Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 326 visningar
3 svar

Robban i Osk

svampstaff

14 nov 2008 kl. 01:23

hör av dig typ månd.tisd eftermiddag:) ska vi umgås lite hehe…0704961362…men vi sover typ till 13.00..sen e ja fit forutmaningar:)

0 357 visningar
2 svar

Ticka eller skinn ?

Lena M

14 nov 2008 kl. 12:28

Såg den här på en (tror jag) alstubbe i veckan,i vart fall är det mycket gråal runt om. Någon som kan säga vad den heter? Tyvärr noterade jag inte undersidan och nu sätter vädret punkt för det = regn.
Vacker i vilket fall som helst !

0 417 visningar
6 svar

Vad snyggt

Eva K

14 nov 2008 kl. 11:28

och lätt överskådligt det blev nu då! Man slipper klicka överallt.

Najs!

Trevlig helg!

0 356 visningar
4 svar

Tips om svampartikel

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 13:37

Hur många av er prenummerera på Natur & Trädgård? I nr 4 (december) kommer en artikel om trattkantarellen. Jag tror man kan även beställa lösnummer.

0 376 visningar
2 svar

Hans V

svampstaff/nyvaken

14 nov 2008 kl. 01:43

Är bara bäst!
Han anstränger sig…
Ger sitt yttersta….
Och ¨är bara den bästa av blå stjärnor!

0 355 visningar
4 svar

Frostiga från i dag

gunhild i Kåddis

13 nov 2008 kl. 18:00

Tänk vad ett krös kan pryda en bäckravin.
Vad är det som håller på att växa över eldtickan?
Oc vad växer på den nakna barrstocken?

0 426 visningar
2 svar

Två svampar?

NadaL, Umeå

14 nov 2008 kl. 08:14

1. Växer vid vägkanten,blandskog.
  Clitocybe vibecina,strimmig trattskivling?

0 443 visningar
11 svar

snart ska det....

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 17:03

pysslas och pyntas, gå på julmarknader och fixa klappar och laga julmat. Punchsyltade trattisar står iår på min gebortlista. Traditionsenligt beger vi oss den 1:a advent till Klippan och fortsätter därifrån till Köpenhamns julmarknad. God Mat och lite Gammeldansk är uppskattade inslag liksom beskådandet av det Kungliga Danska Svampporslinet “Flora Danica Fungi”.

0 271 visningar
1 svar

Tips

svampstaff

14 nov 2008 kl. 00:01

Som hängiven skogsflanör!
Vi är vl kompisar?
Var bäst finner man ostronmusslingar?
Hittats dom flesta ggr.i en ravin?
Är vatten i dess närhet viktig?

0 265 visningar
6 svar

hjälp, jag har hjärnsläpp..

anithau

13 nov 2008 kl. 18:35

Kan ej komma på vad denna varelse heter. Mussling - något???

Vill någon hjälpa mig?
Tack

0 433 visningar
13 svar

Dieter...

Ola H / Kil

12 nov 2008 kl. 21:49

Såg i JAS tråd nedan att du gillar kantarellsnaps. Måste då berätta att WSF AB, på förfrågan från en konsult representerande danska motsvarigheten till vårt Vin & Sprit, levererat några hundra kilo kanterell avsedda som ingrediens i en aquavit (eller hur det nu stavas). Tycker bara att det var en himla kul grej!
Gör du din snaps själv?

0 263 visningar
0 svar

På al hägg och klen ved.

gunhild i Kåddis

13 nov 2008 kl. 22:31

På al ingen svamp men utväxt i alla fall.
På hägg,kantöra och på klenveden vad ser ni?

0 332 visningar
1 svar

Kan ge er vad ni vill..

svampstaff

13 nov 2008 kl. 22:19

Men då vill jag ha respons och få veta vad jag fotar…
Har växlat från rovplockare till fjollfotograf på nolltid och gillar det faktiskt:)

Eftersom jag inte äger en svampbok än (jul snart) så litar jag på er om jag fotar nåt sällsynt!
För som tävlingsmänniska jag är så gillar jag den biten i livet:)

Såg Jans stubbe igår ok hittada nästan likvärdiga nordliga saker idag:) vilket gjorde mig glad.

0 354 visningar
8 svar

Ek med många arter

Tina Nordberg Kolsva

12 nov 2008 kl. 18:49

Var och kollade den rasade eken och hittade en hel del.Men jag saknar koralltickorna som har funnits där i två år.
Ni får gärna fylla i namnen jag är inte säker på alla.

0 226 visningar
3 svar

Liten org. svamp

Lena M

13 nov 2008 kl. 08:50

På murken ved växer den här lilla svampen, ca 1 cm över hatten, är det någon som vet vad det är ?

0 261 visningar
11 svar

stressfotografering!

svampstaff

12 nov 2008 kl. 20:25

Jobba natt, sova!Klockan blir tre, och det blir mörkt vid fyra:(
Men några konstigheter hann jag med på ettermiddan:)

0 244 visningar
1 svar

Lurade med sambon idag

svampstaff

13 nov 2008 kl. 18:28

Och hon tyckte det var lite kul innan hon satte röven i en bäck:)

0 253 visningar
2 svar

Tickfråga

gunhild i Kåddis

13 nov 2008 kl. 16:31

Denna ticka växer på en gammal sågad stock troligtvis fura såg ut som en mede från en timmerdoning. Kan det vara timmerticka?

0 2488 visningar
12 svar

Skicka färsk svamp på posten?

Novis i skogen

9 nov 2008 kl. 23:49

Någon som provat?
Har en bekant som vill ha Trattkantareller. Jag har i överflöd. Hon vill ju helst ha färska då...

0 254 visningar
0 svar

Senaste nytt om svamp

Dieter Endom

13 nov 2008 kl. 15:20

Radio P1, 15:03 idag
Svamp påverkar Stradivarius.
En schweizisk forskare säger att det finns spår av STORHORN i träet som instrumenterna byggs av och som påverkar instrumenternas klang.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone