Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 534 visningar
2 svar

Lila svamp!

Kattis

12 sep 2009 kl. 18:33

Hittade svampar i mossig barrskog. Den har ihålig fot,växte en och en men i stor grupp.Den luktar gott-som trattisar ungefär. Den är från ljust till mörkt lila . Ca 8-10 cm höga. 3-4 cm diameter hatt. Skivor under hatten. Längsgående strimmor i lila på foten.

0 415 visningar
3 svar

Cortinarius croceus?

Karin

12 sep 2009 kl. 09:04

Jag tror att det här kan vara Cortinarius croceus, gulskivig kanelspindling, men vill gärna att någon som kan det här med spindlingar tittar på den. Har jag rätt, eller kan det vara något helt annat?

Den växte på en häll bland renlavar.

0 234 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Stefan B

12 sep 2009 kl. 16:05

Hej!

Har plockat en svamp som jag är osäker på. Vet nån vad det är för sort? Den växte i mossa, litet fuktig mark och är upp till en dryg decimeter hög.

0 244 visningar
2 svar

Mandelriska?

Figoson

12 sep 2009 kl. 17:29

Hej, hittade denna i en ledningsgata i barrskog, hattens diameter ca 12 cm, foten ca 12 cm hög. Hattens ovansida kanske lite mörkare än foten, kamerabatteriet dog efter en bild.
Rikligt med vätska som synes.
Vid brott kandes en doft av kräftor???
Saften klibbade på fingrarna.
Tacksam för hjälp av någon kunnig.

0 278 visningar
8 svar

Var är svamparna??

AnnChi

9 sep 2009 kl. 00:57

Efterlysning !!! Hittar inga matsvampar runt Jönköpingstrakten, inte mycket giftsvampar heller.

Har aldrig varit med om ett så dåligt svampår.

0 545 visningar
4 svar

Svamphjälp

HIK

10 sep 2009 kl. 20:50

Bild 1 på ek
Bild 2 på ek ett gammalt ex
Bild 3 under ek, svag lukt av stinkfly mjölksaft gulnar efter ett tag
Bild 4 växer på pil

0 213 visningar
1 svar

oerfaren nybörjare

dam

12 sep 2009 kl. 14:42

hej !! säkert en pinsamm fråga men bäst få det bekräftat…är detta en björksopp ?? oisf hur är bästa sättet att tillaga den ?? tackar på förhand..ha de !!

0 716 visningar
19 svar

Förgiftad!?

Anna i Mjölby

11 sep 2009 kl. 16:07

Jag hade nyss besök av en orolig kvinna som KANSKE ätit av denna svamp. En spindling, ja, men vilken? Jag lutar åt en gulbrun, men törs inte säga säkert. Plockad i kärrkant tillsammans med rödgula trumpeter. Blandskog utanför Linköping.

Kvinnan hade redan pratat med giftinformationen och enligt dem var det nu bara att vänta och se… Lagom kul… Någon som kan säga mer säkert vad det kan vara? Inte världens bästa bilder, ska erkännas…

0 700 visningar
19 svar

Lyophyllum shimeji?

Lill

9 sep 2009 kl. 10:54

Har försökt lägga in bilderna i andra trådar, men jag får inget svar så jag försöker med en ny tråd.
Min kamera är tyvärr värdelös så bilderna är inte så bra.
Hoppas någon kan bekräfta om det är Lyophyllum shimeji jag har hittat.

0 414 visningar
9 svar

om att äta flugsvamp eller inte

Draken

11 sep 2009 kl. 22:56

jag skulle tycka det vore roligt att veta om ni här vågar äta rodnande flugsvamp, det ska ju vara gott men är det inte bara riktigt svampkunniga som tar den risken? De kanske inte är så vanliga de där rodnande flugsvamparna så det ger sig?

0 298 visningar
12 svar

Kom i väg en liten sväng igen.

Robban O-hamn

9 sep 2009 kl. 21:21

Lämmnade dottern på basket träning och stack ut en sväng på 1,5 timmar.
Hittade dessa bland annat.

0 467 visningar
1 svar

Vit ticka?

Anna i Mjölby

11 sep 2009 kl. 16:17

Hittade denna vita sak på en stubbe nu i veckan. Jag tror att det var en granstubbe, men det är svårt att säga, den var gammal… Svampen var fruktansvärt seg, men ganska mjuk, och jag lyckades inte få loss en bit. Hela svampen satt hårt fast. Vad kan det vara?

0 229 visningar
0 svar

Använd orienterarnas kartor!

Sverker Tirén

12 sep 2009 kl. 00:20

Alla svampplockare har stor nytta av att bekanta sig med de specialritade och detaljerade kartor som orienterare producerar. Då slipper man hamna i granplanteringar, stora kärr, hyggen osv.
Dessa kartor finns i attraktiva marker över hela landet. För Stockholms del, se t ex http://www.hellasorientering.se, länken KARTOR.

0 259 visningar
4 svar

Modell i fotostudion

Kjell :)

11 sep 2009 kl. 20:13

Jag var idag pâ blomkâlsvamps jakt och hade turen att hitta 4 stycken, den största är en riktig skönhet, sâ jag tog den till en fotostudio, kanske lite väl pretentiöst men skitsamma.Ganska fint blev det,en otroligt vacker och smakrik svamp, vad tycker ni.

0 277 visningar
5 svar

konstig svamp

Anna

11 sep 2009 kl. 19:08

vet någon vad dett aär för svamp?

0 486 visningar
9 svar

Rapport från Söderåsen

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:52

Var en tur upp på Söderåsen idag. Första stoppet blev en besvikelse, var på Vrams Gunnarstorps ägor norra delen av åsen längst upp i bok och granskog. De hade röjt en del och kalkat, det var inget roligt att gå där, det är annars ett av mina ställen som jag gärna återkommer till men nu får det nog vara och idag fanns det nästan inget. Jag brukar hitta rätt mycket brun och Blodsopp här men idag mest Sammetsfotad Pluggskivling och det var dåligt med dessa oxå mot vad det bruka…mer…

0 310 visningar
1 svar

Ålder på violgubbe-häxringar

MariaW

11 sep 2009 kl. 22:12

Har fått höra att man kan åldersbestämma svampar (mycel) utifrån hur stora häxringar är. Har hittat flera violgubbelokaler här i min “trollskog” och den största violgubberingen är 12,5 meter i diameter, hur gammalt kan beståndet vara?

0 403 visningar
3 svar

Flugsvamp?

Callistrate

11 sep 2009 kl. 22:13

Var ute en sväng i skogen idag och hittade då dessa svampar (fotot är tyvärr inte så skarpt). I mina, ganska oerfarna, ögon ser det ut som flugsvampar. Men jag har aldrig hört talas om bruna fjäll på dessa. Tacksam för lite upplysning i detta ämne :-)

0 294 visningar
3 svar

Vilken ticka?

HIK

10 sep 2009 kl. 22:34

ticka på nedbruten stubbe i bokskog

0 419 visningar
5 svar

taggsvamp

birgitta

11 sep 2009 kl. 18:35

kan man torka taggsvamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone