Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 306 visningar
16 svar

Testfotografering med den nya kameran!

anithau

12 aug 2009 kl. 18:57

I dag var jag ute för att testa min nya kameran.

Hittade en del intressanta objekt.

Serie , bild 1 - Vårttrattöra
bild 2 - vet inget namn, tycker om den ändå
bild 3 - Brunskål (tror jag, växte i en sandgrop)

0 257 visningar
2 svar

Efterlysning

Göran H

13 aug 2009 kl. 23:23

Jag saknar den gamla gul/svarta huggormen Bengt Sandh på Forumet.

Hur är det Bengt?  OK, eller har du ställt ut tofflorna i hallen???

0 376 visningar
7 svar

Lite från Orsta

Tina Nordberg

12 aug 2009 kl. 08:27

Det är mycket som passar att växa på. Här har några skålar slagit sig ner på gammal kartong under ett bord invid granhäcken. En del nöjde sig med marlen bredvid. Upp till 3cm stora, ganska sköra. Lukt o smak ringa. Tips önskvärt.

Det enda jag kommer på men tvekar till är Kompostskål.

0 231 visningar
3 svar

Vilken skål?

Gula

12 aug 2009 kl. 21:49

Hittade den här skålen idag på ett hygge. Växte alldeles ensam. C. 8-9cm ‘lång’. Vilken kan det vara??

0 314 visningar
9 svar

Taggsvamp?

NadaL, Umeå

12 aug 2009 kl. 22:19

En ny för oss.
Lukt mjöllik.Smaken skarp,obehaglig,man kan säga bitter.

Tacksam för era förslag.

0 751 visningar
2 svar

Svamp i Abisko

H-O T på Hvilan

13 aug 2009 kl. 12:23

Första svampen (bild 1 o 2) växer med sidställd fot på en fjällbjörkslåga, något åt musslinghållet?
Bild 3, sopp på kalfjället 1000 möh.

0 283 visningar
3 svar

MÄRKLIGT!!!

Rauli

13 aug 2009 kl. 09:06

Lämnade kvar 14 dagar sen mängder av små kantareller,,,trodde att dom växt upp men inte en millimeter!!
Trots gynsamt väder under 14 dagarna.
Någon som varit med om samma fenomen??

0 248 visningar
5 svar

Visst är det här.......

anithau

13 aug 2009 kl. 19:34

grå fingersvamp.
Den var svårfotad, växte på skogsväg i gräskanten.
Serie 1 - bild 1-2.

0 295 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta

Håkan Håkman

13 aug 2009 kl. 20:28

Jag har under flera år stött på denna svamp på samma ställe under samma granar, nu undrar jag om någon vet vad det är för sorts svamp, den har en ljus grön färgton med fast fot och undersidan är som mjuka mandelflingor,läs skivor.

0 253 visningar
6 svar

vad för sort är det här

Dicke

13 aug 2009 kl. 16:00

vet någon vad detta är för svamp har redan frågat flera kunniga utan resultat

0 346 visningar
7 svar

En sopp

Karin

10 aug 2009 kl. 10:21

Soppen är gammal och ful men känns ändå så typisk att det kanske går att säga vad det är. Den har mild smak och blir röd på hatten med KOH. Den växte i en blandskog och de träd som stod inom 5-10 m var björk, gran och alm, men det finns också en hel del ek, asp, sälg, rönn, lönn och tall i skogen.

0 400 visningar
8 svar

Svampsort?

Hanna

13 aug 2009 kl. 12:34

Hej!

Hittade ett flertal exeplar av denna svamp på ett ställe där jag tidigare år har plockat trattisar.
Den ser ut som en korsning med trattis och rödgul trumpetsvamp.
Den har åsar på undersidan som liknar de på rödgul trupetsvamp men färgen stämmer inte.
Jag är dock ingen svampkännare så skratta inte för mycket åt mej nu :o)

0 386 visningar
5 svar

Marasmius

Karl S

12 aug 2009 kl. 22:14

Är det någon som känner den här broskingen?  Från idag i Moratrakten i granskog, antagligen växande på björklöv. Jag tror aldrig jag har sett den förr.  Lukt 0. Inget collarium. Nycklarna leder ingen vart, om det inte är an aberrant färgvariation av en vit art.  Jag återkommer med mikro om det behövs.

0 237 visningar
2 svar

Hur många sorter

Thomas R

13 aug 2009 kl. 12:30

Jag och min sambo plockar bara “vanliga” kantareller. Hur många (cirka) ätliga svampar finns det i våra svenska skogar ?

0 545 visningar
6 svar

Stor sopp

H-O T på Hvilan

28 jul 2009 kl. 19:01

Kan hittills mest om vedlevande svampar, men hittade denna sopp oppe i Abisko och blev imponerad av storleken. Helt opåverkad av ohyra. Kanske inte ovanlig eller stor?

0 251 visningar
4 svar

Några okända skönheter

Jan A, Uppsala

13 aug 2009 kl. 11:40

I går besökte vi en kantarellskog för att plocka just kantareller. Det gick bra! Och så fanns en del frågetecken!
I en ganmal granskog, givetvis med betningshistoria, fanns denna rödskivling som det skulle vara trevligt att få hjälp med. Hattdiameter 7-8 cm.

Dessutom på en f.d. stubbe (bj el asp) en grupp vackra nagelskivlingar? Hattdiameter 3-3,5 cm. Såg inga sågtänder…?

0 554 visningar
3 svar

Svampnamn på nätet - Svensk taxonomisk databas

Michael Krikorev

5 maj 2009 kl. 15:07

Hej!

ArtDatabanken har nu lagt ut en sökbar taxonomisk databas över Sveriges flercelliga organismer på nätet. Den innehåller ca 80% av Sveriges alla arter:

http://www.artdata.slu.se/dyntaxa/

http://dyntaxa.artdata.slu.se/

Du kan söka på både svenska och vetenskapliga namn. Synpunkter på innehållet och ev. fel som kan ha smugit sig in tas tacksamt emot av Per Alström som är systemansvarig (ni kan också skicka synpunkter till mig om det gäller svampar).

Svampnamnen är uppdatera…mer…

0 252 visningar
5 svar

Svamputställning Göteborg

Totte Gbg

12 aug 2009 kl. 17:10

Tänkte tipsa om att i Botaniska Trädgården i Göteborg kan man få sin svamp artbestämd på måndagar från och med 2009-08-17 – 2009-10-12 Kl 18-20 i växthusentrén.

Sedan har de sin årliga Svamputställning i Stolpboden. 2009-09-08 – 2009-09-14 Kl 10-16 OBS! Tisd. den 8 och månd. den 14 september öppet 10-20. Svampexpert på plats dagligen kl. 13-15.

http://www.gotbot.se/kalendarium.html

0 597 visningar
11 svar

orange kantarell?!

buffy

12 aug 2009 kl. 17:35

Vi trodde först det var ett stråk med små rödgula taggsvampar, men när jag plockade en av de största och såg åsarna undertill, tänkte jag att det nog var orange kantarell. De växte i ett djupt traktordike i ett ca 7 m långt stråk. Här är bilder, den sista med 2 vanliga kantareller (inte gula, självklart) som jämförelse.

0 226 visningar
5 svar

Två soppar

Kapten Hammock

12 aug 2009 kl. 20:23

Är rätt övertygad om vilka de är. Men de är rätt otypiska, så en viss osäkerhet ligger där och gnager. Här kommer nr 1.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone