Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Här är några frågetecken från en vandring i Tinnerö eklandskap. Jag skulle kunna slå lite i svampboken - men jag vet ju att ni älskar att gissa!
Den första är en gigantisk platt ticka, stor som en tallrik (30 cm diameter ca), ni ser storleken på stubben bredvid. Den hade släppt ifrån sig rejält med bruna sporer.
Jag vet inte vad det var för stubbe. Björk, kanske? Den verkar lite för rutten för att vara ek, men det är en möjlighet det med.
Finns Amanita cesarea i Sverige, har plockat denna underbara matsvamp i Norra Spanien och i bergen pâ Sicilien. I det gamla romerska riket hyllade man denna svamp med att kalla den Ägget/Svampen frân gudarna.
Klockan 10 på fm idag drog hustrun ut på kantarelljakt. När jag 13.30 bar in den sista hallonhinken kom en överlastad gumma stapplande på vägen. När hon kom lite närmare såg jag att det var ”kantarelljägerskan”! Jakten hade alltså varit lyckad, se bilderna. (Den suddiga ramlade ner på golvet och missade gruppbilden!)
Jag hade rensningsjobb i fem timmar. Nästan hälften bleka. Slutresultat 5,4 kg!
Förra året hittade jag uppemot tio st jätteröksvampar på ett ställe när hemma. Inte sett mer än resterna av en i år, men funderar: vad skulle du göra om du hittade så mycket av denna sort?
Den går väl inte så bra att konservera…?
Nu när frysen är full av kantareller kan man prova ut lite nya recept, här kommer ett jag snickrade ihop för ett 20 âr sedan. Lyxigt och favorit hos mina vänner.
Kantarell lasange:
Finmalet kalvfilé 400 gr (Inget annat funkar)
Kantareller 300 gr (förvállda)
2 pomeranser
2 dl vitt vin. (samma som ni dricker)
En knivsudd Curry (Inget mer!)
2 smk apelsinmarmelad (Söt)
1 kl vitlök
3 smâ chalottenlökar
6 dl bercamelsâs (utan peppar)
Salta efter behag.
Ânga köttet med vinet, de rivn…mer…
Hittade i göingeskogarna i norra skåne en svart/mörkt grå ca 15 cm hög svamp med ihålig läderartad stam där den trattformade hatten var grövre med täta skivor på undersidan. Det kan vara en skivling, men stammen påminde i och för sig ganska mycket om svart trumpetsvamp, fast den var bredare (ca 1,5 cm) och högre. Den växte direkt i barren i en planterad granskog.
Har tyvärr inga bilder av den men någon kanske kan hjälpa mej att artbestämma denna?
Hej!
Jag är nyinflyttad till Handen och skulle vara glad över några tips på bra svampställen/kantarellställen. Jag har ej tillgång till bil så det är nödvändigt att platsen går att nå med kollektivtrafik.
Jag har själv letat i området kring sjön Rudan och kring en del av Sörmlandsleden i närheten av Haninge centrum men ingen svamp hittat.
Hoppas på tips!
Bilder.
Var ute på svampjakt idag eftersom det ju börjar komma kantereller i butiken… Hittade inte mycket, lite kantereller, mest bebiskanteller. Inte lätt att vara storstadsbo och inte ha koll på svampområden. :)
Men ja, jag hittade en stor röd svamp. Jag kände igen platsen eftersom denna svamp alltid växer på just den plats, men först i år vågar jag plocka en.
Verkar vara någon sorts kremla? Jag tog mod till mig och smakade på en pytteliten bit, men den smakade “ingenting” (milt). V…mer…
Är nybörjare och har en förfrågan ang. soppar. Har hört att man kan plocka alla sorter och sedan provsmaka dem och om det smakar bittern så är den inte ätlig. Stämmer detta?