Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Den 7/4 i år hittade jag mitt livs första lysticka och fick bestämningsråd och -hjälp av flera här (Lysticka?).
Redan i somras visade sig nya små frk runt plockplatsen och 2/10 såg de ut som på bild 1 - men skarpare!
(Och titta på den vackra lilla moss”blomman”, givetvis inte sedd förrän på datorskärmen.)
En stackars frk hängde och flaxade på en ytterst tunn ytterbarkflaga på väg att ramla ner, så den blev transplanterad till en annan hasselbuske. Resultatet ännu okä...mer…
Då jag idag varit rädd för älgjägare sökte jag mig till en för länge sedan “planterad” skog som tillhör(t) herrgården i samhället. Det var fantastiskt att gå bland så mycket lövträd, även om den nu mest består av barrträd. Jag hittade lite blek taggsvamp som jag har stekt, men även lite annat som jag inte vet vad det är. Bild 1. var i varjefall mycket vacker!
...i denna tråden eller har jag alldeles fel??
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=123000&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&15
Nu ska vi sälja blåbär också.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=222194
kan man torka de i ugn, hur varmt ska det vara?
Härliga bilder på din sopplockarluva i tråden om vad man gör under älgjakten.
En sådan luva vill jag ha.
Eller snarare, jag vill ge den till min gubbe som fyller jämna år snart.
Var får jag tag på den?
Jätte tacksam för ditt svar är
Denna rodnande gaffelskiviga svampart i granskog av lingonristyp och med urnupen anslutning till en tämligen smal fot ca 10 mm x 10 cm. Ìngen obehaglig eller påtaglig doft.
Som synes lätt rodnande.
Tycks vitsporig och något klibbig trotts bra väder. Fyndplats Nor Viker, Älvhyttans socken, vVästmanland
Hoppas någon har vänligheten vägleda vad det kan vara.
Hattens storlek torde framgå av granbarrens påklistring
med flera nya arter och mycket klarblå himmel. Och inte minst alla höstfärgade träd. Nu skulle man stoppa det här fram till april.
Vi var till Broholmens underbara
ängar och lövholmar med mälaren i bakgrunden.På bilderna visas en art som växte på den låga vi skulle sitta på vid middagen. Har en idè om vad det är. Vill ni gissa? Rätt skojiga saker. får rycka in sedan.
såg i söndags flera (3) druvfingersvampar när jag var på trattisjakt.jag lät dom stå kvar,för jag har läst att de är sällsynta.har de ngt matvärde?.ngn som provat?.