Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 447 visningar
22 svar

Äntligen har jag hittat .....

anithau

15 okt 2008 kl. 07:59

den omtalade och förskräckliga gifthättingen.

0 273 visningar
4 svar

Så levande...

gunhild i Kåddis

15 okt 2008 kl. 19:53

Ser ni det vakande ögat?
Det är dom här som ropar från skogen eller hur?

0 915 visningar
8 svar

Trattkantarell

Lars Norrby

14 okt 2008 kl. 18:47

Har kommit igång ordentligt nu och hittat bra lokaler för trattkantarell. MEN är ännu nybörjare och är lite undrande till beskrivning av arten här på sidan.
Avvikelser förekommer väl alltid beroende på miljö och ålder. Enligt beskrivningen ska åsarna gå ned över foten, men mindre exemplar har nästan perfekt rundad hatt och jag tycker det saknas åsar över foten.

Förstår ändå att det kan ske förväxling. Men jag antar att giftspindlingen ej har ihålig stam och att skivo…mer…

0 395 visningar
13 svar

Föränderlig tofsskivling?

Jea

15 okt 2008 kl. 13:24

Nä, jag kan aldrig hitta dom, då jag alltid tror att jag hittat gifthätting. Vad är det för en rackare som jag lämnat i skogen?

0 257 visningar
6 svar

Är det rökslingar???

svampstaff

15 okt 2008 kl. 19:35

undrar bara, okunnig som jag är..

0 414 visningar
6 svar

På en murken granlåga

NadaL, Umeå

15 okt 2008 kl. 00:03

växer mycket inressant, men jag hittar inget som stämmer.Behöver hjälp.

Skickar 6 bilder.

0 322 visningar
2 svar

Sidenticka?

Axel Skog

15 okt 2008 kl. 10:27

Hej!
Jag är ganska säker på att detta är Sidenticka men det vore bra att få det bekräftat av någon som har bättre koll.

0 651 visningar
18 svar

Vad för svamp?

Brenko

13 okt 2008 kl. 16:07

De här godbitarna hittade jag i en kohage.. Som väntat gav fotot inte färgerna rättvisa. Det röda är mer lysande rött. Det gula med för den delen. Snyggaste svamp jag sett. Helt otroliga färger i verkligheten. Nån lustig spindelskivling eller?

0 1770 visningar
24 svar

Svamptork

Evus

16 aug 2008 kl. 18:52

I morgon tänker jag köpa en svamptork. För jag har nämligen en känsla av att jag kommer att hitta massor av Karl-Johan framöver. Att torka dom ska tydligen vara det bästa sättet att
ta tillvara dessa läckerbitar.

Någon som kan rekommendera någon bra tork?

0 513 visningar
12 svar

Förgiftad?

Matilda

14 okt 2008 kl. 10:12

Kan någon hjälpa mig med vilken svamp detta är? Valpen käkade upp största delen i morse och har sedan kräkts och varit dålig i magen.

0 313 visningar
7 svar

Det gick för fort

Ragnhild, Vällingby

15 okt 2008 kl. 16:13

Glömde bilderna

0 248 visningar
2 svar

Fråga om gårdagens fynd

Dieter Endom

15 okt 2008 kl. 11:41

Kan höst- och blåmusseroner växa i samma habitat? Hitta inga uppgifter om detta i mina böcker. 
Hittade igår en ring med höstmusseroner och bland dessa fanns det två blåmusseroner. Växtplats var gräsmatta under en stor ek.
Har aldrig nånsin hittad dessa arter på en och samma växtplats.
Hade tyvärr inte kameran med mig, fotade svamparna i hemmiljö istället.

0 312 visningar
5 svar

Vihattade trattisar

Rolf

15 okt 2008 kl. 15:05

Hej,

Har fått en bild från grannen av trattisar? med nästan vit hatt.

Har någon sett något liknande eller vad är det för svamp.

Svamparna nyligen hittade vid Tynningö och Fagerberget i Dalarna

0 2679 visningar
62 svar

Vad gör ni när älgjakten börjar

Solis

10 okt 2008 kl. 22:17

Vågar ni er ut i skogen i alla fall? iklädda reflexväst kanske. Svårt att hålla sig hemma eller hur.

0 1080 visningar
18 svar

svampböcker

mats insjön

25 sep 2008 kl. 11:37

Vi har bara 30år gamla svampböcker.
Kan ni rekomendera någon nyare bok med bra bilder och text som är uppdaterad med dom nya rönen angående svamp.

0 214 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Nilla59

14 okt 2008 kl. 20:27

Denna svamp växte nedanför björk.Den syns även ituskuren. Glömde tyvärr kvar den iskogen så jag kan inte ge någon beskrivning utom då att den luktade “svamp”

0 637 visningar
21 svar

Ett roligt Bokträd.

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 20:36

Den här stod i skogen i dag. Ska tydligen vara en av Sveriges Norraste naturliga bokskogar.

0 370 visningar
11 svar

Vad är det??

zingo

14 okt 2008 kl. 23:26

Plockade dessa i tron att det var rökslöjskivling. Tyckte mig läsa i någon bok att de har vidväxta skivor. Stämmer det?
1. Vad är i så fall detta??
2. En svagt grå/svartfärgning på foten under hatten - ska de ha det??
3. På hattkantens utsida tycks det vara vanligt med en tunn “söm” i grått/svart. Rätt /fel??

Dessa var rödbrunare längre ned på foten och släta lite blanka.
Tog en bit - och om det nu ska smaka ärtor eller metall så kanske smaken kan liknas vid det, inte bit…mer…

0 403 visningar
21 svar

älgjaktstrots

stisse/mjölby

14 okt 2008 kl. 08:37

känner mig som en trotsig barnunge.har varit och inhandlat 1st orange reflexväst.jag har drabbats av rena svampmanin i år.trotsar alla älgjägare vilket jag aldrig gjort förr om åren.att jag hittade detta kalasforum har väl spätt på svampnojan en del.är det fler som trotsar?.från att ha varit naturintresserad skulle jag nu vilja titulera mig som “svampdåre”.

0 528 visningar
24 svar

Bolmörtsskivling, Entoloma sinatum

Acce

9 okt 2008 kl. 08:49

Hej,
Jag håller på att utbilda mig till svampkonsulent och har tagit på mig att skriva en uppsats om Bolmörtsskivlingen. Är det någon
som kan hjälpa mig med följande:
- skaffa ett exemplar och sända det mot kostnad till mig att användas för mikroskopering, test av reagens os.v.
- ide om varför den hete Bolmörtsskivling
- vem har namngett den
- har den något och i så fall vilket samband med örten Bolmört Hyoscyamus Niger.
- Vad skrev, om något Elias och övriga föregångare om…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone