Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Visst har jag det väl bra; sitter hemma och får delar av skogen hemburna till mig.
Idag blev det till en god gryta blandsvamp med blek tagg, trattis, kantareller och unga skogschampinjoner – och så dessa färgsköna och taggiga som bodde i mossan uppe på en stubbe.
Jag tycker det är en märklig färg på taggarna och föralldel; ”oppanpå” är de också fina med vackra alger och violfärger. (Tyvärr räckte ljuset i söderfönstret inte till men färgerna är helt korrekta.) Men v…mer…
Nu har jag varit och fotat lite till. Växte på lövträd, troligast körsbärsträdet där grenarna låg staplade. Jag hoppas bilderna är tillräckligt tydliga och att jag fått med alla viktiga kännetecken.
Första 3 korten är: 1: från sida hur den växer 2: olika utseenden på hattarna 3: hattfärg jämfört med skivornas färg
När det finns så många duktiga fotografer på detta forum vill man ju tipsa. Är det någon mer än jag som ska dit?
http://www.fotomässan.se/
Här kan ni hitta månadens kryptogam.http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar.1090.html
...den vackra men oätliga kommer kanske i morgon.
Det blev en konstig gul färg på kantarellerna som i verkligheten var lika kantarellgula som de brukar vara. Dessutom var de flesta garanterat bara 8 dagar gamla. Samma mycel renplockades nämligen förra måndagen!
Årets första höstmusseron och d:o frostvaxskivlingar – och ett ovanligt stort ex (83 mm) av en favorit!
Svampguiden är inte bara svampguiden med frågor och svar.
Svamguiden är så mycket mer.
Jag efterlyste rödgul trumpetsvamp.
Tack vare ett inlägg så fick jag en del svar.
Och jag tackar ödmjukast för det.
Och tackar Lena och Jenny för att ni orkade ta er tid att sända svamp till mig.
Och nu vill jag göra reklam för Helena här på forumet då jultider nalkas.
Hon skriver underbara “talesätt” på tavlor som man kan beställa. Hon har en underbar svampkrydda som jag beställt och åter…mer…
var på svampjakt i söndags.på vägen mot bilen gick jag med blicken riktad på trattisnivå.när jag tittar upp befinner jag mig öga mot öga med ett jättestort vildsvin.jag trodde att hjärtat skulle stanna!.men varför är den så stilla!.då plötsligt ser jag att det är någon jägare som hängt ett vildsvinsskinn över en sten,trynet och allt var kvar! puuuuhhhh vilken lättnad!
från bäcken.Jag älskar den här bäcken för där hittar jag något nytt vid varje besök.De här kritvita (bilderna är lite gulaktiga) hittade jag på en lövkvist i en rishög. Asp, al och druvfläder finns på platsen. De är ca 12 mm breda. Den ena hade synlig 2-3 mm hög fot. Vet att jag sett en liknande på bild på nätet, hittar den inte.
Kan ni hjälpa mig. De är så häftiga.
Många är ni som tuffar runt i skogen som jag, vilka närkontakter med det vilda har ni haft? Intresserad av att höra, främst om vildsvin…Mina skogar visar spår av dem överallt, men jag o vovven har lyckligtvis ej hamnat i närkontakt/kamp. Hur är det för er andra?
pratade en kock sig varm för den Gotländska tryffeln och vid ca ½ 10
visar han sin kulninariska kokkonst.Titta och låt er inspireras,
för visst äter vi denna svamp titt som tätt, billig och bra. :o))
Hur ligger det till med svampar och upptag av ämnen ur jorden?
Champinjoner ska tydligen vara extra bra på att ta upp kadmium, ametistskivling på att ta upp arsenik, men hur är det med övriga svampar? Och vilka är tex extra bra på att ta upp cesium?