Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 367 visningar
5 svar

Mycket svamp finns det..

Pasi Reinikainen

24 sep 2008 kl. 22:40

Hej!

Försöker (snabbt) lära mig lite mer än kantareller (det verkar finnas mycket svamp just nu). Någon som kan se vad detta är för något?

Mvh /Pasi

0 333 visningar
19 svar

Rapporter

Totte Gbg

31 aug 2008 kl. 19:05

Hej, vill bara påminna om Rapport funktionen här till vänster i menyn.
Där lägger man in sina fynd när man fått svamparna artbestämda så kan alla se vilka arter som är på gång i vårt avlånga land :)

0 276 visningar
4 svar

Plockat bort mig???

svampstaff

24 sep 2008 kl. 18:22

Fanns såna otroliga mängder kruskantarell..tog lite grann bara

0 272 visningar
2 svar

Vad e detta för svamp?

Susanne Roberton, Stockholm

22 sep 2008 kl. 23:13

Glömde att fota undersidan, men Ni kanske kan avgöra ändå.

0 237 visningar
4 svar

Efter jobbet!

Robban O-hamn

24 sep 2008 kl. 20:38

Det är skönt att komma ut en sväng efter jobbet, fiskespö i ena handen
korg i andra. 1 liter kantareller
nere vid sjön. Perfekt till abborre tänkte jag. Men så blev det ju inte,
Men gott med smörstekta på macka ochså.

0 311 visningar
4 svar

HJÄLP!!!!!!!!!!!!

Finsmakaren

24 sep 2008 kl. 20:50

Hur ska jag göra om jag ska fritera blomkålssvamp, ska den läggas i som den är eller ska den läggas i en frityrsmet innan,,,,,

0 336 visningar
0 svar

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!

Brenk

24 sep 2008 kl. 20:56

Jag vill också skrika på hjälp.
Hur tjänar man en miljon på en dag?

0 211 visningar
1 svar

Att dom samsas?

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 20:29

Hur tätt kan man växa tillsammans?
Herre på täppan.

0 308 visningar
3 svar

Till Nilla59

Seved

23 sep 2008 kl. 22:42

Vad heter din svampbok?Har haft den innan men blivit av med den, och kommer inte ihåg författaren.

Såg bilden under ämnet “Prylar”.
Vill gärna ha den igen.

0 363 visningar
18 svar

Dagens skördar

Brenko

23 sep 2008 kl. 13:00

I den här tråden kan vi posta bilder på dagens skördar. Jag föregår med gott exempel och visar resultatet av mitt förmiddagspass. ;)
Det är hemskt så bortskämd man blir ett svampår som detta, för jag känner mig på riktigt lite besviken över att jag hittade så lite taggsvamp idag..

0 354 visningar
2 svar

Svårupptäckta ????

Ada i trumpetdiket

24 sep 2008 kl. 19:54

Inte är det så enkelt att upptäcka dessa läckerheter?

0 534 visningar
2 svar

vildsvinskniv

svampstaff

24 sep 2008 kl. 00:39

För er som är oroliga av er? modell rambo sitter i svampkorgen till hands

0 396 visningar
1 svar

Kända och okända från i dag.

gunhild i Kåddis

24 sep 2008 kl. 17:59

Den första växte på en lövträdslåg troligtvis al. Den andra på marken vid älven och färgen var bara ngt rosa.
Den tredje visar fina vårtröksvampar.
Dom två första vet jag inte namnet på.

0 488 visningar
3 svar

Torka svampen?

ann-christin karlsson

24 sep 2008 kl. 17:27

Har i alla år förvällt och frusit svampen (mest trattisar), men har fått rådet att torka i stället.

Nu är svampen torr och fin, men….Hur förvarar jag den?
Slutna burkar..? Mörkt..ljust?
Varmt ...kallt?

Är det någon som kan ge ett råd.

0 338 visningar
1 svar

Gråvit trumpet???

Finsmakaren

24 sep 2008 kl. 17:46

Hittade mängder i skogen idag.Ser ut som trumpet, inga åsar under, ganska släta,doftar gott.I aspskog.

0 351 visningar
4 svar

Goliatmusseron i norr?

P3

24 sep 2008 kl. 10:19

I år tycks skogarna mellan Boden och Gällivare vara tomma på Goliatmusseron (och det mesta annat också).
Så jag undrar, hur långt söderut måste jag åka för att kunna hitta den? Eller räcker det kanske med att ta sig till kusten?

0 1867 visningar
2 svar

Savmpställen i Leksands trakterna

David T

23 sep 2008 kl. 23:40

Ska bege mig ner till Leksand i jobbärenden (bor vanligtvis i Göteborg). Får ca två dagar lediga som jag tänkt spendera där och under dessa hade jag tänkt bege mig ut i skogen och plocka lite svamp. Nu undrar jag självfallet om det finns några här på forumet som bor i dessa trakter och kan tipsa om några bra områden att plocka i? Gärna ställen där jag kan hitta Svart trumpetsvamp och Blomkålssvamp.

0 1330 visningar
8 svar

Korallticka/Grenticka?

Ingrid

7 sep 2008 kl. 21:04

Jag tror jag för tillfället snöat in mig på tickor..
Är detta korallticka?
En dubbelgångare i böckerna tycker jag är grenticka. Svårt att skilja på dom.
Växte i lövskog på marken. Ingen ek nära men det kan ju ligga nån gammal gren i backen.
Ingen speciell doft, mild smak.

På samma plats hittade jag mitt första svarta trumpetsvamp-ställe!! Jag blev själaglad. Lagt dom på tork.

0 1387 visningar
10 svar

Svamp som tillbehör

Mimmi, Mjölby

22 sep 2008 kl. 17:21

Vilken svamp tycker ni egentligen passar allra bäst till vad? Vilken väljer ni t ex till lax? Eller till kyckling? Och hur tillagar ni svampen? Jag funderar på svamp som tillbehör till en måltid, alltså inte i en rätt (t ex i en gryta), utan bara bredvid.

Den här tråden påminner kanske lite om tråden med smakkombinationer, men jag är ute efter mer konkreta åsikter om vilken svamp ni tycker passar bäst ihop med olika typer av fisk, kött, vilt, fågel etc.

0 662 visningar
6 svar

Gula trattar

Brenko

24 sep 2008 kl. 13:58

Här läst innan om att trattkantareller finns i en helgul variant. Tror jag stötte på dem idag? De är inte torra eller nåt, helt normala förutom färgen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone