Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Det här hittade jag när jag letade efter info om älgjakt på nätet:
“Eukalyptusmedlet Mosi-guard Natural, ett bekämpningsmedel klass tre, ska vara verksamt. Det är framställt från citroneukalyptus och har testats i Dalsland.”
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=346812
Det har kanske varit uppe förut här men hittader inget om det med forumsökfunktionen.
Nu har det skrivits en del här i höst om vildsvin, ngn har tydligen t o m med sig en särskild kniv ut i skogen för att skydda sig mot dessa blodtörstiga bestar - så jag undrar nu om ngn här verkligen har utsatts för ngn vildsvinsattack och hur det hela isf avlöpte. Man kan ju lätt få intryck av att det är ren o skär tur som gjort att man hittills har kommit undan m livhanken i behåll från alla höstens svamputflykter i det vildsvinsrika Skåne.
Idag kom jag hem med en korg full av rökslöjskivlingar och med en ituskuren tumme. Tog lite mossa och försökte stoppa blodflödet. Inget kan hindra en svamptok från att fortsätta plocka svamp. Fann även några rabarbersvampar att färgsätta mina torkade älsklingar med i burken. De blir så vackra torkade.
Ett klick för skogen är ett roligt engagemang för skogens bästa, men enbart klick räcker inte.
Verles gammelskog är 82 hektar stor. Varje klick inbrungar mindre än 6dm2 och varje dag görs i snitt någonstans 8000 klick. Varje dag bidrar sponsorer via klick alltså med att undefär 480 kvadratmeter skog kan införvärvas. Detta gör att om skogen enbart ska räddas med klick kommer det att ta ca 1700(!!!) år att köpa loss skogen. Så köp ett vykort. Klicket är bara patetiskt. Man kan…mer…
HITTADE ngra gråvita kompakta svamp i min gödselhög luktar lite som champinjon ingen ring runt foten , ser ut att växa i flock,men ngra djur ätit mkt av dem lite beigegrå som små men köttet helt vitt vad kan det vara någon som vet
....Vildsvinsjakt.
Förekommer det nu, eller över huvudtaget?
Vi stötte på några bestar i skogen härom veckan, som visserligen var räddare än oss….
Älgjakt vet man ju förekommer men Vildsvinsjakt…?
undrar
1. Om man hittar rödgul trumpet - är det då större chans att även hitta svart trumpet, eller har de inget gemensamt med varandra att göra?
2. I boken står att rödgul trumpet
växer i kalkrik barr/granskog och att sotvaxing föredrar kalkfattig barr/granskog.
Det enda stället jag nånsin funnit dessa två på är i samma skog.
Hur..?? Eller är svamparna långt mer flexibla än vad böckerna räcker till??
2½. Sotvaxingarna är helt borta -inga nya på väg, men jag fann några and…mer…
Tänkte att jag skulle blotta okunskapen idag och fråga vad detta är för svampar!