Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 201 visningar
7 svar

fler från idag!

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 19:23

Förutom okända blev det även några kända.

Bild 1: Oxtunga
Bild 2: eksillkremla
Bild 3: vit hattmurkla

0 1037 visningar
26 svar

krusig trumpetsvamp

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:23

Det var en intressant dag:) Men har den nåt matvärde?Nu när jag ändå plockade, fast man inte borde det enl.böckerna

0 1698 visningar
5 svar

Torra trattkantareller?

Nybörjare

25 sep 2008 kl. 16:35

Hej!
jag har varit ute i skogen för att plocka trattisar och visst det fanns en hel del men mycket var torrt, dom är gråa men luktar bara trattar,inte hårda eller så,  min fråga är kan jag torka dom och äta dom trots detta?
Tacksam för svar!

0 374 visningar
6 svar

Bolmörtsskivling?

Anders K

25 sep 2008 kl. 13:25

Hej alla svampkunniga!
De här har kommit upp i min gräsmatta i veckan. Kan det vara bolmörtsskivling? I min svampbok (Mossberg) är de liksom lite grövre, särskilt skivorna, men de som är avbildade i databasen är ser väldigt lika ut.

0 296 visningar
3 svar

Vad är det för svamp?

Boman

25 sep 2008 kl. 18:10

Växer granskog, odlad sådan. Ingen mossa, barr och pinnar på marken bara. Alla i gruppen är likadant spruckna, hade tyvärr inte kameran med. Fotat hemma, utomhus.
Köttet är rosastrimmigt, doften god, lite söt. Har ej smakat.Mycket torra svampar, som allt annat omkring.
Nyfiken.

0 431 visningar
11 svar

Ang. Stor lökbrosking...

RasBohlin

25 sep 2008 kl. 16:02

...så har jag nu baserat en sås på denna, och det vill jag säga att maken till bra kryddsvamp har jag sällan skådat!!!
Precis som vitlök, men en aning åt gräslökhållet! En god svamparom får man på köpet!

Torkad Stor lökbrosking hackas och stekes försiktigt i smör, tillsätt först balsamvinäger, sedan vatten, buljong och lite svartpeppar. Låt puttra. Rör sedan ned creme fraise. Låt koka ihop, klart!

I år har jag lärt mig en ny favorit här på svampguiden! =)

0 439 visningar
3 svar

Vilken svamp

Robban Blidö

24 sep 2008 kl. 22:36

Tog med ett stycke svamp så klart.Tänkte se vad det var förnågot,misslyckades,beror på att jag har ingen aning.Färgerna stämmer ej,den är gråvit,vit fot,skivorna ljusa ej helt vita.Den luktar Urk,någon form av rengöringsmedel,eller som en sur gammal disktrasa.

0 303 visningar
0 svar

Tjusig svamp men vad heter den?

Carin Sjöö

25 sep 2008 kl. 17:51

Min pappa hittade denna svamp utanför Nyköping och vi har aldrig sett något liknande. Är det någon som kan hjälpa oss med namnet?

Mvh

0 930 visningar
6 svar

En fundering om mycelet!

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 09:34

Jag har denna funderin i en annan tråd oxå men där kanske den försvinner, jag vill lyfta upp detta ämne liet.
Nu vet jag inte säkert men man kan ju fundera över det i alla fall. Om man “drar” upp svampen, får man inte med lite av mycelet då, och tar det inte skada av detta för det måste väl ändå vara det mest onaturliga för mycelet. När djur äter av svampen vilket de gjort i årtusenden så i de flesta fall så “knippsar / biter” de väl av svampen ock lämnar alltså en del av…mer…

0 392 visningar
4 svar

en näpen liten...

Birgitta F

23 sep 2008 kl. 22:35

.....musseron tror jag
Har haft något liknade på linsen för två år sedan.
Kan det vara kastanjemusseron ?
På stubbe i granskog med lövinslag fanns den iaf

0 475 visningar
7 svar

Vad vara detta?

RasBohlin

25 sep 2008 kl. 12:31

Den växte på lövskog, med förmodligen kalkrik mark! Jag har frågat om den och fått svaret, kanske porslinsskivling, men jag tycker inte den ser ut som den, (porslin- på bild 3). Bild ett och två är väl i alla fall samma svamp?

0 221 visningar
8 svar

korgar jag är nöjd med

svampstaff

25 sep 2008 kl. 00:36

I år.som väcker sköna minnen, och skapar mersmak…

0 505 visningar
9 svar

Svampmjöl

Helena i Lund

24 sep 2008 kl. 18:51

Jag har denna hösten plockat väldigt mycket blodsopp som jag torkat. Jag har tagit loss rören från alla svampar, och de rör som fortfarande varit täta och fasta har jag torkat för sej. Vet inte varför egentligen, fick nog för mej att de kunde missfärga eller så. Har någon provat att göra svampmjöl av torkade sopprör? I mörka skysåser spelar det ju ingen roll om det missfärgar… Man måste ju inte använda det i ljusa såser eller risotto! Tips?

0 332 visningar
1 svar

Lika skogschampinjon

Annika

25 sep 2008 kl. 14:03

Hej!

Denna svamp finns plötsligt i mängder. Ovanifrån liknar den skogschampinjonen. Alla har den vita beläggningen på skivorna.
Vad är detta för svamp??

0 315 visningar
0 svar

Grilla riskor??

Maria T

25 sep 2008 kl. 13:16

Har läst någonstans att man kan grilla en del riskor över öppen eld,men kommer inte på vilken eller vilka det var…Nån som vet kanske?
Ska men olja o salta eller andra knep…

0 365 visningar
12 svar

Vad anser mr krikorev?

svampstaff

24 sep 2008 kl. 22:20

Om min påstådda rovplockning av kruskantareller idag?lämnade mer än hälften kvar.ändå blev det ca.20L borde jag skjutas eller sprida sporerna i dåliga skogar kanske?

0 279 visningar
3 svar

Fjällig tofsskivling?

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 20:13

Visar denna soliga bild en fjällig tofsskivling?

0 329 visningar
3 svar

På lövtrtädslågor

gunhild i Kåddis

25 sep 2008 kl. 10:14

Vad är det som växer på lågorna?
Dom första på sågade sidan av björk och den andra kanske på al.

0 257 visningar
7 svar

Senhöstsvampar

gunhild i Kåddis

21 sep 2008 kl. 17:01

Vi har haft flera minusgrader i natt och i morse såg jag mina första frostvaxingar-ett av höstens glädjeämnen. Streckvaxing sotvaxing och frostvaxingen är dom sista som poppat upp här i Västerbotten. Tyvärr var batteriet oladdat så ni får bilder från min trädgård istället.

0 395 visningar
6 svar

Se upp i trattisskogen...

Stefan HBG

25 sep 2008 kl. 11:41

Mitt ibland mina stackars uttorkade små trattiskolonier växte dom här beautysarna.
Den stora syns ju klart men småttingarna kan vara lätta att få med i bara farten. Därför använder jag aldrijg sax.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone