Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Plockade årets första kantareller igår. När jag rensade dem var flera ihåliga i foten. Måste foten skäras bort eller kan man äta den? Tacksam för svar.
Hittade svamparna på en genomsur stubbe i Bohuslän.
Hatten har en oregelbunden, lite indragen kant. Svampen påminner lite om fjällig taggsvamp på ovansidan,men den är ljusare i färgerna. Undersidan på hatten och foten har samma färg ( cremevit) Den större Svampen har en cirka 170 mm bred hatt,Foten är tjock och cirka 3 cm lång.
Hejsan, var ute och åkte båt och la till på en strand, hittade då dessa som precis syntes sticka upp i sandstranden närmast skogen. Grävde lite och hittade flera i närheten men djupare ner.
Detta är i Hällefors kommun.
Vad kan det vara, verkar ju vara tryffel men vilken sort och är det något man kan äta?
Tacksam för svar!
Min lillasyster, född -45, ringde igår och berättade bl.a. att hon och gubben den 11 juni, samma datum andra året i rad, plockat ”en hel del” kantareller, ”vanliga, gula”, i Småland, i mycket blandad skog nära ostkusten. Själv har jag tyvärr inte ännu kunnat ta mig ut till mina uppinländska, bleka lokaler, men snart så…
Hej, denna svamp hittade jag på min grönsaksland där jag har lagt träflis förra året. Största exemplar är ca. 8 cm i diameter. De flesta är mellan 2 och 4 cm. Luktar ganska angenäm svampig. Ingen vätska, ingen knöl men ihålig. Jag kunde inte hitta den i Nya Svampboken. Närmaste är nog senapskremla. Vad kan det vara?
Jag är imponerad över hur ni experter kan se skillnad på vårmusseron och bolmörtskivling bara från en bild. Jag tycker de ser lika ut på bilder. Vad tittar man på om man bara ser till utseendet?
Dessa växte under gran i Jämtland, 8 km söder om Östersund. I halvcirkelform på flera ställen. Plockade dem 15/6, efter att det regnat 38 mm. De luktar gurka när jag rensat dem. Lade en hatt på vitt papper över natten - inga rosa sporer.
Finns inte bolmörtskivling så här långt norrut…mer…
Hej,
Jag bor i södra Skåne och har i år anlagt ett nytt grönsaksland i min trädgård. Jag anlade enligt ”no dig” principen och bottnade därför med tidningar, därefter grenar och några stockar från ett murket träd, löv, lite koskit och ler och sandjord blandat. Därefter har jag sått, och när det har börjat komma upp så har jag täckt bäddarna med gräsklipp. Nu har det, vid två tillfälle, växt upp klumpar med såna här på bilden? Jag ser ingen förgrening ner i marken u…mer…