speciell hatthud
luktar läder
är det någon form av trattkremla?
tacksam för svar
greger

0 788 visningar
13 svar

Purpurbrun jordtunga

Frida T

20 sep 2009 kl. 09:42

Visst gör den själ för sitt namn?

Ett vackert ex av purpurbrun jordtunga från igår…

0 346 visningar
3 svar

Dropptaggsvamp eller vad

Lena M

21 sep 2009 kl. 14:06

Denna växte på sidan av granstubbe, kändes mkt. blöt, elastisk och jag kände ingen doft / smak. Vad är det ?

0 377 visningar
8 svar

Södra & mellersta Skåne törstar...

Pelle

20 sep 2009 kl. 18:18

Åh vad mycket svamp man hör andra plocka i andra delar av landet. Här nere är det snustorrt. Var i Höörtrakten idag och i Kristianstad-trakten igår och i förra veckan vid Sjöbo. Det är så torrt att marken är sprucken och det finns inte en svamp inom synhåll.

Nästa helg blir det Båstad och där brukar det regna mer, i och med Hallandsåsen. Hittade mycket brunsopp och taggsvamp där för några veckor sen.

Regn, plis…

0 272 visningar
0 svar

Ingvild!

Elisabeth Jansson

21 sep 2009 kl. 23:23

Hej!
Har du fått tag på namn på taggsvampen som jag sa att det måste vara en hydnellum,jag har funderat så på den!
Jag hittade en hydnellum som var rödbrun med vit kant inget jag sett tidigare,den får växa till sig! Ska visa bilder senare i höst

0 485 visningar
9 svar

Blodsopp?

Per K

18 sep 2009 kl. 16:04

Hej Svampkunniga,

Hittade den här soppen idag som är lite röd-guldig på undersidan. Har letat runt och hittat som närmast att det kan vara en blodsopp? Någon som har en aning?

mvh Per K

0 422 visningar
4 svar

svampkurs örebro 090920

Bo E

21 sep 2009 kl. 12:33

I söndags var svampkursen i Bista, Södra Skogen, strax söder om Carlslunds herrgård, sydväst om Örebro.

Lite varierad skog med kärrmark, tallskog med fina bärmarker, blandskog och en del igenväxt åker- och betesmark.

Första bilderna visar vad vi antar är en kärrsopp, Leccinum holopus, som i alla fall till det yttre är väldigt lik vad man hittar om den på google,
Vad tror ni på guiden?

0 635 visningar
8 svar

Vad är det för svamp?

Liivi

20 sep 2009 kl. 19:15

Hittade den svampen under en ek. Ung 40 cm i diam,15 cm hög ung.
Kan någon säga vad det är för något?

Liivi

0 331 visningar
2 svar

Spindlingsfråga?

Bo E

21 sep 2009 kl. 16:17

Kan detta vara kansl- eller eldspindling?

Är det en färgsvamp?

Frågor från svampkurs i Örebro 090920

0 349 visningar
5 svar

God skörd?

Helena i Klippan

20 sep 2009 kl. 17:56

Hittade tre hyfsat fina blomkålssvampar igår. Alla tre hittade inom en 100 m radie och såklart intill gamla tallar. Hittade förra helgen en ung blomkålssvamp som växte på en stubbe. Tyvärr är jag inte så begeistrad av smaken, tycker nästan den är lite äcklig. Har både ätit den stuvad och friterad men..näää.

0 879 visningar
2 svar

Vit trumpetsvamp

lotta

20 sep 2009 kl. 19:17

Har plockat gul trumpetsvamp i helgen, men hittade några med vit fot. Är den ok att äta?

0 4729 visningar
5 svar

rensa soppar

Tanja

21 sep 2009 kl. 11:28

Hej
Har plockat mycket olika soppar igår och undrar om man ska rensa bort rör under hatten eller man kan lämna de kvar
Tack!

0 369 visningar
5 svar

090913 Rutsopp?

Bo E

15 sep 2009 kl. 11:43

Tre soppar som växt i betesmark nära gammal tall, gräsmark på lerjord, även hassel, oxel och björk i närheten.

Är alla rutsopp?

Vi var lite osäkra om nr 3 är samma art som 1-2.

Vad tror ni?

0 339 visningar
2 svar

Jippie...

Cicci

21 sep 2009 kl. 08:51

...min regndans funkade, även fast ungarna trodde att det var dags för psykakuten.

0 641 visningar
10 svar

Druv- eller blek taggsvamp?

Staffan

18 sep 2009 kl. 20:13

Undrar om det vilken av dem det är?

0 575 visningar
9 svar

Vilken taggsvamp?

Lena J

24 aug 2009 kl. 11:03

Är det här dropptaggsvamp?
Växer i barrskog,mest tall men även gran i närheten.

0 769 visningar
11 svar

Strålande vacker musseron

Jan A, Uppsala

19 sep 2009 kl. 21:43

Hittade idag en mycket vacker musseron, eller rättare sagt två. De växte från barken på döende gran, tills. m. gyttrad röksvamp. Ingen påtaglig lukt. Mild, god mjölsmak. Skivornas färg MYCKET blekt gulaktig med rosaton. Det enda NÅGOT liknande jag sett/plockat är kantmusseron, men denna har ingen ”kant” och har fel färg m.m. Och det är ingen såpmusseron s. lat…
Kan någon säga vad det kan vara?

0 438 visningar
5 svar

Spindlingar

Lena M

20 sep 2009 kl. 19:14

i olika skepnader ser jag mycket nu och kan bara en handfull. Den här t.e.x som gick åt rött med små , mörka prickar på hatten och aningen rött på foten, bruna skivor, vad heter den ? ( för det är väl en sådan ? )
Spindlingar är ju vackra men svåra för det finns ju så många arter, men kanske man kan lära sig några flera , åtmimstone de mest i ögonfallande.

0 359 visningar
3 svar

Lille Mini på svamptur

zingo

20 sep 2009 kl. 18:14

Ja mycket smått har jag sett men denne lille gynnaren tar nog priset!
Den svarta kolossen bredvid är ett knappnålshuvud.
;-)

0 394 visningar
6 svar

Är det

NadaL, Umeå

20 sep 2009 kl. 21:26

vanligt att grönskål och citronskål växer på barrved?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone