Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 307 visningar
7 svar

Vill gärna få lite hjälp....

anithau

24 sep 2008 kl. 21:46

Kan jag få hjälp med att artbestämma de två första bilderna. Den växte på en granlåga.

Den tredje bilden visar ex av guldtofsskivling. Det fanns ganska mycket av denna svamp.
Är den verkligen sällsynt?

Tack på förhand.

0 335 visningar
1 svar

Maric

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 08:24

Var är du? Har du gått vilse i skogen eller är det fästingen som har ställt till det för dig?

0 1200 visningar
41 svar

Prylar

Boman

21 sep 2008 kl. 23:21

Vad har ni för prylar med i skogen?
Tänkte på det idag, besökte för ovanlighetens skull en ny skog, obekant(en besvikelse svampmässigt).
Hade med en halvdan karta och kompass. Stort område att komma fel i, massor av berg kors och tvärs, träsk, sjö etc. Annars har jag inte den med, går på känn.
Långärmad grönskjorta, jeans och stövlar. Ingen jacka men en regnponcho, ifall att. Tändstickor, kamera, medicin(ett måste), mobil så klart.
Kände lite att om det går åt h..e så sk…mer…

0 392 visningar
7 svar

Arv,Intresse?

svampstaff

24 sep 2008 kl. 00:05

Hur ska vi få våra barn? att lämna datorn och teknikvärlden för att upptäcka det vi redan tycker är givet?? Har fiskar grymt mkt.genom åren oxå och har över 500tävlingar bakom mig.Ser stagnationen tyvärr med ständigt minskat deltagarantal. Ett Dm på min tid var 800utövare! Idag som max 200..Vi håller på att tappa naturen och framförvarande generationer…trist

0 326 visningar
7 svar

växer överallt i år..

svampstaff

24 sep 2008 kl. 19:18

t.om på knastertorra hyggn?jisses amalia

0 430 visningar
11 svar

sopig på soppar...

Ulrica

24 sep 2008 kl. 14:54

Hej alla,
Kan det vara sandsoppar eller örsoppar eller lite av båda? Hjälp!
Tittar man på de två nere till höger så får de helt olika snittyta. Den med smalare fot blånar tydligt men inte den andra.

Tacksam för svar.
/Ulrica

0 261 visningar
1 svar

Osäker på champinjoner

gunhild i Kåddis

25 sep 2008 kl. 10:03

Är det här snöbollschampinjon som växer vid strandleden?
Och har ni tänkt på att prickmusseronen nästan alltid lutar sig mot tall?

0 351 visningar
5 svar

Är detta Brokkremla?

Peter, Herrljunga

24 sep 2008 kl. 19:17

Skivorna är vita och känns elastiska.
Smaken är mild.
Köttet är sprött.

0 400 visningar
12 svar

2 från idag Järavallen

"JAS" Helsingborg

24 sep 2008 kl. 19:25

1ans.serie. Stoltfjällskivling, tyvärr en dag för tidigt men vågade inte vänta för då hade de säkert varit borta MEN de minsta har jag sparat till Affe om han vill ha dem han vet var de finns. 2ans.serie Hoppas jag är Föränderlig tofsskivling, är dålig på denna.

0 220 visningar
6 svar

Fler ängssvampar

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:45

Här kommer fler svampar som växte intill vaxingarna.
Det är gammal slåttermark, haft
inhysta betesdjur förut men inte nu tyvärr. Tror att violetta fingersvampen är betesgynnad, därför den inte behagar visa sig i år. Någon som vet lite mer än mig om Clavaria zollingeri?

Svamp nr 1: en nopping. Tror jag.

0 462 visningar
6 svar

Gäst i gräsmattan

Skogsfrun i Obbola

24 sep 2008 kl. 20:42

Vad är det som växer i min magra, mossiga gräsmatta nu? Hatten är tio centimeter i diameter. Skivorna är extremt glesa och rejält nedlöpande (det bildas åsar på foten). Foten har både ring och en knöl. Färgen är allmänt sämskfärgad, foten möjligen lite luddig i vitt.

0 515 visningar
11 svar

Vaxskivlingsskola. Help!

Ingrid

24 sep 2008 kl. 23:25

Inventerat på vår udde igen.
Tryckt näsan mot backen som en tryffelhund men hittar ingen violett fingersvamp tyvärr.
Men lite annat! Hittat spröd vaxskivling för två veckor sen men inte denna gång.

Vaxing 1:
Den är hygrofan.

0 557 visningar
1 svar

Rätt sätt att plocka svamp?

Boman

25 sep 2008 kl. 08:15

Såg att någon ställde en fråga på en annan tråd… men gör en egen av den, för jag har tänkt på det samma.
Vad är, enligt expertis, rätt sätt att plocka en svamp? Att vrida upp foten och sedan skära av den(som jag lärt mig)
Eller att skära av den med en bit fot kvar i marken?

0 434 visningar
8 svar

Vilken fingersvamp?

gunhild i Kåddis

21 sep 2008 kl. 20:14

Vet någon namnet på den här fingersvampen?

0 292 visningar
3 svar

Vad är detta?

Dieter Endom

24 sep 2008 kl. 21:00

Bild 1 & 2; kan det vara mörkbrun haröra eller är det något annat?
Arten växer gruppvis i gräsmattan.

Bild nr 3; vilken skål kan det vara? Den växer i grus på en gammal plats för timmerstockar.

0 364 visningar
2 svar

saknar Boman

svampstaff

25 sep 2008 kl. 01:38

För det är den ända människan som har vett att ge beröm??

0 238 visningar
3 svar

sena vanor

svampstaff

25 sep 2008 kl. 01:40

beror på att jag arbetar som skyddsvakt om nätterna!sover till ett och sen skogen! därav konstiga vanor bara..Fast ni e trötta märker jag:)

0 233 visningar
3 svar

Rynkad tofsskivling

Skogsfrun i Obbola

24 sep 2008 kl. 20:29

Visst är det väl det? Växer på rötter av gammal björkstubbe på min gräsmatta.

0 474 visningar
2 svar

Trattisarna...., men kremlor

Magnus J

24 sep 2008 kl. 19:40

...börjar bli stora nu. Gyttrade giganter. Förvånad över hur grå många trattisar blir och det gula nästan försvinner när de börjar blir torrt i skogen. Men förväxlingsrisken skall väl vara obetydlig om man väl undersöker hatten (åsarna)?

Några vanliga kantisar, en liten söt brunsopp, några rödgula taggsvampar slapp vara med på bild.

Fick med mig några Lipoptena cervi också, men det var det värt;-)

Mycket kremlor också. Får ta och lära mig några snart. Och lämna ka…mer…

0 280 visningar
2 svar

Ge mig namnet på citronkarramellerna

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 22:49

Vad heter dessa vedlevande “karrameller”?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone