Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 697 visningar
2 svar

Rosa "Svamp"

Nina, Värmland

10 sep 2009 kl. 19:19

Kann någon hjälpa mig med ett namn på denna “svampen”? Växte bredvid stigen i ett el-ljusspår i blandskog i Värmland.

0 483 visningar
2 svar

Fjällig bläcksvamp

Gottfrid Carlsson

11 sep 2009 kl. 16:30

hur tillagas fjällig bläcksvamp och kan den förvaras på ngt sätt?

0 356 visningar
6 svar

Vad för svamp?

/Fredrik

10 sep 2009 kl. 22:56

Sprang på dessa jätteklumpar i början på veckan och har aldrig sett dem förut. Det var mot kvällskanten så färgen ljuger lite pga blixten…
Dom var 4 stycken till antalet, var ca. 3x3 dm stora och växte i gammal granskog intill en myr.
Någon?

0 531 visningar
6 svar

Tillbaka i skolan - glad i svampskogen

Viktoria, Finland

8 okt 2008 kl. 17:03

Skogen här är mycket roligare än hemma. Nu har jag och en kompis vandrat i gran/blandskog och hittat bl.a. ett kilo av vad vi tror är nåt ätligt, nämligen…

http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/IMG_1886.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/IMG_1885.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/IMG_1884.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/IMG_1889.jpg

Vissa var mörkare? Vi hittade flest av de med gulare stjälk.

Sen några roliga svampar:
http://img...mer…

0 251 visningar
0 svar

knäpt

Hampus 9 år

11 sep 2009 kl. 19:45

hitta mycke vit flugsvamp i år men inte en enda växte under någe darrträd knäpt elle hur :S

0 601 visningar
25 svar

mina teorier

Birgitta F Bohuslän

25 aug 2008 kl. 22:58

gullhorn ger dig kantareller inom 10 meters radie

rodnande fulgsvamp ger dig karljohan inom 8 meters radie

0 419 visningar
1 svar

Vad har jag

Lena M

11 sep 2009 kl. 17:23

plockat ? Albinokantareller eller vad ?
De växte i ung tallskog men enstaka björk och någon liten gran .

Och så hämtade jag de svarta trumpeterna, har aldrig under de 27 åren jag gått i dessa skogar hitta så mycket , ens tillsammans.

Nu är förråden fyllda !

0 217 visningar
3 svar

Sillkremlefråga

gunhild Nordås

11 sep 2009 kl. 17:59

Jag har i dag hittat sillkremlor som ej var angripna, men oj vad skräpiga dom var på hattarna. Hur gör ni för att rengöra dem? Finns nåt bra tips?

0 271 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Marcus

11 sep 2009 kl. 18:50

Hejsan

Hitta något för mig konstigt bland kantarellerna idag. Växte i lövskog/gräs och såg ut som en vit knövlig boll innan den skars upp. Googlande ger att det skulle kunna vara någon slags tryffel, exempelvis den giftiga potatistryffeln. Skulle dock gärna vilja veta mer exakt, den ser ju så konstig ut inuti.

Bilden är kass men så är också min mobilkamera.

mvh / Marcus

0 282 visningar
2 svar

Första gången

Sara

10 sep 2009 kl. 14:50

Hej, tänkte plocka svamp för första gången i mitt liv, men jag vet inte riktigt vart jag ska gå? Är det någon som har ett litet tips för Stockholmstrakten? Tack på förhand

0 351 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Peter

11 sep 2009 kl. 15:58

Vi hittade en massa svamp som såg smaskiga ut och plockade därför hem dom. Vi blev sen osäkra om dom var ätliga och började leta i böcker och på nätet utan att hitta matchande bilder.
Svampen hittades på en kohage/äng i Fyledalen i skåne. Det fanns massor av likadana svampar i olika storlekar. Tacksam för hjälp.

0 308 visningar
1 svar

Kastanjemusseron?

gunhild Nordås

11 sep 2009 kl. 17:56

Är detta droppfläckig kastanjemusseron? Den växte på tallheden där jag plockade karljohan i dag.

0 203 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp

Johan berling

11 sep 2009 kl. 17:59

Hej va ute och leta olika arter, hitta massa av denna, vad är detta för nån svamp?

0 412 visningar
13 svar

Vilka spindlingar?

HIK

7 sep 2009 kl. 19:32

Vilka spindlingar? bägge växer i fuktig bokskog med inslag av ask andra svampar i området bl.a fjällsopp ooh saffranshätta dock lite underveg. bägge har klibbiga hattar i väta ingen speciell lukt eller smak 1 bilden är något överexponerad.

0 233 visningar
0 svar

Kurs/vandring

Björn Kastbom

11 sep 2009 kl. 14:58

Finns det nån kurs/vandring/utställning i västra Sverige(Dalsland V.götland Bohuslän)3 eller 4 oktober?
Tacksam, för svar under Kastbom@aol.com

0 306 visningar
2 svar

Ticka ??

Gula

11 sep 2009 kl. 14:42

För några år sedan högg vi ner en ask på gården. Den ville inte sluta skicka upp skott så till slut gjorde gubben en brasa på stubben!
I år har det kommit upp en ticka på platsen. Vad kan det vara??

0 354 visningar
14 svar

Uppmaning till alla svampintresserade!

Henrik Sundberg

4 sep 2009 kl. 12:22

Det har blivit lite klent med responsen på min efterlysning av Lyophyllum här på forumet. Förutom tre eldsjälar (heder åt dem!) så har ingen hört av sig. Kanske beror det på att de inte funnit något…?
Så Irene A, Karl S och alla andra som flitigt frekventerar forumet, kom igen nu! Karl S - Det borde ju finnas en del Lyophyllum på Rättviksheden?
Så vare sig du är svampguru eller bara lite intresserad av svamp tveka inte att höra av dig!
Hoppas på bättre respons efter detta inl…mer…

0 325 visningar
12 svar

Svampdag

Tina Nordberg Kolsva

14 jun 2009 kl. 22:03

Har planerat svampdag den 6/9 2009
Kolarbyn Skinnskatteberg.
http://www.kolarbyn.se

Maila för mer info tina_nordberg@hotmail.com

0 1297 visningar
6 svar

(Vårtig?) Röksvamp- smak?

vevve

10 sep 2009 kl. 13:42

Hur är det att laga till röksvamp?
Går det att ha med i en kantarellstuvning eller hur smakar det? Eller “förstör” man stuvningen då?

Tack på förhand!

0 279 visningar
6 svar

Kandelabern går till..

svampstaff

10 sep 2009 kl. 17:21

I år tycker jag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone