Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Var du med Jan A? Fann ni många? (Uppsala svampklubb)
Det slog mig när jag kollade igenom tråden
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=140956&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&7
Att jag hade sett den lille gynnaren i serie 2. bild 3 innan, och mycket riktigt jag har den på bild sedan i höstas. Undrar vad det kan vara. Sedan hade jag en bild på en “ticka” på Asp och Rönn. Jag har nu sett fenomenen på flera ställen och det uppstår når två träd/grenar ligger mot varandra och nöter så blir det så här, ett sår/sårskorpa verkar det var…mer…
Gud vilken härlig dag i skogen, endast T-skirt, jackan fick åka ner i ryggan, inte så mycket svamp, jo en jäkla massa kantöron, var ute efter fler Trollhänder men icke sa nicke. serie 1. Tillväxten är räddad min son (näst äldste till vänster och en polare till honom, båda gillar skogen) och så 2 skogsbilder.
Bevittnades idag intill ett murkelhygge:)
Journalisten Mats-Eric Nilsson har skrivit två böcker om fusket när det gäller vår mat.
Bok 1 Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik.
Bok 2 Äkta vara - guiden till oförfalskad mat.
Det är en skrämmande läsning om hur ekonomin återigen går före kvalitét och bra hälsa.
Läs och begrunda. Viktigt för oss alla.
Nu brinner jag av längtan efter att hitta vårmusseroner, tack Robban och Stefan för att ni påminde mej! Den vill ha kalkrik mark står det, är den skånska leran kalkrik eller kalkfattig? Vi har stora gamla parker i Lundatrakten, är det lönt att leta där?
Nästa helg ska jag baka knäckebröd igen. Är någon intresserad? Ni som beställt tidigare kan maila mej på min hotmail, beställer ni för första gången kan ni maila mej på heli64@utb.lund.se. Först blir det “vanligt”, nästa gång glutenfritt!
Nu finns Uppsala svampklubbs vårprogram på klubbens hemsida: http://www.uppsala-svampklubb.net
Redan på lördag, 4 april, sker den första exkursionen för att titta på bombmurklor m.m. i Enköpingstrakten. Föranmäl intresse till Anders Dahlberg. Se hemsidan för kontaktinformation och detaljer!
Välkomna!
Hälsar Uppsala svampklubb
...hittade jag i dag när jag utan att jag hade några större förhoppningar besökte ett hygge som är 3 år gammalt. Jag hittade 4,5 kg varav några ex. var knytnävsstora. I morgon ska jag ut igen men då hittar jag säkert inget.
Det här handlar inte om svamp över huvudtaget och om ngn av er tycker att det är jätte fel av mig att skriva här och be om råd så kan ni alltid höja upp alla andra trådar så den här försvinner. Jag är inte aktiv på ngt annat forum så det är därför jag skriver här. Det verkar även vara lugnt med frågor om svamp så risken är mindre att viktiga svampfrågor blir bortglömda pga av mig.
Försöker verkligen rycka upp mig och tänka på ngt annat men det går inte. Känns som ...mer…