Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 309 visningar
2 svar

Flammulina !

gunhild i Kåddis

17 okt 2008 kl. 12:06

Jag tror inte att jag tidigare nåt år sett så mycket vinterskivling så tidigt. Jag har sett dem förr i december under milda vintrar men nu har dom verkligen kommit och visst är dom vackra? Efter frost kan dom fortsätta att växa, helt underbart. En riktig flamma i mörkret. Mina bilder är från i dag.

0 711 visningar
3 svar

Var finns trattkantarellerna i Västsverige?

zsolt szanto

16 okt 2008 kl. 20:49

Jag har letat efter trattkantareller i mina vanliga svampmarker strax norr, nordost och väster om Göteborg. Resultatet har varit mycket magert.
Jag har ska ut och försöka hitta trattisar med ett gäng kompisar den 25 oktober. Är det någon som kan ge mig tips var jag kan hitta svampar i Göteborgstrakten ( inom 5 mil från Göteborg ).

0 259 visningar
5 svar

Filétrubbel ; (

alias Svamp-Rickard

16 okt 2008 kl. 12:40

Snälla, är det någon här som kan hjälpa mig filéa en s k köttasvamp? Jag har försökt, men det gick inte p g a ådernätet. Hoppas på många snabba svar!

0 245 visningar
2 svar

När ni får lust..

svampstaff

17 okt 2008 kl. 01:35

Skulle det vara kul att veta mera om dom här taggisarna jag hittat flera gånger i mina skogar…
har inte hittat nån vidare info. på nätet om dom raringarna.

0 1232 visningar
7 svar

Svampens färg

Östgöten

16 okt 2008 kl. 16:12

Vet man något om varför svampen har den färg den har?

Alla vackra svampar i sina kraftfulla signalfärger, vill de bli sedda, och i så fall av vem och varför?

Eller är det av “växttekniska” skäl?

0 800 visningar
1 svar

svampchutney

Solis

16 okt 2008 kl. 19:06

Ni verkar alla vara på hugget att prova nya recept, här kommer två på svampchutney som jag hittade. Jag tänkte prova med trattkantareller som det finns så gott om men jag har inte hunnit ännu då  jag gjorde slut på helgens trattkantareller till Brenkos recept på syltade trattisar ”GOTT”
Svampchutney
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
500 g färsk svamp
1 msk olivolja
2 st röda lökar
1/2-1 st röd spansk peppar
1 dl balsamvinäger
1 msk honong
1 st kanelstång, (val…mer…

0 457 visningar
21 svar

Tomt i skogarna

Lena M

15 okt 2008 kl. 15:43

Det fanns inte mycket som var i bra skick efter nattens frost. Fjällig tofsskivling, prickmusseron och två gigantiska biskopsmössor var i stort sett allt jag såg.

0 1778 visningar
27 svar

Syltade trattkantarell

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 17:01

Läste om ett recept med kanelstängar men hittar det inte????????  kan någon hjälpa mig

0 334 visningar
4 svar

Hjälp med ident.

SvenD

15 okt 2008 kl. 22:29

Kan någon hjälpa mig? Genom ett datorfel har namnen på dessa svampar som jag med diverse hjälp hade fått fram, suddats bort.

0 463 visningar
9 svar

sååå..nr8 :)

svampstaff

15 okt 2008 kl. 19:16

blommis nr8 i år igår:) och fortfarande är dom kanonfina i buschen.
bild 2?är det såna där rökslöjisar tro?som växer i miljoner i skogen nu??

0 3325 visningar
8 svar

Svamp som luktar mandel?

Svampsmurfen

16 okt 2008 kl. 00:20

Dessa små svampar hittade jag i skogen. De växte väldigt nära varandra på en liten gräsplätt.
Lukten är god och påminner lite om marsipan eller bittermandel snarare.

0 385 visningar
11 svar

vilka är svamparna?

Lena i Luleå

16 okt 2008 kl. 14:01

Ja, vilka svampar har jag hittat… jag var ute efter olivvaxing och frostvaxing, men kom hem med detta. Vad tror ni?

0 425 visningar
8 svar

Grynskivling och stor kragskivling?

NadaL, Umeå

16 okt 2008 kl. 08:10

Första tre bilder:grynskivling kanske,men vilken?
Tacksam för förslag.

0 250 visningar
3 svar

Höstsvamp och troll

gunhild i Kåddis

16 okt 2008 kl. 12:17

I dag hittade jag frostvaxing men hade inte ens en hundbajspåse i fickan, så nu ligger dom där och väntar på kvällspromenaden.
Jag gjorde också ett besök hos mina älskade troll. Jag undrar, när växtperioden för kantörat är över kan då trollhanden fortsätta växa på egen hand och hur länge?

0 321 visningar
3 svar

Bläcksvampar

Tina Nordberg Kolsva

16 okt 2008 kl. 13:09

som jag inte får någon ordning på.

1. Liknar ju stor brandbläcksvamp Coprinus lagipides.Fanns bakom vedboden, men på de 21 åren vi bott här det inte brunnit där. Däremot kastar vi ut aska från spisen några meter bredvid. Räcker det?

2. Tror det är Puckelbläcksvamp Coprinus acuminatus. Hittasdes i hässlet vie ek o hassel.

3. De växte utstickande mellan staplade stenar vid en liten bäck i granskog. Ca 12-13 cm höga.

0 313 visningar
17 svar

Karl-Johan Magnum!

Anders Hbg

14 okt 2008 kl. 18:25

Naturligtvis angripen och oätlig - men vilken syn! Hur stora kan de bli och var går gränsen för när den är för gammal/stor?

0 285 visningar
2 svar

Vaxingar 2 frågor.

Tina Nordberg Kolsva

16 okt 2008 kl. 14:38

Är nyfiken på om bild 1 kan vara Hygrocybe subpapillata Papillvaxing.

Bild 2 Topp eller spetsvaxing ?

0 517 visningar
12 svar

Mussling? och Judasöra?

Gula

15 okt 2008 kl. 22:12

På ett hygge växte dom här vackert kantarellfärgade musslingarna(?). Vet inte vad det var för stubbe. En del var ganska stora, 10-12cm. Ingen speciell doft!

0 415 visningar
13 svar

Trolltyg i tomteskogen

zingo

14 okt 2008 kl. 21:48

Kolla här ska ni få se!

1. Är det trollen som har sådana här utedass i skogen??

2. Björken växer på en nedfallen tall - hur gör den utan rötter 30 cm ovanför mark??

3. Finns det krullkantarell eller är det nån rosenkantarell ;-D kanske??

0 527 visningar
11 svar

OT kajplök

Birgitta F

15 okt 2008 kl. 17:18

kan man sätta den nu och hur gör man ?
Satte några i stor kruka igår , ska jag ställa den i matkällaren till våren ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone