Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Idag mitt pÃ¥ dagen blev jag bokstavligen nerlusad av dessa smÃ¥djävlar. Keps är ett mÃ¥ste för mig nu när solen stÃ¥r lÃ¥gt för att överhuvudtaget se svampen. Problemet är att man lämnar nacken bar till glädje för dessa as! Väl hemkommen började jag fundera pÃ¥ en lösning av problemet. Funderar pÃ¥ att sy fast en remsa myggnät baktill och pÃ¥ sidorna av kepsen samt att fästa resÃ¥rband nertill och knyta till om halsen. Tror ni att detta fungerar? Eller har nÃ¥gon ett bättre för…mer…
Hittade en stor mängd trattkantareller i lördags och min lilla svamptork har gÃ¥tt varm sedan dess. Problemet är att den inte sväljer särskilt stora kvantiteter och torktiden är lÃ¥ng vilket leder till att mycket svamp fÃ¥r “vänta pÃ¥ sin tur” i kylen. Jag som amatörplockare har svÃ¥rt för att avgöra hur länge jag vÃ¥gar ha dem i kylen innan de mÃ¥ste kasseras? Tänkte försöka torka alltihop men vill ju inte gärna torka svamp som börjat bli dÃ¥lig…
Tacksam för svar!
Nu har jag studerat trattkantarellen, och alla närliggande svampar, på alla sätt och äntligen plockat första omgången med en trattiskunnig.
Varje svamp har jag plockat en och en, vänt på den innan jag lagt den i korgen och sedan upprepat hemma.
Jag får själv ta ansvar för vad jag stoppar i mig, men en sista bekräftelse från er att jag inte är helt snurrig vore skönt. -svamprädd-
Alltså, visst är väl detta trattkantarell och inget annat?
Hallå
Har plockat en Karl-Johan på över ett kg!!som inte var maskäten,är det vanligt?
Plockar massa just nu och ser att den trivs tillsammans med röd flugsvamp,finner massa av Karl-Johan breve.Trodde det bara var tillfälligt,men har funnit den så på över tjugo platser senaste 3 dagarna,finns det någon förklaring?
Bifogar bild på den senare
Peter
Har jag då snidat mej en liten svamptork ! lakan uppspänt över järnsängen i gästrummet, samt fläkten placerad framför. Allt efter sakkunnig inrådan av Mimmi.Undrar hur länge man ska behöva ha det så ? gästerna till Jul, ska man boka av dem ?
Efter mÃ¥nga Ã¥r av letande efter svart trumpetsvamp hittade jag idag ett jätteställe bara nÃ¥gra hundra meter hemifrÃ¥n ! vad glad jag blev ! stora, fina och mååånga gick jag bara rakt pÃ¥ dem. Jag hittade dem tack vare ett inlägg här i svampguiden där nÃ¥gra bilder fanns pÃ¥ hur de växte, sÃ¥g nÃ¥gra bilder pÃ¥ hur de växte i ledningsgator. Idag pÃ¥ morgonen gick jag för att kolla pÃ¥ en ledningsgata strax bortanför där jag bor och jag behövde inte gÃ¥ mÃ¥nga meter in där förrÃ...mer…
Jag var i Drottningholmsparken igår och hittade vad jag tror är några små falska djävulsoppar. Nu läste jag i artdatabankens artfaktablad att man misstänker att Drottningholmssopparna istället är purpursopp. Men de jag såg tycker jag stämmer bättre med falsk d.(t ex grå ej blånande hatt. Bifogar den enda bild jag har tillgång t just nu. Den hade ådernät på övre delen av foten och gula som blev orangea porer efter en stund
NÃ¥n annan som sett dem?
(Ett annat problem pÃ¥ Drot…mer…
Tillagat soppa med färsk r/g trumpet i kväll, jättegod !! men slaimig konsistens pÃ¥ svampen…har jag förvällt ur den för dÃ¥ligt innan stekning eller blir den sÃ¥n ?
Legat sjuk så länge. Har nu en paus i jobbiga behandlingar och tänkte få förhoppningsvis orka njuta av skogen omkring Luleå i helgen. Hur är det med svamp i Luleåområdet?
Vet någon?
SÅ tacksam för svar.
Vet någon därtill vad det blir för väder t.o.m måndag blir jag ännu gladare.
När man ligger pÃ¥ “lassa” försvinner liksom sÃ¥ mycket av livet “där utanför”.
Hej,
Hört att mandelriska skall vara speciellt god. Var ute och plockade medföljande svampar (som tyvärr föll sönder i påsen). Är dessa mandelriskor? Lukten är riktigt stark (jag tycker mot lakritshållet). Storleken var som störst upp till cirka 10 cm i diameter. Vad äter man på den, dvs hur tar man hand om den?
Tackar,
mvh Per K
Vill bara berätta i all enkelhet att vi för 24 året utför en svamputställning i matsalen till Skrantaskolan öppen söndag kl 10 16. Artutställning ca 300 arter.
Matsvampbord ca 50 arter. Svampbar där egenplockare får hjälp sortera.
OBS: artantalen är de vi brukar fixa som svamptillgången är bra.
Välkomna alla
Ibland smakar gulkremlorna lite starkt, om man tuggar lite pÃ¥ skivorna. Pelle Holmberg pÃ¥pekar i sin utmärkta lilla svamguide frÃ¥n 2007 att gulkremlan förr kallades mild gulkremla. Det betyder att det finns en skarp variant - tydligen speciellt i södra Sverige. Han skriver inte om den ändÃ¥ gÃ¥r att tillaga. Själv har jag tidigare gjort detta och dÃ¥ försvann den skarpa smaken. Den är inte brännande utan bara lite stark pÃ¥ tungan efter en stund.(Ung. som grönkremlan som ju är ätl…mer…
Hej!
Jag har nu en undran om trattkantareller som jag fann på samma ställe som r/g trumpetsvamp dvs det var blött och mossigt. Trattisarna var väldigt mörka både i hatten och foten har det någon betydelse eller är det någon annan sort? De var större än de som växer i skogen på torrare platser . Tacksam för hjälp mvh carina
Jag har försökt att konversera svamp men det funkar inte så bra. Jag har iaf inte fått något svar. Hur gör man?
Denna underliga tvillingsvamp plockades i går från en stubbe bakom Nobellhallen i Karlskoga, växande ihop med normalformade föränderliga tofsskivlingar. Innanför respektive kula gömmer sig normala brunfärgade skivor.
Vi tror det är samma art som omformats på något sätt. Har någon annan uppfattning eller har sett något liknande fenomen.. ja så vore det tacksamt att få veta.