Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 341 visningar
2 svar

Armillariella tabescens?

svampstaff

10 sep 2009 kl. 00:23

En variant av honungsskivling mod. större med vit ring, kan det vara den?

0 624 visningar
8 svar

GÃ¥rdagens?

NadaL, Umeå

10 sep 2009 kl. 11:29

Som vanligt när vi är ute tas det för många bilder av, för oss,nya svampar. Har ägnat hela morgonen åt artbestämningen och lyckats med många frågetecken men ändå har några som jag behöver eran hjälp.
Tacksam för era förslag.

Serie 1.
Den lila svampens hatt är 4cm i diameter och foten 5cm lång.Lukten stark och smaken fruktig. Växer i den delen av granskogen där det finns inslag av löv(gråal,salix,asp,björk).

0 432 visningar
4 svar

Liten fingersvamp

Tina Nordberg

10 sep 2009 kl. 18:54

Hittade den under eken för en vecka sedan en cm hög. Den har stannat på dryga 2 cm, ser nu ut att börja torka in.
Är det Purpurfingersvamp?

0 277 visningar
0 svar

Trådtickebarn

gunhild Nordås

10 sep 2009 kl. 21:38

För tredje året i rad kommer trådtickorna på en gammal granstubbe på gården.

0 1213 visningar
5 svar

Ännu en vit tryffel !!

Simon Linköping

9 sep 2009 kl. 22:24

Hej !! I mÃ¥ndags Ã¥kte jag ut med brorsan o en kompis som var sugna att komma ut i skogen o se om vi hitta nÃ¥gra karl johan , jag tog dom till mitt ställe där jag hitta tryffeln sist ,vi hittade mÃ¥nga kalle men dom flesta va mask angripna som vanligt,men ack när jag strödde omkring sÃ¥ höll jag pÃ¥ att snubbla pÃ¥ nÃ¥got o jag trodde inte mina ögon en tryffel ,ca 20-30 meter ifrÃ¥n den förra jag hitta kul ! den var ca dubbelt sÃ¥ stor som den förra , e det nÃ¥gon som har bra tips pÃ¥ ...mer…

0 311 visningar
2 svar

Eldspindling?

SvenD

10 sep 2009 kl. 21:19

Nog är väl detta eldspindling (C.limonius)? Granskog, 4-7 cm, ingen spec. lukt, mild smak. Kött svagt gulbrunt utom i fotbasen där det är betydligt mörkare.

0 252 visningar
7 svar

någon som vet

Anna

9 sep 2009 kl. 08:55

någon som vet vad detta är för svamp?

0 1220 visningar
11 svar

Silkesmusseron eller vit flugsvamp?

Claire

8 sep 2009 kl. 19:26

Hittade nyss ett par svampar på gräsmattan. De är vita och har vita skivor som är lite gulbeigare än själva svampköttet. Doftar svagt som skog.
Hittar varken ring eller völva. Jag har plockat bort båda svamparna (som växte precis intill varandra) och tror att jag fick med hela foten. Kan völvan vara under jord? (det är en fd grusgång, numera med gräs på så det är varken djupt eller vidare mjukt)
Jag är verkligen en svampnovis som bara plockar gula kantareller, men jag skulle v…mer…

0 6544 visningar
5 svar

Torka svart trumpetsvamp?

Anna

2 sep 2008 kl. 11:58

Hej, jag är en nybörjare på svamp. Nu har jag hittat mängder med svart trumpetsvamp. Jag har sett att det står att den går bra att torka. Men hur skall jag göra då? I rumstemperatur? i ugn?
Hjälp!

0 284 visningar
6 svar

Vad heter svamparna?

Lis

9 sep 2009 kl. 20:10

Kan den första vara snöbollschampinjon?. Hattens dia är
17cm, växer mellan gran och asp.
Den andra är skarpt gulgrön på undersidan
hattens dia 5cm.
Den sista växte i granskog, hattens dia
18 cm och det var många utspridda.
Tacksam för svar.

0 459 visningar
8 svar

Vad har ni för gräsmattesvampar?

MariaW

5 aug 2009 kl. 11:06

Som rubriken lyder, vad har ni som är boendes med egen tomt för svampar i era trädgårdar?

Själv brukar jag som är boendes i villa på landsbygd i Gästrikland ha en hel hoper med olika under hösten och det mesta är av oätligt slag, såsom stinksvamp, flugsvamp, pluggskivling, kamskivlingar och en hel armé med okända små vaxskivlingar i olika färger.

Ännu i år har jag inte sett till så många men det är väl fortfarande bara början på svampsäsongen för min region.

De grÃ...mer…

0 661 visningar
7 svar

Ringlös champinjon???

Egon

10 sep 2009 kl. 13:22

Växer i gräs på spånen, där som det för tre år sedan växte alm. Ingen antydan till ring. Skivorna är vita eller mycket svagt rosa och mycket täta.

0 584 visningar
24 svar

Värmlandskogarna

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:31

Här kommer en liten rapport från Värmland djupa skogar. Ni som inte har varit här vet så klart inte att detta vattenrika landskap kan ta kål på den mest uthållige svampnörd. Skrevor, raviner, djupa dalar och branta sluttningar och bäckar och sjöar överallt inte en plan yta att vila benen på. Jag har haft träningsverk i 4 dagar nu men imorgon bär det av ut i terrängen igen.

0 322 visningar
3 svar

hjälp vad är detta

draken

10 sep 2009 kl. 19:23

vad är det en risk ?

0 268 visningar
1 svar

Ny fingersvamp

Skogsfrun i Obbola

8 sep 2009 kl. 18:07

Frida, ännu har jag inte hittat någon strålfingersvamp! Men det dyker upp nya arter. Denna har söljor och taggiga sporer varför jag har bestämt den till Clavulinopsis helvola, hagfingersvamp.

Någon däremot?

0 309 visningar
9 svar

Okända svampar

Frida

7 sep 2009 kl. 08:36

Hej,

Dessa svampar hittade jag igår i beteshagarna. Men jag har inte en aning vad det är, så jag hoppas någon känner till dom? Hoppas även att det går att få ut någoning vettigt av dessa bilder?

Tusen tack på förhand

0 323 visningar
1 svar

Riskor

Hans Nyman

10 sep 2009 kl. 14:18

Har du info om Lactarius trivialis

0 298 visningar
4 svar

Jag är osäker...

gunhild Nordås

9 sep 2009 kl. 23:29

Kan detta vara en blodspindling eller en rödskivig, den var så vacker. Sen dom små vad heter dom? Musseronen har jag sett förut men kommer inte ihåg vad den heter,kan det vara droppfläckkig?

0 293 visningar
0 svar

2009 = riktigt flugsvampsår

Hampus 9 år

10 sep 2009 kl. 18:09

hehe… sett mycke flugsvampar dvs vit, lömsk, röd, panter, rodnande… kan ni berätta om flugsvamparna ni sett det här Ã¥ret(bilder ochsÃ¥ tack):D

0 257 visningar
3 svar

Phallus

Hampus 9 år

9 sep 2009 kl. 16:27

:D har nån sett stinksvamp i år? (inte ja)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone